Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 17/11/2015

avmentor.net
Go to
AVMENTOR.net

ΠΡΟΕΝΙΣΧΥΤΗΣ PHONO

Thoeress Phono Equalizer.

Thoeress Phono Equalizer.

Για την ακουστική αξιολόγηση, το phono της Thoeress αντικατέστησε τον αντίστοιχο προενισχυτή αναφοράς (Rotel RHQ-10 “Michi”) και συνδέθηκε σε μια από τις εισόδους line του Melos Plus Series Line. Το υπόλοιπο σύστημα περιελάμβανε τον τελικό Parasound HCA3500 και τα ηχεία SCM-50 PSL της ATC. Ως πηγή χρησιμοποιήθηκε ένα Linn Sondek LP12 (Linn Ittok/Karma) το οποίο συνδέθηκε στην είσοδο κινητού πηνίου του Thoeress (100Ω).
Η εγκατάσταση του προενισχυτή δεν κρύβει καμία ιδιαίτερη δυσκολία, αν και το μέγεθος του σασί και κυρίως το ύψος του και η ανάγκη του να έχει ένα περιθώρια ώστε να κυκλοφορεί ο αέρας θέτουν κάποιες απαιτήσεις σε ότι αφορά το ύψος των ραφιών ενός ρακ. Κατά τα άλλα, το μόνο που έχει να κάνει ο χρήστης είναι να συνδέσει τα αντίστοιχα καλώδια στις σωστές θέσεις. Στην περίπτωση που κάνει την εμφάνισή του βόμβος ο οποίος οφείλεται σε κάποιο βρόχο γείωσης υπάρχει ο σχετικός διακόπτης διακοπής της σύνδεσης των γειώσεων ασφαλείας και λειτουργίας (ground lift) για τη λύση του προβλήματος.

Η διαδικασία της αξιολόγησης έγινε σε δύο στάδια. Το πρώτο αφορούσε τις εντυπώσεις μας από την χρήση της συσκευής ως συμβατικό phono, με τους διακόπτες στη θέση RIAA. Το δεύτερο (και μάλλον πιο ενδιαφέρον) στάδιο αφορούσε στην εφαρμογή στην πράξη των δυνατοτήτων που προσφέρουν τα ρυθμιστικά.
Ως συμβατικός προενισχυτής phono, ο Thoeress δείχνει από την αρχή τις βασικές αρετές του: Σε αυτές περιλαμβάνεται η ακρίβεια, ο χαμηλός θόρυβος και οι πολύ καλές δυνατότητες που έχει στο να περάσει στον χώρο ακρόασης τις δυνατότητες του συνδυασμού πλατό/βραχίονα/κεφαλής που διαθέτεις χωρίς να εισάγει “άποψη”. Η ύπαρξη λυχνιών στο κύκλωμα δεν φαίνεται να δίνει χρώμα ή χαρακτήρα και από αυτή την άποψη, ο προενισχυτής είναι, πράγματι, αυτό που δείχνει: Ένα σοβαρό εργαλείο επαγγελματικών προδιαγραφών για απαιτητικές ακροάσεις δίσκων βινυλίου.
Με τον Thoeress στη θέση του phono, το σύστημα διατήρησε την ισορροπημένη και φιλική στο αυτί συμπεριφορά την οποία έχω συνηθίσει, με το ελάχιστα (ευχάριστα θα έλεγα) εμφατικό χαμηλό του LP12, την καλή έκταση ψηλά και την πολύ καλή στερεοφωνική εικόνα. Η περιγραφή των πολύ χαμηλών συχνοτήτων γίνεται με άριστη αίσθηση λεπτομέρειας, οι χαμηλές συχνότητες διαθέτουν παλμό και σωστό όγκο και τα ρυθμικά μέρη είναι γρήγορα, αρκετά δυναμικά χωρίς κανένα ίχνος χαλαρότητας. Η μεσαία περιοχή αποδόθηκε ζωντανά, ισορροπημένο και πάντα ξεκούραστα με τις σόλο φωνές και τα όργανα της περιοχής να έχουν επιβλητική παρουσία και πολύ καλή άρθρωση και την χορωδία να διαθέτει σωστό μέγεθος και παρουσία στον χώρο. Γενικά, ο τρόπος περιγραφής των χώρων είναι ένα μια από τις πολύ δυνατές πλευρές του Thoeress ο οποίος με μια καλή στον τομέα του διαχωρισμού καναλιών κεφαλή και ανάλογου επιπέδου χαράξεις μπορεί να δημιουργήσει μια πολύ ενδιαφέρουσα, ξεκάθαρη και σταθερή στερεοφωνική εικόνα. Αυτή, εμφανίζεται καλά οργανωμένη ως προς την θέση των μεμονωμένων οργάνων και την κίνηση τους, με καλή περιγραφή του αέρα μεταξύ των ακουστικών αντικειμένων και της ακουστικής του χώρου όπου έχει γίνει η ηχογράφηση ή/και των εργαλείων που έχει χρησιμοποιήσει ο μηχανικός για το soundscaping. Η περιοχή των υψηλών συχνοτήτων αποδόθηκε με πολύ καλή αίσθηση έκτασης, ταχύτητα και καλό σώμα με τις αποσβέσεις να είναι λίγο πιο γρήγορες και ίσως πιο καθαρές σε σχέση με τον προενισχυτή αναφοράς. Το αρμονικό περιεχόμενο αποδίδεται άψογα και το τελικό αποτέλεσμα είναι ζεστό και ευχάριστο χωρίς υπερβολές. Ο προενισχυτής αποδείχθηκε πολύ καλός τόσο σε θέματα μακροδυναμικών με χαμηλό θόρυβο στα χαμηλά περάσματα και πολύ καλή συμπεριφορά στις κορυφώσεις, όπου δεν παρατηρήθηκαν ίχνη συμπίεσης ή σκληρότητα που θα σε ανάγκαζε να μειώσεις τη στάθμη όσο και σε θέματα μικροδυναμικών με πολύ καλή ταχύτητα και λεπτομέρεια, μιλάμε -άλλωστε- για μια συσκευή η οποία ξεπερνά άνετα τα 30kHz. Σε αυτό το επίπεδο, νίκησε κατά κράτος τον προενισχυτή αναφοράς καθώς ακούστηκε πολύ πιο άνετος, με ευρύτερο δυναμικό περιθώριο και, επομένως, πιο διαφανής ως προς την πληροφορία που προέρχεται από την πηγή

