| |||||||||
| |||||||||
|
LOCATION BAR►AΡΘΡΑ►ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ROBERTO BRLETTA ΤΗΣ XAVIAN... |
AV BLOG ► |
SITE MAP ► |
|
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | |||
Roberto Barletta (Xavian) | |||
| |||
Συνέντευξη: Δημήτρης Σταματάκος | |||
Ας ξεκινήσουμε
λέγοντας μερικά πράγματα για την Χavian. Πώς ξεκινήσατε; H Xavian ιδρύθηκε στην Πράγα το 1996. Ήταν μια δική μου ιδέα την οποία έβαλα σε εφαρμογή δύο χρόνια αφότου έφυγα από την Ιταλία. Στην Ιταλία ζούσα στο Τορίνο για έξι χρόνια όπου και εργαζόμουν σε μια εταιρία εκεί. Το ξεκίνημα ήταν αρκετά δύσκολο επειδή η Τσεχία ανήκει στην Ανατολική Ευρώπη και εκείνη την εποχή δεν υπήρχαν οι κατάλληλες υποδομές. Όταν ξεκινήσαμε την παραγωγή των ηχείων είχα δοκιμάσει δεκατρείς ή δεκατέσσερις διαφορετικούς υποκατασκευαστές για τις καμπίνες. Στο τέλος, αναγκάστηκα να φτιάξω μια μικρή μονάδα μέσα στην ίδια την εταιρία για να έχω τον έλεγχο της ποιότητας. Από την άλλη, πρέπει να πω ότι η είσοδος μας στην αγορά ήταν αρκετά εύκολη χάρις στο πρώτο δίδρομο μοντέλο μας με κλειστή καμπίνα, το 225, το οποίο χρησιμοποιούσε μονάδες της Peerless και της Audax. Τα τέσσερα πρώτα χρόνια ασχοληθήκαμε αποκλειστικά με την εσωτερική αγορά της Τσεχίας, αλλά το 2000 ξεκινήσαμε και τις εξαγωγές. Σήμερα εξάγουμε ηχεία σε δώδεκα χώρες. | |||
Ποιές είναι οι
βάσεις ενός ηχείου της Xavian; Kατ' αρχήν δίνουμε μεγάλη σημασία στην ποιότητα της ίδιας της καμπίνας και στην συνέχεια φροντίζουμε να χρησιμοποιούμε σοβαρά μεγάφωνα. Σε όλα τα ηχεία μας τα μεγάφωνα είναι Ευρωπαϊκά και τα τελευταία χρόνια βασιζόμαστε αποκλειστικά σε τουίτερς της Scanspeak, χωρίς ferrofluid με το γνωστό μαγνητικό σύστημα SD2 το οποίο είναι πολύ καλό. | |||
Αντιλαμβάνομαι ότι
έχετε μια προτίμηση στα Ευρωπαϊκά μεγάφωνα. Υπάρχει, ωστόσο μια έντονη
συζήτηση για τα πλεονεκτήματα της κατασκευής στην Κίνα. Σκέφτεσθε να
μεταφέρετε, κάποια στιγμή, ένα μέρος της παραγωγής σας
εκεί; Δεν το σκεπτόμαστε αυτό. Είμαστε μια ευρωπαϊκή εταιρία και το όραμα μου είναι να σχεδιάζω καλύτερα πιο όμορφα ηχεία. Θεωρώ ότι για να γίνει αυτό θα πρέπει η παραγωγή μας να παραμείνει στην Ευρώπη. Ένας από τους λόγους γι' αυτή μου την άποψη είναι και το ότι έτσι είμαστε πιο κοντά στο κέντρο παραγωγής, μπορούμε επομένως να αντιληφθούμε ευκολότερα ότι υπάρχει κάποιο πρόγραμμα και να επέμβουμε πιο αποτελεσματικά. | |||
