Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 11/02/2020

avmentor.net
Go to
AVMENTOR.net

ΗΧΕΙΟ ΒΑΣΗΣ/ΡΑΦΙΟΥ

Focal Chora 806

Focal Chora 806

Η ψευδοανηχοϊκή μέτρηση της ευαισθησίας επί του άξονα (για συχνότητες πάνω από τα 300Hz) αποκαλύπτει ένα ηχείο με καλή ομοιογένεια στο φάσμα, χωρίς σημαντικές αποκλίσεις. Η σημαντικότερη που μπορεί να εντοπίσει κανείς βρίσκεται γύρω από την συχνότητα cross (στα 3kHz) αλλά, συνολικά, η καμπύλη βρίσκεται μέσα στα όρια των ±3dB, δικαιώνοντας τους ισχυρισμούς της εταιρίας. Ίσως πιο χαρακτηριστικό μέρος της καμπύλης να είναι ο αρκετά έντονος συντονισμός, στην περιοχή των 27kHz, ο οποίος, κατά τα φαινόμενα, αποτελεί χαρακτηριστικό του θόλου της Focal, καθώς τον είδαμε και στην δοκιμή του Chorus 706.
Η καμπύλη της συνολικής απόκρισης (με splicing μέτρησης near field και ψευδοανηχοϊκής, επί του άξονα), δεν αλλάζει την αρχική εντύπωση. Το 806 είναι, πράγματι ένα ομοιογενές ηχείο, χωρίς δυσάρεστες εκπλήξεις στο φάσμα. Η μέση ευαισθησία υπολογίστηκε στα 86.5dB (2.83Vrms/1m) και με βάση αυτήν, τα σημεία αποκοπής χαμηλά βρίσκονται στα 54Hz (-3dB) και στα 47Hz (-6dB), εξαιρετικά κοντά στις τιμές που δίνει η Focal (58Hz και 49Hz αντιστοίχως). Ψηλά το ηχείο φθάνει μέχρι τα 26kHz περίπου, χωρίς να λαμβάνεται υπόψιν ο συντονισμός του τουίτερ στον σχετικό υπολογισμό (επίσης, για να φαίνεται ξεκάθαρα ο χαρακτήρα του συντονισμού, το σχετικό διάγραμμα χρησιμοποιεί εξομάλυνση 1/12 της οκτάβας, και όχι 1/3, όπως γίνεται συνήθως σε αυτά τα διαγράμματα που δημοσιεύουμε).
Η σύγκριση της καμπύλης ευαισθησίας επί του άξονα με αυτήν που προκύπτει ως μέσος όρος μετρήσεων σε ένα παράθυρο ±10° στο οριζόντιο και το κατακόρυφο επίπεδο, δείχνει ότι η απόκριση στην μεσαία περιοχή και στην περιοχή των υψηλών μέχρι τα 7kHz περίπου γίνεται ακόμη πιο ομαλή. Ψηλότερα, όπως θα περίμενε κανείς, υπάρχει μια προοδευτική μείωση της ευαισθησίας (και μια ανάλογη μείωση της στάθμης του συντονισμού του τουίτερ).

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/1m/2.83Vrms). Ψευδοανηχοϊκή μέτρηση επί του άξονα (συχνότητες πάνω από τα 250Hz).

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/1m/2.83Vrms) με εξομάλυνση 1/12oct. Συνδυασμός far field/near field μέτρησης. Μέτρηση επί του άξονα (πράσινη καμπύλη) και μέση τιμή μετρήσεων εκτός άξονα (listening window, κόκκινη καμπύλη).

Ως φορτίο, το Chora 806 συμπεριφέρεται μετρίως, υπό την έννοια ότι αποτελεί ένα μέτριας δυσκολίας ηχείο, σε ό,τι αφορά την οδήγησή του. Στα θετικά θα πρέπει, ασφαλώς, να καταλογιστεί το ότι η ελάχιστη αντίσταση δεν πέφτει ποτέ κάτω από τα 5Ω(μετρήσαμε 5.01Ω στα 200Hz και 5.6Ω στα 50Hz, την συχνότητα συντονισμού του bass reflex) και ότι η διακύμανση της είναι μάλλον περιορισμένη (με μέγιστη τιμή τα 30Ω). Αυτό σημαίνει ότι το ηχείο μπορεί να οδηγηθεί από έναν ενισχυτή με λογικές ικανότητες σε παροχή ρεύματος (για την κατηγορία τιμής) και μέτριο συντελεστή απόσβεσης. Από την άλλη, οι -42° της φάσης της εμπέδησης (στα 40Hz) θα ζεστάνουν τον ενισχυτή αρκετά.
Στο πεδίου του χρόνου, η βηματική απόκριση δεν κρύβει εκπλήξεις. Το κύριο χαρακτηριστικό του σχετικού διαγράμματος είναι η αισθητή παρουσία του συντονισμού του τουίτερ και η ομαλή απόσβεση του γούφερ, ενώ η μετάβαση από την μια μονάδα στην άλλη γίνεται ομαλά (αν και η ιδιοταλάντωση, λόγω του συντονισμού, “κρύβει” κάπως τις λεπτομέρειες.