Thoeress Phono Equalizer. Thoeress Phono Equalizer.

Πέραν των συμβατικών ακροάσεων φυσικά, ο Thoeress προσφέρει την δυνατότητα βελτίωσης (ή διόρθωσης -αν προτιμάτε) μιας χάραξης με την βοήθεια των τριών ρυθμιστικών. Η εταιρία, στο πολύ καλογραμμένο (αν και χωρίς πολλές τεχνικές λεπτομέρειες και χαρακτηριστικά) εγχειρίδιο χρήσης δίνει τις βασικές κατευθύνσεις για μια σωστή ρύθμιση, επιμένοντας αυτή να ξεκινήσει από το ρυθμιστικό των μεσαίων/χαμηλών, να συνεχιστεί με αυτό των χαμηλών (με τις δύο αυτές ρυθμίσεις να έχουν μια σχετική αλληλεπίδραση) και να κλείσει με την ρύθμιση των υψηλών συχνοτήτων, υπενθυμίζοντας παράλληλα ότι οι θέσεις των ρυθμιστικών θα πρέπει να καταγράφονται ανά δίσκο. Αυτή η παρατήρηση είναι σημαντική: Η Thoeress θεωρεί (και σωστά) ότι οι διορθώσεις που γίνονται με τον προενισχυτή αφορούν σε χαρακτηριστικά των δίσκων. Δεν είναι καλή ιδέα να προσπαθήσει να διορθώσει κανείς προβλήματα της πηγής ή του υπόλοιπου συστήματος ή και του χώρου στο σημείο αυτό. Με τη σειρά της, η ιδέα αυτή οδηγεί ένα βήμα παρακάτω: Για να “διορθώσεις” μια χάραξη χρησιμοποιώντας τον Thoeress πρέπει να είσαι σίγουρος για την ουδετερότητα του υπόλοιπου συστήματος (ή, έστω, του συστήματος από τον Thoeress και μετά). Ιδιορρυθμίες στους ενισχυτές και τα ηχεία ή στην ακουστική του χώρου μπορεί να οδηγήσουν σε λάθος ρυθμίσεις που δεν θα έχουν νόημα παρά μόνο στο συγκεκριμένο setup (με άλλα λόγια, αν μεταφέρετε το σύστημά σας σε άλλο χώρο ή αν αλλάξετε ηχεία, θα πρέπει να βρείτε τις ρυθμίσεις εκ νέου, για κάθε δίσκο). Για να αποφύγει κανείς αυτό το άγχος, δεν θα ήταν κακή ιδέα να κάνει τις ακροάσεις με ένα καλό ζευγάρι ακουστικά (εγνωσμένης ουδετερότητας) τα οποία αφήνουν “εκτός” την ακουστική του χώρου, τουλάχιστον.

