|
|
The Who -Tommy (Special
Edition) |
Polydor/Universal Music
9861011 (Hybrid Stereo/Multichannel SA-CD) |
DISK 1: Overture, It's a Boy,
1921, Amazing Journey, Sparks, Eyesight to the Blind, Christmas,
Cousin Kevin, Acid Queen, Underture, Do You Think It's Alright?,
Fiddle About, Pinball Wizard, There's a Doctor, Go to
the Mirror!, Tommy Can You Hear Me, Smash the Mirror,
Sensation, Miracle Cure, Sally Simpson, I'm Free, Welcome, Tommy's
Holiday Camp, We're Not Gonna Take It, See Me Feel Me/Listening to
you DISK 2: I Was, Christmas (out-take 3), Cousin Kevin model
Child, Young Man Blues (version 1), Tommy Can You Hear Me?
(alternate version), Trying to Get Through, Sally Simpson
(out-takes), Miss Simpson, Welcome (take 2), Tommy's Holliday Camp
(Band's version), We're not gonna take it (alternate version), Dogs
(part 2), It's a Boy, Amazing Journey, Christmas, Do You Think It's
Alright?, Pinball Wizard |
IΝFO: Ηχογράφηση (1969): Kit
Lambert, Damon Lyon-Shaw, IBC Studios Remix 5.1: Pete
Townshend Mastering: Jon Astley, Close to The Edge |
|
Η ΕΠΑΝΕΚΔΟΣΗ
ΑΥΤΗ ΤΟΥ TOMMY, της πρώτης -ίσως- ενσάρκωσης του όρου "rock
όπερα" αποτελεί μία πρώτης τάξης ευκαιρία να ανακαλύψει κανείς τον
πραγματικό ήχο των γκρούπ των 60s. Καί εννοώ τον ήχο από
τεχνικής κυρίως πλευράς αφού είναι δεδομένο, στις περισσότερες των
περιπτώσεων, ότι το τελικό προιόν είχε μικρή σχέση με την αρχική
ηχογράφηση όσον αφορά τις παραμέτρους της ποιότητας. Το
αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης στερεί από τον σοβαρό audiophile την
ευκαιρία να αποκτήσει την ακουστική εμπειρία μίας εποχής ιδιαίτερα
σημαντικής και είναι πράγματι δύσκολο να αποδιώξεις σκέψεις του στύλ
"χάθηκε ο κόσμος να το γράψουν είκοσι χρόνια μετά;" Η
περίπτωση των The Who είναι ενδεικτική κατά τον υπογράφοντα: Ο
ήχος της μπάντας μέσα από τους δίσκους του βινυλίου, αρχικά, και από
κάποια cd αργότερα, βρισκόταν πάντοτε στα όρια του απλώς ανεκτού υπό
την έννοια ότι μετά βίας μπορούσες να εκτιμήσεις την ποιότητα της
μουσικής μέσα από ένα εκνευριστικό συνονθύλευμα ήχων φρικτά
συμπιεσμένων σε διαστάσεις και αίσθηση. Το ότι τα κρουστά του Keith
Moon ήταν ξεχωριστά, για παράδειγμα, λίγο το άκουγες και περισσότερο
το πίστευες. Χρειάστηκε να περάσουν δέκα χρόνια από την πρώτη
έκδοση του "Tommy" (το 1969) για να ακουστεί το Pinball
Wizard με κάποιες προδιαγραφές ποιότητας ως track στο
Highlights 18 του Stereoplay, βινύλιο της Sonopress
με κοπή DMM σε μισή ταχύτητα (και μηχανικούς τους Harald
Kuppek και Klaus Latzel) , όπου παρεμπιπτόντως η κιθάρα της
εισαγωγής είναι hard panned αριστερά ενώ στο SA-CD βρίσκεται
δεξιά. Αυτή η τελευταία παρατήρηση φέρνει στην επιφάνεια τις
πολλές εκδοχές του "Tommy" και εξηγεί εν μέρει τις διάφορες φήμες
που συνόδευαν τις ταινίες, το mixing και γενικότερα την παραγωγή του
έργου, φήμες που δικαιολογούνται επίσης από την δύσκολη φάση του
συγκροτήματος την εποχή που μπήκαν στο IBC για να το
ηχογραφήσουν. Η ιδέα μίας rock όπερας είχε ήδη αρχίσει να
παίρνει σάρκα και όστα για τον Pete Townshend από
την εποχή του "Α Quick One While He's Away" (o τίτλος μιλά από μόνος
του...) αλλά βεβαίως με το Tommy την ανέπτυξε στο έπακρο και για
πολλούς αυτό υπήρξε το έργο που έδωσε στους Who την θέση που
κατείχαν ως συγκρότημα. Το έργο έγινε παράσταση στο Broadway
και κινηματογραφική ταινία (με την Τina Turner στον ρόλο της Acid
Queen). Ως κλασσικό, πλέον, έργο, είδε αρκετές επανεκδόσεις σε
cd, διπλό και μονό με διάφορους βαθμούς επιτυχίας ως προς την
τεχνική ποιότητα. H ανά χείρας ειδική έκδοση περιλαμβάνει δύο
δίσκους με πολυκαναλική και στέρεο μείξη DSD καθώς και CD layer. To
πολυκαναλικό ρεμίξ έγινε από τον ίδιο τον Townshend και το mastering
έγινε από τον Jon Astley. Παρά την αντίθετη αίσθηση που προκαλεί
ο όρος "όπερα", το Tommy είναι ένα κατά κύριο λόγο ηλεκτρικό
έργο με τα βασικά όργανα του είδους (κιθάρες, μπάσο,
πλήκτρα και ντράμς) να παίζουν μαζί με τα φωνητικά τον κύριο ρόλο.
