Είδα από κοντά,
για πρώτη φορά, το Headzone Pro τον Μάιο που μας πέρασε, στην έκθεση
που παραδοσιακά συνοδεύει το συνέδριο του AES. Πέρα από την επίδειξη
του προϊόντος, οι άνθρωποι της Beyerdynamic έκαναν αρκετό θόρυβο
γύρω από την ιδέα τους, παρουσιάζοντας μάλιστα και μια σχετική
δημοσίευση στα πλαίσιο του συνεδρίου (“Headphones Technology for
Surround Sound Monitoring – A Virtual 5.1 Listening Room”,
Pellegrini/Kuhn/Gebhardt) όπου αναφέρθηκαν στις βασικές αρχές και
στα μοντέλα που χρησιμοποιούνται από την συγκεκριμένη
τεχνολογία. Είναι, κατ' αρχήν, σαφές ότι το προϊόν έχει
κύριο αποδέκτη τους μηχανικούς ήχου που αναζητούν έναν
τρόπο να δημιουργήσουν έναν εικονικό χώρο, με ελεγχόμενα
χαρακτηριστικά αλλά, δεν υπάρχει και αμφιβολία ότι το Headzone
μπορεί να βρει πολλές κι ενδιαφέρουσες εφαρμογές σε οικιακή
χρήση. Η ιδέα του εικονικού χώρου (virtual room) δεν
είναι νέα: Μοντέλα που περιγράφουν τα βασικά χαρακτηριστικά των
χώρων έχουν δημιουργηθεί εδώ και αρκετά χρόνια και έχουν καταλήξει
σε αλγόριθμους οι οποίοι μπορούν να τρέξουν μία χαρά στους
σημερινούς DSP της αγοράς και διάφορες εκδοχές τους συναντούμε ακόμη
και σε σχετικώς φθηνές συσκευές. Ωστόσο, ο συνδυασμός κάποιου
τέτοιου μοντέλου με ακουστικά έχει κάποιες δυσκολίες και αυτές
ακριβώς είναι που αντιμετωπίζει το συγκεκριμένο σύστημα.
Γιατί όμως να χρησιμοποιήσει κανείς ακουστικά; Ένας
σημαντικός λόγος είναι, βεβαίως, επειδή είναι φορητά. Η δημιουργία
ενός χώρου με σωστά (βάσει προδιαγραφών) ακουστικά χαρακτηριστικά
είναι θέμα απόφασης και κόστους, αλλά έχει το μειονέκτημα ότι είναι
σταθερός, με άλλα λόγια για να τον χρησιμοποιήσεις θα πρέπει να πας
σε αυτόν! Ένα σύστημα βασισμένο σε ακουστικά, από την άλλη δεν έχει
αυτόν τον περιορισμό. Ένας δεύτερος και ίσως περισσότερο “κρυφός”
λόγος είναι πως η απουσία ανακλάσεων (στην
περίπτωση των ακουστικών) διευκολύνει το τρέξιμο των αλγορίθμων που
χρησιμοποιούνται. Το interfacing μεταξύ ακουστικών και αυτιών είναι
πολύ περισσότερο σταθερό και ελεγχόμενο σε σχέση με το αντίστοιχο
μεταξύ ηχείων και αυτιών. Από την άλλη, τα ακουστικά είναι
γνωστά για το πρόβλημα στο localization, επειδή στην ουσία
απομονώνουν τα δύο αυτιά και δεν επιτρέπουν στον εγκέφαλο να
χρησιμοποιήσει τα δεδομένα που χρειάζεται, επομένως απαιτείται κι
εκεί μια “ψηφιακή” επέμβαση αν θέλουμε να φθάσουμε σε ρεαλιστικά
αποτελέσματα. Όλα αυτά φαίνεται να έχουν ληφθεί υπ' όψιν στην
περίπτωση του Headzone Pro, το πιο εμφανές χαρακτηριστικό του οποίου
είναι το σύστημα ανίχνευσης των κινήσεων της
κεφαλής του ακροατή για το οποίο, δικαίως, έχει γίνει πολλή
κουβέντα. Ας δούμε, το πώς υλοποιούνται όλα αυτά στην
πράξη. |