| |||||||||
| |||||||||
|
LOCATION BAR►AΡΘΡΑ►ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ PIERRE LURNE ΤΗΣ AUDIOMECA... |
SITE MAP ► | |
|
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | |||||
Pierre Lurne (Audiomeca) | |||||
| |||||
| |||||
Έχετε μπει ποτέ στον
πειρασμό να σχεδιάσετε μια κεφαλή ή έναν προενισχυτή phono;
Αυτό είναι ένα από τα όνειρά μου. Από την μία δεν είναι κάτι ιδιαίτερα σύνθετο όσον αφορά την κατασκευή και από την άλλη αποτελούν άρρηκτα συνδεδεμένα τμήματα του βραχίονα και του πλατό. Δεν σχεδιάζω ποτέ έναν βραχίονα ή ένα πλατό χωρίς να έχω στο μυαλό μου το ότι θα κληθούν να συνυπάρξουν και με άλλες συσκευές όπως είναι οι κεφαλές ή ακόμη και τα ηχεία. Η απάντηση στο ερώτημά σας είναι ότι “ναι θα ήθελα να σχεδιάσω τέτοια πράγματα”. Για παράδειγμα βρίσκω την αρχή λειτουργίας των κεφαλών Strain Gauge πολύ ενδιαφέρουσα (σ.σ.: οι κεφαλές Strain Gauge χρησιμοποιούν κινούμενα μέρη εξαιρετικά χαμηλής μάζας με αποτέλεσμα τα χαρακτηριστικά λειτουργίας τους να βασίζονται στην μετατόπιση και όχι στην ταχύτητα μετατόπισης, κάτι που καταργεί την ανάγκη αποέμφασης RIAA και επιπροσθέτως κάνει την κεφαλή εξαιρετικά “γρήγορη” στην ιχνιλάτηση) και θα ήθελα να ψάξω τις δυνατότητές μας προς αυτή την κατεύθυνση. | |||||
Μιλήστε μου λίγο για
το νέο σας πλατό... Το Belladonna είναι ένα σύστημα το οποίο χρησιμοποιεί έναν μεγάλο αριθμό από ιδιαίτερες λύσεις. Για παράδειγμα είναι εφοδιασμένο από ένα σύστημα εξισορρόπησης του κινητήρα με αντίβαρο ώστε να μπορεί να ρυθμίζεται η τάση του ιμάντα καθώς επίσης και με ένα σύστημα ρύθμισης των μηχανικών τάσεων που εξασκούν τα καλώδια στο κινούμενο τμήμα του βραχίονα. Ωστόσο αυτά είναι δευτερεύοντα σε σχέση με την βασική ιδέα πίσω από το συγκεκριμένο πλατό. Η ιδέα αυτή είναι απλή και βασίζεται σε φυσική που διδασκόμαστε στο σχολείο: Ένα σώμα το οποίο είναι αναρτημένο από το κέντρο μάζας του έχει ένα είδος ισορροπίας που την ονομάζουμε “αδιάφορη”. Όταν ένα σώμα ισορροπεί αδιάφορα χρειάζεται μικρές μόνο δυνάμεις για να κινηθεί και μάλιστα οι δυνάμεις αυτές είναι ίσες σε μέτρο ανεξαρτήτως της διεύθυνσης προς την οποία θέλουμε να κινήσουμε το σώμα αυτό. Επιπροσθέτως, όταν το σώμα ισορροπεί δεν εξασκούνται σε αυτό ροπές τις οποίες θα πρέπει να αντισταθμίσουμε. Στην πράξη, όλα αυτά εφαρμόζονται στην περίπτωση του Belladonna με την δημιουργία ενός πλατό και ενός αντεστραμμένου εδράνου το οποίο εφαρμόζεται στο κέντρο μάζας του. Αυτό σημαίνει ότι το πλατό ισορροπεί απόλυτα χωρίς να εξασκούνται μεγάλες δυνάμεις και ότι μπορούμε να διοχετεύσουμε τους κραδασμούς μέσα από έναν πολύ συγκεκριμένο δρόμο προς την βάση του συστήματος η οποία είναι γεμάτη με άμμο ώστε να είναι ακουστικώς αδρανής. Στην πράξη, οι μόνες δυνάμεις τις οποίες το έδρανο καλείται να αντισταθμίσει είναι αυτές που οφείλονται στην κεφαλή και στην ανομοιομορφία των δίσκων που πάντοτε θα υπάρχει. Πιστεύω πως υπάρχει μόνο ένας τρόπος να σχεδιάσεις ένα σωστό πλατό και είναι αυτός. | |||||
