Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 09/02/2010


english abstract

Πρωτοσέλιδο Aρχείο Νέων Αρθρα Τεχνολογία HowTo Δίσκοι Αναφοράς Links Contact About

LOCATION BAR►AΡΘΡΑ►ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ MARTIN REYNOLDS ΤΗΣ dCS...

SITE MAP


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Martin Reynolds (dCS)
Η dCS, μαζί με μερικές ακόμη εταιρίες, ανήκει σε μια κατηγορία κατασκευαστών την οποία, προσωπικά, θεωρώ ως την σημαντικότερη: Έχοντας την πειθαρχία και την σοβαρότητα που επιβάλλει ο χώρος του επαγγελματικού audio, δεν διστάζει να “κατεβάσει” την τεχνογνωσία της στα οικιακά συστήματα και τα αποτελέσματα είναι συχνά συναρπαστικά. Κάποιες φορές, μάλιστα, καθοριστικά! Είναι οι συγκεκριμένοι Βρετανοί που ξεκίνησαν την συζήτηση περί upsampling, αφού πρώτα είχαν ταράξει τα νερά παρουσιάζοντας τα πρώτα 24μπιτα συστήματα, προσφέροντας στους audiophiles μια διέξοδο από μια τελματωμένη υπόθεση. Αντί να αλλάζουμε πυκνωτές και ακίδες σε players που έμεναν καρφωμένα στα 16/44.1 μάθαμε ότι οι μαθηματικές επεξεργασίες στα δεδομένα έχουν, τελικώς, σημασία. Και, ακόμη, όταν σήμερα μιλάμε για αρχεία 24/192, καλόν είναι να θυμόμαστε ότι o θρυλικός, πλέον 902 ήταν η πρώτη συσκευή που μπορούσε να πραγματοποιήσει μετατροπή Α/D με συχνότητα δειγματισμού μεγαλύτερη των 48kHz.
O Martin Reynolds, marketing engineer της εταιρίας, είναι ο κατάλληλος άνθρωπος να μας μιλήσει για όλα αυτά και όχι μόνο...
Συνέντευξη: Δημήτρης Σταματάκος
Φωτογραφίες: Πάρις Νικολάου
Κάπου άκουσα να σας αναφέρουν ως marketing engineer. Τι ακριβώς κάνει ένας τέτοιος άνθρωπος;
Έχω αλλάξει αρκετές θέσεις μέσα στην dCS και έχω περάσει και από το κομμάτι της ανάπτυξης νέων προϊόντων. Τώρα η θέση μου βρίσκεται μεταξύ του τμήματος πωλήσεων και του τεχνικού τμήματος και το βασικό μου καθήκον είναι να μεταφέρω τεχνικές πληροφορίες προς ανθρώπους που δεν είναι μηχανικοί. Ταξιδεύω αρκετά και υποστηρίζω το δίκτυό μας εκπαιδεύοντας τους ανθρώπους του τόσο σε θέματα χρήσης των προϊόντων μας, όσο και σε θέματα service.
Πόσο δύσκολο είναι να κινείται κανείς ανάμεσα σε δύο αρκετά διαφορετικούς χώρους;
Έχω συνηθίσει τα ταξίδια και η πρόκληση είναι να μπορείς να μιλάς και να γράφεις με κατανοητό τρόπο για συγκεκριμένα πράγματα. Από την στιγμή που το πετυχαίνεις αυτό, όλα είναι εντάξει.
Μιλήστε μου λίγο για την dCS...
Η εταιρία ιδρύθηκε πριν από 22 χρόνια περίπου από μια ομάδα ανθρώπων που δούλευαν σε μια γνωστή εταιρία συμβούλων με έδρα το Κέιμπριτζ. Στην πραγματικότητα αποτελούσαν το τμήμα που είχε ως βασικό αντικείμενο τους μετατροπείς και το αρχικό τους αντικείμενο, όταν ίδρυσαν την dCS, είχε να κάνει με συστήματα ραντάρ. Για παράδειγμα τα Harriers που συμμετείχαν στον πόλεμο του Kόλπου χρησιμοποιούσαν συστήματα με μετατροπείς σχεδιασμένους από την dCS. Μάλιστα, αποδείχτηκε στην πράξη ότι οι τεχνικές που χρησιμοποιούσαμε τότε ήταν καλύτερες από αυτές που χρησιμοποιούσαν οι Αμερικανοί στα δικά τους αεροσκάφη. Γνωρίζω μια, τουλάχιστον, περίπτωση που το ραντάρ του Harrier χρησιμοποιήθηκε εκτάκτως για να υποστηρίξει μια ολόκληρη επιχείρηση επειδή δεν ήταν διαθέσιμο κάποιο από τα ιπτάμενα ραντάρ.
Ομολογώ ότι δεν γνώριζα αυτή την στρατιωτική πλευρά της εταιρίας...