Εχει ακουστεί ότι ο Townshend είχε την φιλοδοξία να ενορχηστρώσει το
Tommy για μεγάλη ορχήστρα, αλλά η απήχηση που είχαν τότε οι ζωντανές
εμφανίσεις του γκρούπ επέβαλλαν τελικά μία πιο απλή γραφή
προσαρμοσμένη στο live, η οποία όμως περιέλαβε μερικά ακουστικά
όργανα όπως το γαλλικό κόρνο, η τρομπέτα και το flugelhorn).
To αποτέλεσμα αυτού του Special Edition SA-CD
προβάλει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το Tommy και κατά πάσα
πιθανότητα θα επιτύχει τον διπλό στόχο να
ικανοποιήσει τους φανατικούς του γκρούπ ή/και του συγκεκριμένου
δίσκου και ταυτόχρονα να συστήσει ένα αρχετυπικό έργο σε ένα νεώτερο
κοινό που το έχει, χωρίς αμφιβολία, ανάγκη. Οφείλει να
αναγνωρίσει κανείς στους ανθρώπους που ανέλαβαν την παραγωγή ότι
δεν προσπάθησαν να εκμοντερνίσουν το άκουσμα
αφήνοντας τα ιδιαίτερα γνωρίσματα της εποχής σχεδόν άθικτα. Τα
κρουστά του Keith Moon έχουν πλησιάσει το πρώτο
πλάνο, η εικόνα του γκρούπ έχει αποκτήσει έναν σχετικό αέρα και οι
συνιστώσες της κάθε σύνθεσης (ρυθμικό μέρος, φωνητικά, σόλο) είναι
πλέον περισσότερο ευδιάκριτες. Είναι, βεβαίως, δύσκολο να
πείς αν όλα αυτά έχουν γίνει επειδή άλλαξαν κάποιες παράμετροι
στην μείξη ή απλώς επειδή χρησιμοποιήθηκαν οι σωστές και σε καλή
κατάσταση ταινίες. Σε κάθε περίπτωση, το Tommy ακούγεται, τώρα
σαφώς πιο καθαρό, και κυρίως ξεκούραστο. Αυτή
η τελευταία παρατήρηση δεν είναι άνευ σημασίας: Εργο concept
καθώς υποτείθεται ότι είναι, το Tommy θα έπρεπε να ακούγεται σε ένα
session (καθιστός και με τα lyrics ανα χείρας) αλλά, με το
χέρι στην καρδιά, πόσοι θα μπορούσαν να ανεχτούν και τα 25 τράκς
στις πρώτες εκδόσεις (σε cd κυρίως) χωρίς να μειώσουν την στάθμη;
Το σύνολο του έργου περιλαμβάνεται στον πρώτο δίσκο με τον
δεύτερο να προσφέρει μία σειρά από 13 bonus tracks
που δικαιολογούν -άλλωστε- και τον όρο Special Edition που
φιγουράρει στο εξώφυλλο. Στα τρακς αυτά έχουν περιληφθεί out
takes που προσφέρουν μία εικόνα του κλίματος που επικρατούσε στο
στούντιο την εποχή της ηχογράφησης, demos που δεν έχουν περιληφθεί
στο τελικό έργο καθώς επίσης και εναλλακτικές εκδοχές κάποιων
κομματιών, ορισμένα από αυτά μόνο σε στερεοφωνική εκδοχή. Το
συνολικό πακέτο θα ήταν άψογο αν περιελάμβανε και το λιμπρέτο, μία
έλλειψη που είναι πραγματικά ακατανόητη τόσο για το
είδος του έργου όσο και για την συνολικά πολύ υψηλή ποιότητα της
υπόλοιπης δουλειάς.
δ.σ. |
| |
|