|
|
Franz Liszt: Via
Crucis Τheodore Dubois: Les Sept Paroles Du Christ |
Yβριδικό SA-CD
(stereo/multichannel) Fidelio FACD 012 |
TRACK LIST: Via
Crucis: 1.
Introduction, 2. Station I, 3. Station II, 4. Station III, 5.
Station IV, 6. Station V, 7. Station VI, 8. Station VII, 9. Station
IIX, 10. Station XI, 11. Station X, 12. Station XI, 13. Station XII,
14. Station XIII, 15. Station XIV. Les Sept Proles Du
Christ: 16. Introduction, 17. Premiere Parole, 18. Deuxieme
Parole, 19. Troisieme Parole, 20. Quatrieme Parole, 21. Cinquieme
Parole, 22. Sixieme Parole, 23. Septieme Parole. |
ΗΧΗΤΙΚΑ
ΔΕΙΓΜΑΤΑ...► |
INFO: Via Crucis:
Xορωδία Radio-Ville Marie/Διεύθυνση Simon Fournier, Σολίστ: Simon
Fournier (βαρύτονος), Michelle Sutton (μεσόφωνος), Κimy McLaren
(υψίφωνος), Νoella Huet (άλτο) Michiel Schrey (τενόρος), Regis
Rousseau (εκκλησιαστικό όργανο). Ηχογράφηση: Jean De La Durantaye
(μείξη surround Rene Laflamme), 18/01/2004, εκκλησία
Τres-Saint-Nom-De-Jesus, Μόντρεαλ. Les Sept Proles Du
Christ: Xορωδία Radio-Ville Marie/Διεύθυνση Simon Fournier,
Σολίστ: Simon Fournier (βαρύτονος), Μonique Page (υψίφωνος), Marc
Hervieux (τενόρος), Gaetan Laperriere (βαρύτονος). Ηχογράφηση: Rene
Laflamme, 11/11/2001, εκκλησία Τres-Saint-Nom-De-Jesus,
Μόντρεαλ. |
|
Ο ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΣ ΔΙΣΚΟΣ της
Fidelio προσφέρει δύο έργα με το ίδιο βασικό θέμα: Το θείο
πάθος. Παρά το γεγονός ότι σε γενικές γραμμές η ιδέα της συνύπαρξης
δύο διαφορετικών συνθετών σε έναν δίσκο δεν μας βρίσκει απόλυτα
σύμφωνους, τόσο το κοινό θέμα και ο χρόνος σύνθεσής τους όσο και ο
κοινός χώρος των ηχογραφήσεων κάνουν το ανα χείρας πόνημα
ενδιαφέρον. Πρέπει επίσης να λάβει υπ' όψιν του και την εξής
τεχνική πρόκληση: Το " Les Sept Paroles Du Christ" αποτελεί μία
παλαιότερη ηχογράφηση η οποία είχει κυκλοφορήσει σε CD από την
εταιρία, οπότε η μετατροπή των αναλογικού στερεοφωνικού master σε
DSD οριοθετεί χωρίς αμφιβολία ένα πεδίο αντιπαράθεσης των δύο
τεχνολογιών. Ο Λίστ ξεκίνησε την γραφή του "Via Crucis" το 1866
και την ολοκλήρωσε δώδεκα χρόνια αργότερα, το 1878. Πηγή
έμπνευσής του, η διαδρομή του Χριστού πρός την
σταύρωση, όπως αυτή απεικονίζεται στούς ναούς με την μορφή
αγαλμάτων ή εικόνων, συνήθως τοποθετημένων ανά επτά σε κάθε πλευρά
του κεντρικού κλίτους. Το έργο περιλαμβάνει μία εισαγωγή όπου
εισάγεται και το
βασικό μουσικό θέμα (με την μορφή του μοτίβου που συνοδεύει τις
λέξεις της φράσης "O Crux, Ave,..." και δεκατέσσερα μέρη
(όσα και οι σκηνές) και δεν έτυχε ιδιαίτερης αναγνώρισης από τους
σύγχρονούς του, αφού εκτελέστηκε για πρώτη φορά μπροστά σε κοινό το
1929. Eίναι ενδιαφέρον να παρατηρήσει κανείς ότι το έργο του Dubois
(που καταλαμβάνει τα tracks 16-23 του δίσκου) παρουσιάστηκε για
πρώτη φορά σε κοινό, ένα μόλις χρόνο αφού ο Λίστ είχε ξεκινήσει την
δική του σύνθεση, το 1867. Η έμπνευση του Dubois προέρχεται
από τις αποδιδόμενες στον Χριστό, επτά φράσεις (και
όχι λέξεις όπως συνηθίζεται να λέγεται) όσο αυτός βρισκόταν εν ζωή
στο σταυρό: "Πάτερ, αφες αυτοις, ου γαρ οίδασιν τί ποιούσιν",
"Αμήν σοι λέγω, σήμερον μετ' εμου εση εν τω παραδείσω", "Γυναίκα,
ιδού ο υιός σου", "Θεέ μου ίνα τι με εγκατέλειπες;", "Διψώ!", "Εις
τας χείρας σου παραδίδω το πνεύμα μου" και
"Τετέλεσται!". Το έργο αρχικώς γράφτηκε για ορχήστρα,
χορωδία και σολίστ και στην συνέχεια ο ίδιος ο συνθέτης δημιούργησε
μία έκδοση για εκκλησιαστικό όργανο, τύμπανα και άρπα. Η