Ναι, είχαμε κάποια σχέση με στρατιωτικές εφαρμογές, ωστόσο οι αλλαγές που έγιναν με την πτώση του ανατολικού συνασπισμού μείωσαν σημαντικά το ενδιαφέρον στον συγκεκριμένο χώρο και αναγκαστήκαμε να στρέψουμε την προσοχή μας αλλού. Λίγο πριν το 1990 παρουσιάσαμε τον πρώτο στον κόσμο μετατροπέα A/D με ανάλυση 24 ψηφίων. Το συγκεκριμένο προϊόν αποδείχτηκε ιδιαίτερα επιτυχημένο και χρησιμοποιήθηκε πολύ σε διάφορα στούντιο, ανάμεσά τους και αυτό της Deutsche Grammophon. To επόμενο βήμα ήταν να παρουσιάσουμε και τον πρώτο μετατροπέα D/A με ανάλυση 24 ψηφίων, κάτι που ήταν και το λογικό αφού οι άνθρωποι του στούντιο ήθελαν να έχουν μια γραμμή μόνιτορ που να διατηρεί αυτή την ανάλυση. Κάποια στιγμή ανακαλύψαμε ότι η τεχνολογία μας πέρασε και στον χώρο των καταναλωτικών συστημάτων. Πολλοί απαιτητικοί audiophiles χρησιμοποιούσαν τις συσκευές που εμείς είχαμε σχεδιάσει για τον επαγγελματικό χώρο στα οικιακά τους συστήματα.
Δεν μου φαίνεται παράλογο αυτό, από την στιγμή που κάποια στιγμή ήσασταν οι μόνοι με συσκευές που λειτουργούσαν στα 24bit...
Αυτό είναι σωστό αλλά ουσιαστικά το σημαντικότερο μερίδιο στην επιτυχία μας βρίσκεται στον τρόπο με τον οποίο είναι δομημένες οι συσκευές μας. Στην πραγματικότητα χρησιμοποιούμε δύο κομβικές τεχνολογίες επάνω στις οποίες βασίζουμε τα προϊόντα μας. Η πρώτη είναι αυτό που ονομάζουμε dCS Control Board και στην ουσία είναι ένα ειδικά σχεδιασμένο από εμάς pc για χρήση αποκλειστικά σε εφαρμογές ψηφιακού audio. Είναι ένας αρκετά ισχυρός υπολογιστής αλλά αυτό που έχει μεγάλη σημασία είναι ότι μπορούμε να τον διαμορφώσουμε σε ό,τι θέλουμε απλώς ανεβάζοντας το κατάλληλο λογισμικό στη μνήμη του. Και όταν λέω “ό,τι θέλουμε” το εννοώ: Μπορούμε να τον κάνουμε να λειτουργήσει ως A/D, ως D/A, ως D/D -κάτι που το ονομάζουμε upsampler- ως clock, να υποστηρίξει CD players ή CD transports και ακόμη να χρησιμοποιηθεί ως πυρήνας σε ψηφιακά συστήματα μετρήσεων.
Έχετε ασχοληθεί και με συστήματα μετρήσεων;
Στην πραγματικότητα, αναγκαστήκαμε να το κάνουμε. Όταν αναπτύξαμε συστήματα με ανάλυση 24bit και αργότερα παρουσιάσαμε τις πρώτες συσκευές A/D και D/A στα 24bit/96kHz τα διαθέσιμα μετρητικά ανέβαιναν το πολύ μέχρι τα 16bit/48kHz. Αν θέλαμε να είμαστε σε θέση να εκτιμήσουμε αυτά που σχεδιάζαμε έπρεπε να μπορούμε και να τα μετράμε! Επίσης θα πρέπει να λάβετε υπόψιν σας ότι δεν σταματήσαμε εκεί. Προχωρήσαμε, σχετικώς γρήγορα, στην τεχνολογία των 192kHz...
Με βάση αυτά που μου λέτε, φαίνεται λογική η επιλογή δημιουργίας ενός γενικής χρήσης συστήματος. Θα ήταν πιο εύκολο έτσι...
Πράγματι έτσι είναι. Αλλά ο λόγος που σχεδιάσαμε το Control Board είναι και η οικονομία κλίμακας. Τα προϊόντα μας απευθύνονται σε μια συγκεκριμένη και μικρή σε έκταση αγορά και το κόστος ανάπτυξης τους είναι τεράστιο. Το συγκεκριμένο σύστημα μας επιτρέπει να αναπτύξουμε και στη συνέχεια να υποστηρίξουμε τα προϊόντα μας με μικρότερο κόστος, άρα να είμαστε ανταγωνιστικοί στις τιμές μας. Το μόνο που χρειάζεται είναι προσθέσουμε το κατάλληλο άρθρωμα στην μητρική πλακέτα και έχουμε έτοιμο ένα σύστημα με συγκεκριμένες δυνατότητες.
Χρησιμοποιήτε την ίδια αρχιτεκτονική και στις επαγγελματικές και στις καταναλωτικές συσκευές σας;
Ναι. Χρησιμοποιούσαμε το ίδιο σύστημα, αν και -δυστυχώς- αναγκαστήκαμε να διακόψουμε την σειρά των επαγγελματικών συσκευών τον περασμένο χρόνο...