Thumbnail Thumbnail

Μέτρο και φάση της εμπέδησης (πράσινη και κόκκινη καμπύλη αντιστοίχως).

Βηματική απόκριση.

Το διάγραμμα των αποσβεννυμένων φασμάτων περιλαμβάνει μια σειρά από συντονισμούς (ο του τουίτερ, στα 27kHz δεν φαίνεται, εν προκειμένω), εκ των οποίων ο σημαντικότερος βρίσκεται στην περιοχή των 1500Hz (2.6ms). Άξια προσοχής ευρήματα υπάρχουν επίσης κοντά στα 4.5kHz (1.9ms) και στα 9kHz (2.3ms), όλα με αναφορά την μείωση της στάθμης στα -25dBr, επιδόσεις οι οποίες κρίνονται αναμενόμενες για την κατηγορία τιμής του ηχείου, χωρίς να εκπλήσσουν ευχάριστα.
Η πολική απόκριση στο οριζόντιο επίπεδο τιμά την παράδοση των αντεστραμμένων θόλων της Focal. Η ευαισθησία του ηχείου παραμένει μέσα στα όρια των -6dB για γωνίες μεγαλύτερες των ±30°, αφήνοντας υποσχέσεις για μια πολύ ομαλή συμπεριφορά εκτός άξονα και για ένα σωστό πεδίο αντήχησης. Τα στοιχεία αυτά, δίνουν στο ηχείο μια ευρύτερη περιοχή πιθανών θέσεων ακρόασης και επιτρέπουν ακροάσεις σε σχετικώς μεγάλη απόσταση, έξω από το πεδίο άμεσης ακτινοβολίας.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα CSD (αποσβεννυμένων φασμάτων), ψευδοανηχοϊκή μέτρηση στον ακουστικό άξονα.

Διάγραμμα πολικής απόκρισης στο οριζόντιο επίπεδο. Συχνότητες: 1kHz (κόκκινη καμπύλη), 2kHz (πράσινη καμπύλη), 4kHz (γκρι καμπύλη), 8kHz (πορτοκαλί καμπύλη), 16kHz (μοβ καμπύλη) και 20kHz (μπλε καμπύλη).

Στο κατακόρυφο επίπεδο, η κατευθυντικότητα του 806 είναι σαφώς περισσότερο ευμετάβλητη, με σοβαρές αποκλίσεις ακόμη και για μικρές γωνίες κάτω από τον άξονα (αρνητικές γωνίες στο σχετικό διάγραμμα) και λίγο καλύτερη συμπεριφορά για ακροάσεις λίγο πάνω από αυτόν. Τα ευρήματα, στην πράξη, απαγορεύουν την τοποθέτηση του ηχείου έστω και λίγο ψηλότερα από τον ακροατή (οι -7 μοίρες είναι ένα όριο) και επιβάλλουν προσεκτική επιλογή της θέσης του στον χώρο. Με βάση αυτά, δεν θα ήταν κακή ιδέα, η αγορά της βάσης που έχει σχεδιάσει η Focal.
Τέλος, οι συντονισμοί της καμπίνας κυμάνθηκαν στα αναμενόμενα για την κατηγορία επίπεδα, με τον ισχυρότερο (στην μπάφλα) να βρίσκεται περίπου στα 450Hz, αλλά κάτω από τα -40dBm/sec2

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα πολικής απόκρισης στο κατακόρυφο επίπεδο. Συχνότητες: 1kHz (κόκκινη καμπύλη), 2kHz (πράσινη καμπύλη), 4kHz (γκρι καμπύλη), 8kHz (πορτοκαλί καμπύλη), 16kHz (μοβ καμπύλη) και 20kHz (μπλε καμπύλη).

Στάθμη επιταχύνσεων της μπάφλας (κόκκινη καμπύλη) και του πλευρικού τοιχώματος της καμπίνας (πράσινη).