Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update:  Τρίτη, 03/05/2005


english abstract

Πρωτοσέλιδο Aρχείο Νέων Αρθρα Τεχνολογία HowTo Δίσκοι Αναφοράς Links Contact About

LOCATION BAR►ΔΙΣΚΟΙ ΑΝΑΦΟΡΑΣ: LISZT:VIA CRUCIS, DUBOIS: LES SEPT PAROLES DU CHRIST...

AV BLOG 

SITE MAP


Franz Liszt: Via Crucis
Τheodore Dubois: Les Sept Paroles Du Christ
Yβριδικό SA-CD (stereo/multichannel) Fidelio FACD 012
TRACK LIST:
Via Crucis: 1. Introduction, 2. Station I, 3. Station II, 4. Station III, 5. Station IV, 6. Station V, 7. Station VI, 8. Station VII, 9. Station IIX, 10. Station XI, 11. Station X, 12. Station XI, 13. Station XII, 14. Station XIII, 15. Station XIV.
Les Sept Proles Du Christ: 16. Introduction, 17. Premiere Parole, 18. Deuxieme Parole, 19. Troisieme Parole, 20. Quatrieme Parole, 21. Cinquieme Parole, 22. Sixieme Parole, 23. Septieme Parole.

ΗΧΗΤΙΚΑ ΔΕΙΓΜΑΤΑ...