εκδοχή στον συκεκριμένο δίσκο περιλαμβάνει μόνο μέρη για χορωδία,
σολίστ και εκκληστιαστικό όργανο. Η δομή του έργου
περιλαμβάνει μία εισαγωγή ακολουθούμενη από επτά μέρη, ένα για κάθε
φράση. |
|
Γενική άποψη της χορωδίας υπό τον Simon
Fournier. Στο βάθος οι αυλοί του εκκλησιαστικού
οργάνου. |
|
Η μεσόφωνος Michelle Sutton κατά την
διάρκεια της ηχογράφησης του Via
Crucis. | |
Η Fidelio είναι μία εταιρία γνωστή για την
μινιμαλιστική προσέγγιση των παραγωγών της οι οποίες χαρακτηρίζονται
περισσότερο από μία διάθεση για ιστορική ακρίβεια και λιγότερο από
τεχνολογική επίδειξη. Το έργο του Dubois έχει
μεταφερθεί σε DSD από τις αναλογικές στερεοφωνικές ταινίες
και είναι -ως εκ τούτου- δικαναλικό και στο SA-CD, ενώ η πιο
πρόσφατη ηχογράφηση του Via Crucis έγινε απ' ευθείας σε
τέσσερα κανάλια DSD με απώτερο στόχο να δημιουργεί στον
ακροατή την αίσθηση του διευθυντή του χορού. Για τον σκοπό
αυτό χρησιμοποιήθηκαν τέσσερα παντοκατευθυντικά μικρόφωνα, ώστε να
λαμβάνεται σημαντικό κομμάτι των αντηχήσεων του χώρου. Η
προσέγγιση αυτή οδηγεί σε μία ιδιαίτερα ζωντανή
ηχογράφηση η οποία μεταφέρει αρκετά πιστά την αίσθηση ενός
χώρου με υψηλά επίπεδα (φυσικού) θορύβου, που πάντως, πέραν του
γεγονότος ότι γίνονται αντιληπτά στις παύσεις και σε ορισμένα
χαμηλής στάθμης μέρη, δεν ενοχλούν καθόλου διότι είναι προφανές ότι
ανήκουν στο περιβάλλον. Η εικόνα που έχουν δημιουργήσει οι
Jean De La Durantaye και Rene Laflamme είναι ιδιαίτερα αέρινη, με
έντονη την αίσθηση της εγγύτητας και ιδιαίτερα επιβλητική την
απόδοση τόσο της χορωδίας όσο και των σολίστ. Η χρήση του
ελάχιστου δυνατού αριθμού καναλιών και η επιλογή να μην
γίνει μείξη σήματος στο κεντρικό κανάλι στερεί "στα χαρτιά"
την δυνατότητα για απόλυτη σαφήνεια στην εικόνα. Ωστόσο, η
στρατηγική αυτή είναι απόλυτα σωστή, διότι σε
χώρους με μεγάλους χρόνους αντήχησης (όπως οι ναοί) η θέση των
ηχητικών πηγών είναι ασαφής, κάτι που είναι και το ζητούμενο (η
μουσική οφείλει να ενσωματώνεται στην αίσθηση του Θείου που αποπνέει
ο χώρος). Το εκκλησιαστικό όργανο δένει άψογα με την συνολική
παρουσία των έργων και οι ακροατές του δίσκου να έχουν την ευκαιρία
να ακούσουν ένα από τα ισχυρότερα τέτοια όργανα,
από πλευράς στάθμης, που υπάρχουν εν λειτουργία στον κόσμο
σήμερα. Ισως αυτή η ιδιότητα του να εξηγεί και το γεγονός ότι
o συγκεκριμένος δίσκος της Fidelio περιλαμβάνει σημαντικές
χαμηλές συχνότητες σε όλα τα layers (ακούσαμε και το CD) με
αποκορύφωμα μία σειρά από φράσεις στην αρχή του "Troisieme
Parole" των οποίων το φάσμα κινείται στο κάτω όριο της
κατώτατης οκτάβας, γύρω από το F0 (21.83Hz). Το πακέτο,
συμπληρώνει ένα αρκετά ενδιαφέρον ένθετο, με
πληροφορίες γύρω από τα δύο έργα καθώς και τους στίχους που
αποδίδουν οι σολίστ και η χορωδία. |
δ.σ. |
|
To setup της ηχογράφησης του Via Crucis
προέβλεπε τέσσερα παντοκατευθυντικά μικρόφωνα. Εδώ φαίνεται το
ζεύγος για τα κανάλια surround. |
|
Ο Regis Rousseau μπροστά από στο κλαβιέ
του εκκλησιαστικού οργάνου της Τres-Saint-Nom-De-Jesus. Το
συγκεκριμένο εκκλησιαστικό όργανο θεωρείται ένα από τα
ισχυρότερα εν λειτουργία στον
κόσμο | |
ΔΕΙΓΜΑΤΑ: Via
Crucis (introduction), Les Sept Paroles Du Christ (introduction) |
INFO: ΜF Audio, τηλ.:
210-766.3407, (τους δίσκους της Fidelio επίσης μπορείτε να βρείτε
στο κατάστημα Λέσχη του Δίσκου τηλ. 210–363.18190), web:
http://www.mfaudio.gr, http://www.fidelioaudio.com |
| |
|