Ποιές θα είναι οι
διαφορές του μικρότερου μοντέλου σε σχέση με το Belladonna; Ο βασικός μας στόχος στην σχεδίασή του θα είναι να διατηρήσουμε όσο περισσότερα από τα χαρακτηριστικά του Belladonna είναι δυνατόν. Θα έχει τις ίδιες σχεδιαστικές αρχές αλλά θα προσπαθήσουμε να καταλήξουμε σε κάτι με μικρότερο κόστος. | |||||
Και όσον αφορά το
βραχίονα; Προφανώς όποιος το επιθυμεί θα μπορεί να τοποθετήσει και στο μικρό μοντέλο τον Septum, αλλά θα ήθελα να σχεδιάσω και έναν βραχίονα παράλληλης μετατόπισης, με αφορμή το μικρότερο μοντέλο. Η δυσκολία με τους βραχίονες παράλληλης μετατόπισης είναι ότι η σχεδίασή τους απαιτεί περισσότερο χρόνο. | |||||
Ας επιστρέψουμε στον
βραχίονα που ήδη υπάρχει. Από ό,τι κατάλαβα, ο Septum χρησιμοποιεί στήριξη
μονού σημείου (unipivot)... Ναι, και μάλιστα είναι αυτό που θα ονόμαζα ένας πραγματικός unipivot επειδή δεν χρησιμοποιεί κάποια άλλη μορφή στήριξης σε κανένα σημείο του. Είναι κατασκευασμένος από ένα κομμάτι αλουμινίου με μεταβλητή διατομή. Αυτή η μονοκόμματη κατασκευή η οποία περιλαμβάνει και το headshell, εκτός της ακαμψίας, μας προσφέρει την δυνατότητα να εκμεταλλευθούμε και την ίδια την μικροσκοπική δομή του μετάλλου προς όφελός μας. Και στην περίπτωση του βραχίονα χρησιμοποιούμε την αρχή λειτουργίας της αδιάφορης ισορροπίας. Αυτό σημαίνει ότι ο βραχίονας δεν παρουσιάζει διαφορετική συμπεριφορά ανάλογα με την κατεύθυνση της δύναμης η οποία εξασκείται επάνω του. Επίσης μια ιδέα την οποία εφαρμόσαμε είναι η δυνατότητα απόσυρσης, μετά τις ρυθμίσεις, όλων των μηχανισμών που δεν είναι απαραίτητοι για την βασική λειτουργία του βραχίονα: Ο μηχανισμός ρύθμισης της αντιολίσθησης, ο μηχανισμός ρύθμισης του VTA, ακόμη και το lift, όλα αυτά μπορούν να αφαιρεθούν μετά τις τελικές ρυθμίσεις οι οποίες ωστόσο παίρνουν πολύ χρόνο για να γίνουν σωστά. | |||||
| |||||
Πόσο δύσκολο είναι
να κατασκευάσει κανείς έναν τέτοιο βραχίονα; Στην πραγματικότητα το να αποκτήσεις μια εικόνα για την αδρανειακή συμπεριφορά ενός σύνθετου, μη συμμετρικού, σώματος είναι κάτι σχετικώς δύσκολο: Εν τάχει σας λέω ότι ο γεωμετρικός τόπος των ροπών αδράνειας ως προς όλους τους πιθανούς άξονες ενός σώματος είναι γενικώς ένα ελλειψοειδές. Ο υπολογισμός αυτός επιταχύνεται βεβαίως με την χρήση αριθμητικών μεθόδων σε υπολογιστή αλλά αυτό που είναι σημαντικό στην περίπτωσή μας είναι το γεγονός ότι σε ειδικές περιπτώσεις, μπορούμε να εκφυλίσουμε το ελλειψοειδές σε κυκλικό δίσκο, μια κατάσταση η οποία είναι ιδανική και αντιστοιχεί με έναν βραχίονα που θα είναι “αδιάφορος” ως προς την ισορροπία του. To ενδιαφέρον, αν και αναμενόμενο, είναι ότι αυτό συμβαίνει αν διατηρήσεις το σχέδιό σου απλό, κατά το δυνατόν! | |||||