Στην πράξη, τώρα, η χρήση του προενισχυτή κάτω από αυτό πρίσμα είναι πραγματικά απολαυστική. Η επίδρασή του είναι σαφής αλλά πάντοτε ευγενική και ύστερα από λίγες ώρες χρήσης μπορείς πολύ εύκολα όχι μόνο να κάνεις τις ρυθμίσεις αλλά, ακούγοντας λίγο τον κάθε δίσκο να τις βρίσκεις νοητά χωρίς να πειραματίζεσαι πολύ. Για δίσκους που γνωρίζεις καλά ίσως δεν χρειάζεται ούτε να τους ακούσεις. Η τεχνική ορθότητα, βεβαίως, επιβάλλει την προσεκτική ακρόαση (στην περίπτωση της δοκιμής με τον ισοσταθμιστή χώρου ενεργοποιημένο) με βάση τις οδηγίες τις εταιρίας ώστε το αποτέλεσμα να μην είναι απλώς “θεαματικό” αλλά “σωστό” σε βάθος χρόνου και δεν ήμαστε εμείς που θα σας πούμε να κάνετε κάτι άλλο... Η εμπειρία μας (και η λογική), τέλος, έδειξε ότι όταν επιλέγεις την ενίσχυση κάποιας περιοχής, αυτό έχει πιθανώς κάποιο κόστος. Για παράδειγμα, το “γέμισμα” χαμηλά δεν αποκλείεται να φέρει στην επιφάνεια μηχανικά προβλήματα του πλατό ενώ η ενίσχυση στην περιοχή των υψηλών συχνοτήτων ενισχύει και τον θόρυβο επιφανείας του δίσκου. Επομένως, ο Thoeress θα συνεργαστεί καλύτερα με ένα πολύ καλό αναλογικό σύστημα με χαμηλούς μηχανικούς θορύβους και με καθαρούς δίσκους. Δεν μπορεί να τα έχετε όλα! Αντί περιγραφής με λόγια, το παράδειγμα που μπορείτε να βρείτε στα ηχογραφημένα listening sessions είναι ίσως διαφωτιστικό. Στο δεύτερο αρχείο περιλαμβάνεται ένα από τα τέσσερα τρακ διορθωμένο με βάση τα όσα ακούσαμε δοκιμάζοντας τον προενισχυτή. Οι διορθώσεις είναι αυτές που αναφέρονται στη σελίδα των μετρήσεων (4-4-2) και το αποτέλεσμα μπορείτε να το ακούσετε συγκριτικά για να έχετε μια άποψη.

Τελικώς...

... το phono του Reinhard Thoeress ξεπερνά κατά πολύ τις προσδοκίες που έχεις από μια συσκευή του είδους. Καταρχήν φαίνεται μια πολύ επιτυχημένη σχεδίαση σε ό,τι αφορά τις... συμβατικές της υποχρεώσεις: Έχει χαμηλό θόρυβο, καλή ακρίβεια αποέμφασης και πολύ καλά δυναμικά περιθώρια με αποτέλεσμα να είναι μια ουδέτερη, διαφανής συσκευή που δεν θα κρύψει τίποτε από τις δυνατότητες του αναλογικού σας front-end. Στη συνέχεια, αποτελεί ένα πρώτης τάξης εργαλείο για την διόρθωση (στα σημεία) κάποιων προβληματικών χαράξεων και την βελτίωση του τελικού αποτελέσματος, δίνοντας νέα πνοή στη δισκοθήκη σας και αποτελώντας ένα εξαιρετικό “time killer” για τον φίλο του αναλογικού ήχου ο οποίος όμως μπορεί να δει το ψάξιμο του ως πρόστιθέμενη αξία (με ακόμη μεγαλύτερη σημασία, αν σκοπεύει να ψηφιοποιήσει μέρος ή και ολόκληρη τη συλλογή του). Τούτων λεχθέντων, είναι σαφές ότι έχουμε να κάνουμε με μια συσκευή που εμπνέει και ξεχωρίζει. Well done!

LISTENING SESSIONS

Η ηχογράφηση έγινε με το master recorder DV-RA1000 της Tascam σε PCM (24bit/192kHz) και τα αρχεία που προέκυψαν βρίσκονται στο διαδίκτυο σε μορφή FLAC ώστε να μπορούν να αξιοποιηθούν από τους αναγνώστες. Η διαδικασία απαιτεί την εγκατάσταση του media player foobar2000 μαζί με το plug-in για την δυνατότητα εκτέλεσης δοκιμής double blind ΑΒΧ. Μετά την εγκατάσταση του λογισμικού, το μόνο που χρειάζεται να κάνετε είναι να κατεβάσετε τα αρχεία (θα το βρείτε σε μορφή .zip), να τα αποσυμπιέσετε, να το φορτώσετε στο foobar2000 και είτε απλώς να το ακούσετε, είτε, επιλέγοντας το μαζί με κάποιο άλλο (shift click), να ενεργοποίησετε την δοκιμή ABX.

TRACK LIST:

  1. Linn Sondek LP12/Ittok/Karma, Thoeress RIAA
  2. Linn Sondek LP12/Ittok/Karma, Thoeress 4-4-2
  3. Πηγή Αναφοράς: Linn Sondek LP12/Ittok/Karma, Rotel RHQ-10 "Michi"