"Το oversampling ως διαδικασία στο ψηφιακό audio φαίνεται -επί θεωρητικής βάσης- να είναι κάτι καλό -αυτό το γνωρίζουμε- και βρίσκω εντελώς περίεργο το γεγονός ότι υπάρχουν κατασκευαστές σήμερα που το καταργούν σχεδιάζοντας μετατροπείς zero-oversampling."

ΚΟΡΥΦΗ

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

Αυτή θα ήταν η επόμενη ερώτησή μου: Με δεδομένη την ισχυρή σας θέση στον συγκεκριμένο χώρο, πως εξηγείται αυτή η κίνηση;
Αυτό που μας ανάγκασε να αποχωρήσουμε από το κομμάτι του επαγγελματικού audio ήταν οι μεγάλες αλλαγές που έγιναν τα τελευταία χρόνια. Ο επαγγελματικός ήχος βασίζεται όλο και περισσότερο σε υπολογιστές και τα πρότζεκτς γίνονται πλέον από μικρούς οργανισμούς, όχι τα μεγάλα στούντιο. Την στιγμή αυτή υπάρχουν στην αγορά πολλά συστήματα 24/192 που είναι φθηνότερα από τα δικά μας. Οι δικές μας συσκευές εξακολουθούν να είναι κορυφαίες, αλλά από την στιγμή που το κόστος παίζει πρωταρχικό ρόλο, βγήκαμε εκτός αγοράς. Είναι και αυτό μέρος του παιχνιδιού το οποίο αποδεχόμαστε. Πάντως, αυτό που μας έκανε να πάρουμε την τελική απόφαση ήταν η οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το RoHS (σ.σ.: είναι η οδηγία της ΕΕ περί του περιορισμού χρήσης συγκεκριμένων ουσιών που θεωρούνται επικίνδυνες σε ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές).
Αυτό ακούγεται λίγο περίεργο... Πως είναι δυνατόν μια τέτοιου είδους οδηγία να σας οδηγήσει στην εγκατάλειψη ενός ολόκληρου επιχειρηματικού τομέα;
Το γεγονός ήταν ότι για να συμμορφωθούμε με την οδηγία έπρεπε να ανασχεδιάσουμε όλα τα βασικά μας ηλεκτρονικά κυκλώματα, περιλαμβανόμενου και του Control Board...
Πόσο δύσκολο είναι αυτό; Εννοώ, ότι -εξ όσων γνωρίζω- όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστές παθητικών εξαρτημάτων και ημιαγωγών “γύρισαν” αρκετά γρήγορα τα προϊόντα τους σε συμβατά με RoHS...
Αποδείχθηκε, δυστυχώς, πολύ πιο δύσκολο από όσο φαίνεται. Έχετε δίκιο για την μετάβαση των υλικών σε συμβατά με RoHS, αλλά πολλοί κατασκευαστές επάνω στην αλλαγή βρήκαν την ευκαιρία και κατάργησαν πολλά εξαρτήματα, ανάμεσα τους τους ψηφιακούς επεξεργαστές και τα τσιπ FPGA που χρησιμοποιούσαμε για να τρέξουμε το λογισμικό μας. Ξαφνικά ανακαλύψαμε ότι οι υποτιθέμενοι αντικαταστάτες δεν ήταν συμβατοί και ότι θα έπρεπε να σχεδιάσουμε από την αρχή το hardware κάτι που σήμαινε ότι θα έπρεπε να γίνουν αλλαγές και στο software. Την ίδια στιγμή ο χώρος των οικιακών συστημάτων βρισκόταν σε πολύ μεγάλη ανάπτυξη, είχαμε αποφασίσει να αναπτύξουμε το λογισμικό για τις νέες σειρές προϊόντων που θα απευθύνονταν εκεί, τις Puccini, Paganini και Scarlatti και αυτό θα απορροφούσε πολύ σημαντικούς πόρους. Με δεδομένη την πτώση της επαγγελματικής αγοράς, ήταν -νομίζω- μια δυσάρεστη αλλά σωστή απόφαση.
Πάντως, δεν παύει να είναι κρίμα... Η dCS είναι η εταιρία που ξεκίνησε την υπόθεση του upsampling στον χώρο των οικιακών συστημάτων και το έκανε ως pro εταιρία...
Σαφώς. Και η υποστήριξή μας προς την υψηλή ανάλυση είναι αυτή που μας έκανε ηγέτες στην αγορά του ήχου υψηλής ανάλυσης επί χρόνια.
