|
|
Mike Oldfield: Tubular
Bells |
Virgin SACDV2001 |
TRACK LIST: 1. PART
ONE Mike Oldfield plays: Grand Piano, Glokenspiel, Farfisa
Organ, Bass Guitar, Electric Guitar, Speed Guitar, Taped motor drive
amplifier organ chord, Mandolin-like Guitar, Fuzz Guitars, Assorted
Percussion, Acoustic Guitar, Flageolet, Honky Tonk, Lowrey Organ,
Tubular Bells, Master of Ceremonies: Viv Stanshall, Flutes: Jon
Field, String Basses: Lindsay Cooper, Nasal Chorus: Nasal Choir,
Girlie Chorus: Mundy Ellis, Sally Oldfield 2. PART TWO Mike
Oldfield plays: Electric Guitars, Farfisa Organ, Bass Guitar,
Acoustic Guitars, Piano, Speed Elec. Guitars, Lowrey Organ, Concert
Tympani, Guitars sounding like Bagpipes, Piltdown Man, Hammond
Organ, Spanish Guitar, Moribund Chorus, Girlie Chorus: Manor Choir
conducted by Mike Oldfield, Drums: Steve Broughton |
IΝFO: Ηχογράφηση (1973): Τοm
Newman/Simon Heyworth Μείξη Quad (1975): Phil Νewel/Alan
Perkins Remasternig -PCM (1998): Simon
Heyworth Multichannel./DSD (2000): Simon Heyworth/David
Glasser |
|
ΑΠΟ ΤΟΝ
ΤΡΟΠΟ με τον οποίο παρατίθενται τα περιεχόμενα του
συγκεκριμένου δίσκου, και μόνο, πρέπει να γίνεται σαφές (και σίγουρα
το 1973 γινόταν σαφές) ότι το Tubular Bells δεν είναι κάτι
συνηθισμένο. Την εποχή εκείνη το να παρουσιάσεις στην αγορά έναν
δίσκο με ένα κομμάτι σε κάθε πλευρά ήταν κάπως παρακινδυνευμένο από
εμπορικής πλευράς, γι'αυτό άλλωστε το demo του Οldfield, γραμμένο σε
ένα B&O τετάρτου της ίντσας, επισκέφθηκε ουκ ολίγες
δισκογραφικές εταιρίες πριν καταλήξει στην Virgin με την οποία ο
συνθέτης συμφώνησε να χρησιμοποιεί τον χρόνο κατά τον
οποίο το στούντιο ήταν ελεύθερο. Η ηχογράφηση του Tubular
Bells ξεκίνησε το φθινόπωρο του 1972 με τους Simon
Heyworth και Τοm Newman στην παραγωγή και
ένα 16κάναλο Ampex με ταινία 2 ιντσών στην θέση του
recorder. Oπως καταλαβαίνει, όποιος ακούσει τον δίσκο, οι
Σωληνωτές Kαμπάνες υπάρχουν μεν, αλλά εν
ανεπαρκεία, καθώς ακούγονται ελάχιστα σε σχέση με το σύνολο των
οργάνων που περιέχει ο δίσκος. Τα Tubular
Bells είναι όργανο με ρίζες στην Νοτιονατολική Ασία
όπου για την κατασκευή τους χρησιμοποιείται μπαμπού. Η
ευρωπαική -σύγχρονη- εκδοχή αποτελείται από χαλύβδινους ή χάλκινους
σωλήνες διαμέτρου 1.5 ίντσας τους οποίους ο μουσικός χτυπά με
δερμάτινο ή πλαστικό σφυρί. Οι σωλήνες κρέμονται από ένα
μεταλλικό πλαίσιο και διατίθεται, επίσης, ένας μηχανισμός σουρντίνας
για την απόσβεση της ταλάντωσης. Ο μύθος θέλει τον Oldfield να
εμπνέεται το όνομα του δίσκου από την εκφώνηση του Vivian
Stanshall "...plus Tubular Bells" στο τέλος της
πρώτης πλευράς του δίσκου, στο σημείο όπου περιγράφονται τα όργανα
που συμμετείχαν στο πρώτο μέρος. Με δεδομένο το "εκτός εμπορικών
προδιαγραφών" περιεχόμενο του δίσκου δεν είναι περίεργο που η
ποιότητα εκτύπωσης ήταν ανέκαθεν επιεικώς μέτρια, και στην ελληνική
έκδοση κυριολεκτικά ανεκδιήγητη, παρά το γεγονός ότι ο Heyworth είχε
επιμείνει και επιτύχει από την αρχή να χρησιμοποιηθεί
βινύλιο που δεν προερχόταν από ανακύκλωση -ακριβώς
επειδή ήθελε να ακούγονται οι σωληνωτές καμπάνες σωστά!.
