Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 29/07/2003 


english abstract

Πρωτοσέλιδο Aρχείο Νέων Αρθρα Τεχνολογία HowTo Δίσκοι Αναφοράς Links Contact About

LOCATION BAR►ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ►ΨΗΦΙΑΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΩΝ 4/3► ΤΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ...

AV BLOG 

SITE MAP

Τα πλεονεκτήματα του 4/3
Το φορμά των 35mm μας έχει συντροφεύσει δεκαετίες και μας έχει προσφέρει αμέτρητες ποιοτικές φωτογραφίες. Ενταγμένο, όμως σε ένα σύγχρονο ψηφιακό περιβάλλον το σύστημα των 35mm δείχνει την ηλικία του, καθώς η σχεδιαστική του αρχή εντοπίζεται στο κινηματογραφικό φίλμ των αρχών του 20ου αιώνα. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω δεν προκαλεί έκπληξη η κίνηση για την εγκαθίδρυση ενός νέου στάνταρ. Το στάνταρ αυτό φαίνεται ότι μπορεί να είναι το σύστημα των 4/3. Το σύστημα αυτό έχει αναπτυχθεί από δύο πρωταγωνίστριες εταιρείες στη συμβατική και ψηφιακή φωτογραφιά, από τις Olympus και Kodak, ενώ ήδη έχει εκφράσει την υποστήριξη της στο νέο στάνταρ και η Fujifilm.
Eισαγωγή, Τα πλεονεκτήματα του 4/3, Λεπτομέρειες...
Αν επιχειρήσουμε να συνοψίσουμε σε μία πρόταση τους στόχους του συστήματος των 4/3 θα λέγαμε ότι αποτελεί τη βέλτιστη επιλογή ανάμεσα από μια σειρά παραμέτρων. Αυτές είναι η ποιότητα της εικόνας, το μέγεθος του σώματος  και  των φακών και η επεκτασιμότητα του συστήματος.

Αν πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, μία πρώτη και προφανής επιλογή είναι ένα σύστημα που θα χρησιμοποιούσε τους φακούς για το φιλμ των 35mm. Το αποτέλεσμα χρήσης αυτών των φακών δεν είναι ιδανικό, στις περισσότερες περιπτώσεις, λόγω των διαφορετικών κατασκευαστικών δομών μεταξύ των αιθητήρων και του φιλμ. Οι περισσότεροι φακοί που χρησιμοποιούνται στις συμβατικές μηχανές των 35mm δεν είναι απαραιτήτως σχεδιασμένοι ώστε η φωτεινή δέσμη να προσπίπτει κάθετα στην επιφάνεια καταγραφής της εικόνας, καθώς το φιλμ μπορεί να εκτεθεί σε φως το οποίο προσπίπτει ακόμη και υπό οξεία γωνία . Αντίθετα, ο αισθητήρας αποτελείται από φωτοδιόδους που είναι τοποθετημένες σε κανονικά διαστήματα σε ένα πλέγμα, ορίζοντας με αυτόν τον τρόπο τα pixels. Ο συνδυασμός μη τηλεκεντρικών φακών σχεδιασμένων για τη συμβατική φωτογραφία με έναν αισθητήρα συνεπάγεται αυτομάτως ότι το φως δεν προσπίπτει με την ιδανική γωνία σε αυτόν, η οποία δεν είναι άλλη από την κάθετη. Το αποτέλεσμα μίας τέτοιας εφαρμογής είναι, συγκριτικά, θολή εικόνα με ανακριβή αποτελέσματα όσο αφορά την χρωματική αναπαραγωγή. Τα προβλήματα αυτά επιδεινώνονται στην περίπτωση χρήσης ευρυγώνιων φακών. Για περισσότερες λεπτομέρειες δείτε στην αντίστοιχη σελίδα την παράγραφο "Φωτογράφιση με ευρυγώνιο φακό στις ψηφιακές SLR". Εξάλλου, στην περίπτωση που σχεδιαστούν φακοί που θα ρίχνουν κάθετα το φως σε έναν αισθητήρα με μέγεθος ισοδύναμο με το ενεργό πλαίσιο των 35mm, αυτοί θα πρέπει να είναι υπερμεγέθεις και με υψηλό κόστος, καθώς η κατασκευή τηλεκεντρικών φακών απαιτεί περισσότερα στοιχεία από τους μη τηλεκεντρικούς.

Οι περισσότεροι φακοί που χρησιμοποιούνται στις συμβατικές μηχανές των 35mm δεν είναι απαραιτήτως σχεδιασμένοι ώστε η φωτεινή δέσμη να προσπίπτει κάθετα στην επιφάνεια καταγραφής της εικόνας, καθώς το φιλμ μπορεί να εκτεθεί σε φως το οποίο προσπίπτει ακόμη και υπό οξεία γωνία
Στο Σύστημα των 4/3, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει με τις  μηχανές των 35mm που χρησιμοποιούν φιλμ, η διάμετρος προσαρμογής του φακού είναι σχεδόν διπλάσια από τον οπτικό κύκλο στο επίπεδο του αισθήτηρα. Αυτή η προσέγγιση δίνει μεγάλη ευελιξία στη χρήση ποικίλων αισθητήρων και συγχρόνως διευκολύνει σημαντικά τη σχεδίαση των φακών. Βασικό πλεονέκτημα αυτού του νέου τρόπου προσαρμογής του φακού είναι το γεγονός ότι το φως μπορεί να προσπίπτει στο φακό σχεδόν κάθετα, εξασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο ξακάθαρα χρώματα και μεγάλη ευκρίνεια ακόμη και στην περιφέρεια των εικόνων. Το μέγεθος του αισθητήρα που υιοθετεί το Σύστημα των 4/3  είναι 4 με 5 φορές μεγαλύτερο από το μέγεθος των αισθητήρων με διαστάσεις 2/3 ή 1/8 της ίντσας, δίνοντας τη δυναμική στο σύστημα να χρησιμοποιήσει στο μέλλον αισθητήρες που θα ξεπερνούν σε ανάλυση το φιλμ των 35mm.