INFO:
Via Crucis: Xορωδία Radio-Ville Marie/Διεύθυνση Simon Fournier, Σολίστ: Simon Fournier (βαρύτονος), Michelle Sutton (μεσόφωνος), Κimy McLaren (υψίφωνος), Νoella Huet (άλτο) Michiel Schrey (τενόρος), Regis Rousseau (εκκλησιαστικό όργανο). Ηχογράφηση: Jean De La Durantaye (μείξη surround Rene Laflamme), 18/01/2004, εκκλησία Τres-Saint-Nom-De-Jesus, Μόντρεαλ.
Les Sept Proles Du Christ: Xορωδία Radio-Ville Marie/Διεύθυνση Simon Fournier, Σολίστ: Simon Fournier (βαρύτονος), Μonique Page (υψίφωνος), Marc Hervieux (τενόρος), Gaetan Laperriere (βαρύτονος). Ηχογράφηση: Rene Laflamme, 11/11/2001, εκκλησία Τres-Saint-Nom-De-Jesus, Μόντρεαλ.
Ο ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΣ ΔΙΣΚΟΣ της Fidelio προσφέρει δύο έργα με το ίδιο βασικό θέμα:  Το θείο πάθος. Παρά το γεγονός ότι σε γενικές γραμμές η ιδέα της συνύπαρξης δύο διαφορετικών συνθετών σε έναν δίσκο δεν μας βρίσκει απόλυτα σύμφωνους, τόσο το κοινό θέμα και ο χρόνος σύνθεσής τους όσο και ο κοινός χώρος των ηχογραφήσεων κάνουν το ανα χείρας πόνημα ενδιαφέρον.  Πρέπει επίσης να λάβει υπ' όψιν του και την εξής τεχνική πρόκληση: Το " Les Sept Paroles Du Christ" αποτελεί μία παλαιότερη ηχογράφηση η οποία είχει κυκλοφορήσει σε CD από την εταιρία, οπότε η μετατροπή των αναλογικού στερεοφωνικού master σε DSD οριοθετεί χωρίς αμφιβολία ένα πεδίο αντιπαράθεσης των δύο τεχνολογιών.
Ο Λίστ ξεκίνησε την γραφή του "Via Crucis" το 1866 και την ολοκλήρωσε δώδεκα χρόνια αργότερα, το 1878.  Πηγή έμπνευσής του, η διαδρομή του Χριστού πρός την σταύρωση, όπως αυτή απεικονίζεται στούς ναούς με την μορφή αγαλμάτων ή εικόνων, συνήθως τοποθετημένων ανά επτά σε κάθε πλευρά του κεντρικού κλίτους.  Το έργο περιλαμβάνει μία εισαγωγή όπου εισάγεται και το βασικό μουσικό θέμα (με την μορφή του μοτίβου που συνοδεύει τις λέξεις της φράσης "O Crux, Ave,..." και δεκατέσσερα μέρη (όσα και οι σκηνές) και δεν έτυχε ιδιαίτερης αναγνώρισης από τους σύγχρονούς του, αφού εκτελέστηκε για πρώτη φορά μπροστά σε κοινό το 1929. Eίναι ενδιαφέρον να παρατηρήσει κανείς ότι το έργο του Dubois (που καταλαμβάνει τα tracks 16-23 του δίσκου) παρουσιάστηκε για πρώτη φορά σε κοινό, ένα μόλις χρόνο αφού ο Λίστ είχε ξεκινήσει την δική του σύνθεση, το 1867.  Η έμπνευση του Dubois προέρχεται από τις αποδιδόμενες στον Χριστό, επτά φράσεις (και όχι λέξεις όπως συνηθίζεται να λέγεται) όσο αυτός βρισκόταν εν ζωή στο σταυρό: "Πάτερ, αφες αυτοις, ου γαρ οίδασιν τί ποιούσιν", "Αμήν σοι λέγω, σήμερον μετ' εμου εση εν τω παραδείσω", "Γυναίκα, ιδού ο υιός σου", "Θεέ μου ίνα τι με εγκατέλειπες;", "Διψώ!", "Εις τας χείρας σου παραδίδω το πνεύμα μου" και "Τετέλεσται!". Το έργο αρχικώς γράφτηκε για ορχήστρα, χορωδία και σολίστ και στην συνέχεια ο ίδιος ο συνθέτης δημιούργησε μία έκδοση για εκκλησιαστικό όργανο, τύμπανα και άρπα.  Η εκδοχή στον συκεκριμένο δίσκο περιλαμβάνει μόνο μέρη για χορωδία, σολίστ και εκκληστιαστικό όργανο.  Η δομή του έργου περιλαμβάνει μία εισαγωγή ακολουθούμενη από επτά μέρη, ένα για κάθε φράση.
Γενική άποψη της χορωδίας υπό τον Simon Fournier. Στο βάθος οι αυλοί του εκκλησιαστικού οργάνου.
Η μεσόφωνος Michelle Sutton κατά την διάρκεια της ηχογράφησης του Via Crucis.
Η Fidelio είναι μία εταιρία γνωστή για την μινιμαλιστική προσέγγιση των παραγωγών της οι οποίες χαρακτηρίζονται περισσότερο από μία διάθεση για ιστορική ακρίβεια και λιγότερο από τεχνολογική επίδειξη.  Το έργο του Dubois έχει μεταφερθεί σε DSD από τις αναλογικές στερεοφωνικές ταινίες και είναι -ως εκ τούτου- δικαναλικό και στο SA-CD, ενώ η πιο πρόσφατη ηχογράφηση του Via Crucis έγινε απ' ευθείας σε τέσσερα κανάλια DSD με απώτερο στόχο να δημιουργεί στον ακροατή την αίσθηση του διευθυντή του χορού.  Για τον σκοπό αυτό χρησιμοποιήθηκαν τέσσερα παντοκατευθυντικά μικρόφωνα, ώστε να λαμβάνεται σημαντικό κομμάτι των αντηχήσεων του χώρου.  Η προσέγγιση αυτή οδηγεί σε μία ιδιαίτερα ζωντανή ηχογράφηση η οποία μεταφέρει αρκετά πιστά την αίσθηση ενός χώρου με υψηλά επίπεδα (φυσικού) θορύβου, που πάντως, πέραν του γεγονότος ότι γίνονται αντιληπτά στις παύσεις και σε ορισμένα χαμηλής στάθμης μέρη, δεν ενοχλούν καθόλου διότι είναι προφανές ότι ανήκουν στο περιβάλλον.  Η εικόνα που έχουν δημιουργήσει οι Jean De La Durantaye και Rene Laflamme είναι ιδιαίτερα αέρινη, με έντονη την αίσθηση της εγγύτητας και ιδιαίτερα επιβλητική την απόδοση τόσο της χορωδίας όσο και των σολίστ.  Η χρήση του ελάχιστου δυνατού αριθμού καναλιών και η επιλογή να μην γίνει μείξη σήματος στο κεντρικό κανάλι στερεί "στα χαρτιά" την δυνατότητα για απόλυτη σαφήνεια στην εικόνα.  Ωστόσο, η στρατηγική αυτή είναι απόλυτα σωστή, διότι σε χώρους με μεγάλους χρόνους αντήχησης (όπως οι ναοί) η θέση των ηχητικών πηγών είναι ασαφής, κάτι που είναι και το ζητούμενο (η μουσική οφείλει να ενσωματώνεται στην αίσθηση του Θείου που αποπνέει ο χώρος).  Το εκκλησιαστικό όργανο δένει άψογα με την συνολική παρουσία των έργων και οι ακροατές του δίσκου να έχουν την ευκαιρία να ακούσουν ένα από τα ισχυρότερα τέτοια όργανα, από πλευράς στάθμης, που υπάρχουν εν λειτουργία στον κόσμο σήμερα.  Ισως αυτή η ιδιότητα του να εξηγεί και το γεγονός ότι o συγκεκριμένος δίσκος της Fidelio περιλαμβάνει σημαντικές χαμηλές συχνότητες σε όλα τα layers (ακούσαμε και το CD) με αποκορύφωμα μία σειρά από φράσεις στην αρχή του "Troisieme Parole" των οποίων το φάσμα κινείται στο κάτω όριο της κατώτατης οκτάβας, γύρω από το F0 (21.83Hz).
Το πακέτο, συμπληρώνει ένα αρκετά ενδιαφέρον ένθετο, με πληροφορίες γύρω από τα δύο έργα καθώς και τους στίχους που αποδίδουν οι σολίστ και η χορωδία.
δ.σ.
To setup της ηχογράφησης του Via Crucis προέβλεπε τέσσερα παντοκατευθυντικά μικρόφωνα. Εδώ φαίνεται το ζεύγος για τα κανάλια surround. 
Ο Regis Rousseau μπροστά από στο κλαβιέ του εκκλησιαστικού οργάνου της Τres-Saint-Nom-De-Jesus. Το συγκεκριμένο εκκλησιαστικό όργανο θεωρείται ένα από τα ισχυρότερα εν λειτουργία στον κόσμο
ΔΕΙΓΜΑΤΑ: Via Crucis (introduction), Les Sept Paroles Du Christ (introduction)
INFO: ΜF Audio, τηλ.: 210-766.3407, (τους δίσκους της Fidelio επίσης μπορείτε να βρείτε στο κατάστημα Λέσχη του Δίσκου τηλ. 210–363.18190), web:  http://www.mfaudio.grhttp://www.fidelioaudio.com

Πρωτοσέλιδο | Αρχείο Νέων | Αρθρα | Τεχνολογία | HowTo | Δίσκοι | Links | Contact | Αbout


©Δημήτρης Σταματάκος/Ακραίες Εκδόσεις 2005
Σχετικά με το avmentor.gr (προβλήματα, παρατηρήσεις κ.λπ): webmaster@avmentor.gr Eπαφή με την σύνταξη (ύλη, σχόλια, ερωτήσεις κ.λπ): contact@avmentor.gr