Παρατήρησα ότι δεν
χρησιμοποιήτε ανάρτηση στο Belladonna... Ναι, αυτό που με απασχόλησε κυρίως στην σχεδίασή του είναι η καταστολή των εσωτερικών κραδασμών και το πώς αυτοί διαδίδονται στα υλικά του ίδιου του πλατό. Υπάρχουν εδώ και πολλές δεκαετίες πλατό με ανάρτηση κάποια από τα οποία δουλεύουν σωστά, αλλά αυτού του είδους η ανάρτηση αφορά τους εξωτερικούς κραδασμούς. Ένα τέτοιο πολύπλοκο σύστημα δημιουργεί έναν μεγάλο αριθμό δρόμων μέσω των οποίων διαδίδονται οι εσωτερικοί κραδασμοί, κάτι που τελικώς οδηγεί σε αδυναμία ελέγχου τους. Ιδανικά, αυτό που θα θέλαμε είναι μια καθαρή και με σταθερά χαρακτηριστικά μηχανική ζεύξη μεταξύ της ακίδας και του έξω κόσμου, αλλά αυτό μπορεί να συμβεί μόνο σε θεωρητικές περιπτώσεις. Για την καταστολή των εξωτερικών κραδασμών σχεδιάσαμε ένα ειδικό στάντ, το Ground Base, το οποίο, επίσης, απορροφά και τους ελάχιστους κραδασμούς που παράγει το ίδιο το πλατό. | |||||
Έχετε άλλα σχέδια
για το κοντινό μέλλον; Για να είμαι ειλικρινής δεν θα τα έλεγα σχέδια αλλά μάλλον όνειρα. Την στιγμή αυτή μελετούμε σε συνεργασία με κάποιον από την ακαδημαϊκή κοινότητα στην Γαλλία την περίπτωση των ηχείων με μονάδες πλάσμα. Η ιδέα να χρησιμοποιήσεις πλάσμα για την αναπαραγωγή ήχου δεν είναι φυσικά καινούρια, αλλά εμείς μελετάμε την περίπτωση κατασκευής ηχείων που θα χρησιμοποιούν μόνο τέτοιες μονάδες σε ολόκληρο το φάσμα, περιλαμβάνοντας και τις χαμηλές συχνότητες κάτι που δεν έχει γίνει μέχρι στιγμής. Όπως, ίσως, γνωρίζετε τα ηχεία πλάσμα που υπάρχουν την στιγμή αυτή είναι υβριδικά, χρησιμοποιούν δηλαδή κλασικές μονάδες για τις χαμηλές συχνότητες. Όσον αφορά τα αποτελέσματα της έρευνάς μας μπορώ να σας πως ότι έχουμε επιτύχει σε επίπεδο πρωτοτύπου, το οποίο λειτουργεί αρκετά καλά, αλλά προς το παρόν η παραγωγή, στην πράξη, ενός τέτοιου ηχείου σε βιομηχανική κλίμακα δεν είναι δυνατή. | |||||
Θα συμμετέχετε στην
εφετινή CES; Η τελευταία φορά που συμμετείχα στην έκθεση αυτή ήταν, αν θυμάμαι καλά, πριν από οκτώ χρόνια. Δεν μου αρέσει και πολύ, παρά το γεγονός ότι μπορεί κανείς να δει πάρα πολλά πράγματα. Είναι λίγο σαν τσίρκο και αυτό κάνει, κατά τη γνώμη μου, κακό στη δουλειά μας. Όλο και περισσότεροι κατασκευαστές εμφανίζονται με προϊόντα ελάχιστα δουλεμένα, πολλά από αυτά δεν βασίζονται στους απλούς νόμους της φυσικής που μαθαίνουμε στο σχολείο. Βλέπω έναν βραχίονα, για παράδειγμα και αμέσως καταλαβαίνω ότι κάτι δεν πηγαίνει καλά... Πολλοί ξυπνούν με μια ιδέα και την βάζουν σε εφαρμογή ανεξαρτήτως από το αν είναι πράγματι εφαρμόσιμη ή, έστω, τεχνικώς ορθή. | |||||
| |||||
info: Τα προϊόντα της Audiomeca/Pierre Lurne εισάγονται στην Ελληνική αγορά από την Sonus Hi-Fi, τηλ.: 210-866.0057, web: http://www.audiomeca-hifi.com/ | |||||
|
Πρωτοσέλιδο | Αρχείο Νέων | Αρθρα | Τεχνολογία | HowTo | Δίσκοι | Links | Contact | Αbout
|