Στο Σύστημα των 4/3 η διάμετρος προσαρμογής του φακού είναι σχεδόν διπλάσια από τον οπτικό κύκλο στο επίπεδο του αισθήτηρα. Ετσι,το φως μπορεί να προσπίπτει στο φακό σχεδόν κάθετα, εξασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο ξακάθαρα χρώματα και μεγάλη ευκρίνεια ακόμη και στην περιφέρεια των εικόνων.

Το μέγεθος του αισθητήρα που υιοθετεί το Σύστημα των 4/3  είναι 4 με 5 φορές μεγαλύτερο από το μέγεθος των αισθητήρων με διαστάσεις 2/3 ή 1/8 της ίντσας.

Εκτός από την παράμετρο "ποιότητα της εικόνας", το φυσικό μέγεθος που πρέπει να έχουν οι φακοί για την επίτευξη της ίδιας μεγέθυνσης είναι πολύ μικρότερο. H μεγέθυνση που στο σύστημα των 35mm επιτυγχάνεται με έναν τηλεφακό 600mm, στην περίπτωση των 4/3 επιτυγχάνεται με έναν φακό 300mm. Θετικές είναι και οι επιπτώσεις στη φωτεινότητα των φακών. Το Σύστημα των 4/3 επιτρέπει την υλοποίηση φωτεινότερων φακών οι οποίοι είναι μικρότεροι σε μέγεθος και φωτεινοτεροι από τους αντίστοιχους των μηχανών 35mm.To Σύστημα των 4/3  θέτει προδιαγραφές για τη διάμετρο του δακτυλίου προσαρμογής των φακών, το μέγεθος του οπτικού κύκλου την απόσταση του αισθητήρα από τον φακό και διασφαλίζει την επικοινωνία μεταξύ των ηλεκτρονικών του φακού και του σώματος της μηχανής. Με αυτόν τον τρόπο ο χρήστης χρησιμοποιεί φακούς και σώματα από διαφορετικούς κατασκευαστές στο Σύστημα των 4/3, μέσω ενός ανοιχτού standard,  που μεγιστοποιεί τη συμβατότητα και διασφαλίζει την ποιότητα της εικόνας στην ψηφιακή φωτογραφία. Ολες αυτές οι υποσχέσεις αναμένεται να γίνουν πραγματικότητα σύντομα μέσα στο ερχόμενο φθηνόπωρο από την συνήθη υπόπτο την Olympus που έχει ανακοινώσει ήδη το πρώτο επαγγελματικό σύστημα ψηφιακής SLR μηχανής με εναλλασσόμενους φακούς της Zuiko βασισμένο σε ένα FF CCD  που έχει αναπτύξει η Kodak. Για περισσότερες λεπτομέρειες δείτε στην αντίστοιχη σελίδα την παράγραφο "Full-Frame vs Interline CCDs".

H μεγέθυνση που στο σύστημα των 35mm επιτυγχάνεται με έναν τηλεφακό 600mm, στην περίπτωση των 4/3 επιτυγχάνεται με έναν φακό 300mm Το Σύστημα των 4/3 επιτρέπει την υλοποίηση φωτεινότερων φακών οι οποίοι είναι μικρότεροι σε μέγεθος και φωτεινότεροι από τους αντίστοιχους των μηχανών 35mm

ΜΙΚΡΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Η Ψηφιακή Φωτογραφία σε απλά Ελληνικά

DOWNLOAD!...

ΔΙΑΒΑΣΤΕ:

Εισαγωγή. Τί ακριβώς είναι το Σύστημα 4/3;

Ποιά είναι πλεονεκτήματα του 4/3.  Τι προσφέρει και ποιά προβλήματα λύνει το 4/3 στην ψηφιακή φωτογραφία;
Λεπτομέρειες... Πώς προκύπτει η ονομασία 4/3, φωτογράφιση με ευρυγώνιο στις ψηφιακές SLR, ανάλυση και μέγεθος pixel, Full Frame Vs Interline CCDs...


Πρωτοσέλιδο | Αρχείο Νέων | Αρθρα | Τεχνολογία | HowTo | Δίσκοι | Links | Contact | Αbout


©Δημήτρης Σταματάκος/Ακραίες Εκδόσεις 2003
Σχετικά με το avmentor.gr (προβλήματα, παρατηρήσεις κ.λπ): webmaster@avmentor.gr Eπαφή με την σύνταξη (ύλη, σχόλια, ερωτήσεις κ.λπ): contact@avmentor.gr