Χρειάστηκαν μερικά remasterings και συλλογές σε CD για να αρχίσουμε
να ακούμε το Tubular Bells στην καλύτερη δυνατή ποιότητα, γεγονός
που κάνει την κυκλοφορία του περι ου ο λόγος SACD εξόχως
ενδιαφέρουσα. Ο δίσκος είναι από τους πρώτους που
κυκλοφόρησαν για να υποστηρίξουν το νέο φορμά και είναι υβριδικός,
περιλαμβάνει δηλαδή και μία εκδοχή 16bit/44.1kHz. Η αξία του
ωστόσο βρίσκεται στην πολυκαναλική εκδοχή DSD. Το Tubular
Bells έχει την δική του πολυκαναλική ιστορία, καθώς απέκτησε μία
τετραφωνική μείξη το 1975, την οποία πραγματοποίησε
ο Phil Newel με σκοπό να κυκλοφορήσει ο δίσκος, ως
μέρος μίας συλλογής με έργα του Oldfield στο σύστημα Quad. Η
τετρακαναλική μείξη είχε μία σειρά απο διαφορές σε σχέση με τον
αρχικό δίσκο καθώς χρησιμοποιήθηκαν άλλες καμπάνες
(τις αρχικές τις είχε καταστρέψει ο ίδιος ο Oldfield προσπαθώντας να
αλλάξει τον ήχο τους και το αποτέλεσμα φαίνεται στο εξώφυλλο του
δίσκου...) και ενώ αρχικώς προοριζόταν ως demo επάνω στο οποίο θα
εργαζόταν ο συνθέτης, τελικώς εγκρίθηκε ως είχε (η αίσθηση που μας
μεταφέρει ο Newel στο ενδιαφέρον κείμενο που περιλαμβάνει ο δίσκος
είναι ότι μάλλον ο Oldfield βαριόταν...).
Αυτή η πολυκαναλική εγγραφή αποτέλεσε την βάση του SACD το mastering
του οποίου έγινε από τον Heyworth. Πέρα από τον τεράστιο αριθμό
διαφορετικών οργάνων που περιέχει το Tubular Bells με τα ηχοχρώματα
που συχνά συγκρούονται δημιουργώνταςτον ιδιαίτερο χαρακτήρα του
δίσκου, ο Oldfield χρησιμοποίησε μία σειρά από τεχνικές dubbing και
αλλαγών στην ταχύτητα εγγραφής προκειμένου να αλλοιώσει τον ήχο
πολλών από αυτά και ιδιαίτερα της κιθάρας που χρησιμοποίησε (μια
Fender Telecaster με τρείς μαγνήτες). Το
κομμάτι "Double Speed Guitar" είναι ακριβώς μια
ηχογράφηση της κιθάρας σε μισή ταχύτητα που αναπαράχθηκε εν συνεχεία
κανονικά. Η αξία του SACD δεν φαίνεται τόσο στην τονική ισορροπία
και την έκταση του δίσκου, χαρακτηριστικά που είναι σχετικώς
αδιάφορα με δεδομένες τις συχνά μεγάλες παραμορφώσεις τις οποίες
έχουν υποστεί τα όργανα, όσο στην περιγραφή των μελωδικών γραμμών
και της πολυοργανικής υφής του έργου. Το Tubular Bells
αποτελεί ένα πολυ καλό δείγμα του πώς μπορούν τα πολλά κανάλια να
συμμετέχουν δημιουργικά στην αίσθηση που αποκομίζει ο ακροατής,
ανήκοντας σαφώς στο "δημιουργικό" multichannel όπου
σε κάθε κανάλι εμφανίζεται με εξαιρετικά επιδέξιο τρόπο μία
διαφορετική οργανική ομάδα. Σίγουρα πρόκειται για τον καλύτερο
τρόπο να εορτάσει κανείς τα τριάντα χρόνια από την δημιουργία του
συγκεκριμένου δίσκου...
δ.σ. |
| |
|