Με την ευκαιρία, είναι η κατάλληλη στιγμή να ακούσουμε επισήμως την άποψη της dCS για το upsampling. Γιατί νομίζετε ότι ακούγεται καλύτερα;
Αρχικώς να σας δώσω την σύντομη απάντηση: Κανένας δεν ξέρει πραγματικά! Ας ξεκινήσουμε από την αρχή, όμως. Το oversampling ως διαδικασία στο ψηφιακό audio φαίνεται -επί θεωρητικής βάσης- να είναι κάτι καλό -αυτό το γνωρίζουμε- και βρίσκω εντελώς περίεργο το γεγονός ότι υπάρχουν κατασκευαστές σήμερα που το καταργούν σχεδιάζοντας μετατροπείς zero-oversampling. Στην πραγματικότητα η διαδικασία αναδημιουργίας ενός αναλογικού σήματος από τα απολύτως απαραίτητα δείγματα είναι μια διαδικασία που λειτουργεί αλλά δύσκολα και όχι με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Αν πραγματοποιήσεις oversampling, επί τέσσερα ας πούμε, το αποτέλεσμα είναι πολύ καλύτερο.
Φυσικά μιλάμε για δημιουργία δειγμάτων...
Εννοείται! Μιλάμε για νέα δείγματα που δεν υπάρχουν στο αρχικό σήμα και υπολογίζονται από τα πραγματικά με κάποιο αλγόριθμο. Στην πράξη προσπαθούμε με μαθηματικές μεθόδους να εξάγουμε λεπτομέρειες της ηχογράφησης οι οποίες προκύπτουν από τις σχέσεις των δειγμάτων. Θα έλεγα ότι με το oversampling ή το upsampling, πείτε το όπως θέλετε, κερδίζεις ανάλυση 24bit σχεδόν δωρεάν. Φυσικά, υπάρχουν και περιορισμοί...
Τι είδους περιορισμοί είναι αυτοί;
Όταν διαχειρίζεσαι τον τετραπλό ρυθμό δειγμάτων, στα χαρτιά, περιμένεις να έχεις στη διάθεσή του και το τετραπλάσιο φάσμα. Στην περίπτωση του oversampling φυσικά αυτό δεν συμβαίνει. Το φάσμα σου είναι το αρχικό και στην περίπτωση του CD είναι 20kHz. Δεν ξεφεύγεις από αυτό! Επίσης, το επίπεδο του θορύβου στα 16/44.1 περνά και στο upsampled σήμα, δεν μπορείς να έχεις την δυναμική περιοχή που είχες αν το σήμα σου ήταν εγγενώς υψηλότερης ανάλυσης. Στην περίπτωση του oversampling, λοιπόν, είναι η “κληρονομιά” και όχι η θεωρία αυτή που υπαγορεύει τους περιορισμούς.
Υποθέτω, πάντως, ότι αυτό που έχει αξία είναι το πως πραγματοποιήται το oversampling...
Αυτό που κάνουμε εμείς είναι να πραγματοποιούμε oversampling σε όλα τα σήματα ανεβάζοντας τα στα 5bit/2.8MHz το αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας το ονομάζουμε Ring DAC format. Θα μπορούσα να το χαρακτηρίσω αυτό ως μια υψηλής ανάλυσης εκδοχή του DSD και το αποτέλεσμα είναι ότι έχουμε στη διάθεσή μας 64 φορές μεγαλύτερο αριθμό δειγμάτων σε σχέση με την αρχική εκδοχή. Έχοντας τόσα πολλά δείγματα στη διάθεσή μας είναι πολύ ευκολότερο να αναδημιουργήσουμε ένα αναλογικό σήμα με αποκλίσεις τόσο μικρές που αντιστοιχούν σε θόρυβο πολύ υψηλής συχνότητας, τον οποίο μπορούμε να καταστείλουμε, επίσης, πολύ ευκολότερα με απλά φίλτρα.
Στην επόμενη σελίδα: Ring DAC, Clocking, Audio servers και κάτι που λέγεται DXD...
 

 

Πρωτοσέλιδο | Αρχείο Νέων | Αρθρα | Τεχνολογία | HowTo | Δίσκοι | Links | Contact | Αbout


©Δημήτρης Σταματάκος/Ακραίες Εκδόσεις 2009
Σχετικά με το avmentor.gr (προβλήματα, παρατηρήσεις κ.λπ): webmaster@avmentor.gr Eπαφή με την σύνταξη (ύλη, σχόλια, ερωτήσεις κ.λπ): contact@avmentor.gr