Αφού μιλάμε για
ποιότητα έχω την εξής ερώτηση: Τί είναι, κατά τη γνώμη σας, αυτό που
χαρακτηρίζει την ποιότητα ενός ηχείου περισσότερο; Ποιό είναι το πιο
κρίσιμο σημείο του; Αυτό εξαρτάται από την κατηγορία του ίδιου του ηχείου. Είναι διαφορετικά τα πράγματα που θα φροντίσεις σε ένα μεσαίο ηχείο από ότι σε ένα ηχείο της μεγάλης κατηγορίας. Γενικά όμως, νομίζω ότι πάνω από το 50% της ποιότητας το παίρνεις από τα μεγάφωνα. Ειδικά στο θέμα της αίσθησης που αποκομίζει ο ακροατής όταν ακούει το ηχείο, τα μεγάφωνα παίζουν σημαντικό ρόλο και θα πρέπει να εισάγουν την χαμηλότερη δυνατή αρμονική παραμόρφωση. Ειδικά μάλιστα, θα έλεγα ότι οι επιδόσεις στην τρίτη και την πέμπτη αρμονική είναι οι σημαντικότερες. | |||
Πώς σχεδιάζεται ένα
τέτοιο καλό μεγάφωνο; Ο σχεδιαστής του θα πρέπει να δουλέψει αρκετά επάνω στο μαγνητικό του σύστημα, το υλικό των διαφραγμάτων αλλά ακόμη και πιο μικρές λεπτομέρειες όπως είναι ο αγωγός του πηνίου φωνής. Κατά τη γνώμη μου δεν είναι καθόλου εύκολο. Αν θέλεις, όμως, να έχεις ένα ηχέιο καλής ποιότητας θα πρέπει να ξεκινήσεις από μεγάφωνα καλής ποιότητας και αυτό σημαίνει, τελικώς, ακριβά μεγάφωνα. | |||
| |||
Ναι... Έτσι όπως το
λέτε, μάλλον Σκανδιναβικά μεγάφωνα σημαίνει.... Ακριβώς! (γέλια) | |||
Τα μεγάφωνα τα έχετε
λοιπόν. Με τα φίλτρα τί κάνετε; Υπάρχουν χίλιοι διαφορετικοί τρόποι για να δει κανείς ένα crossover. Με βάση την εμπειρία που απέκτησα όλα αυτά τα χρόνια με την Xavian θα συμφωνούσα με την άποψη που θέλει το καλό crossover να είναι ένα απλό σχετικά δικτύωμα με λίγα υλικά. Αυτό ωστόσο μπορεί να το ζητήσεις μόνο όταν τα μεγάφωνα που χρησιμοποιείς έχουν από μόνα τους την κατάλληλη, σωστή απόκριση για την εφαρμογή. Αν πρέπει να διαμορφώσεις την συμπεριφορά τους με τα φίλτρα σου, αυτό ίσως να γίνεται, αλλά δεν γίνεται με απλά φίλτρα. Αν θα ήθελα να χρησιμοποιήσω ένα ποσοστό στην συμμετοχή του φίλτρου στο τελικό αποτέλεσμα αυτό θα ήταν, ίσως, 35%. | |||
Ποιό είναι το
κρισιμότερο σημείο στην σχεδίαση ενός τέτοιου φίλτρου; Θα έλεγα το προφανές: Ότι δηλαδή αυτό που θα πρέπει να αποφασίσεις πριν από όλα είναι η τάξη του, αν θα είναι δηλαδή πρώτης ή δεύτερης τάξης. Η ποιότητα των υλικών έρχεται δεύτερη μοίρα, ειδικά αν μιλάμε για ηχεία της μεσαίας κατηγορίας τιμής. Δεν υποβαθμίζω την αξία της ποιότητας των υλικών, αλλά οι πυκνωτές ακριβείας, κ.λπ, αρχίζουν να παίζουν σημαντικό ρόλο σε ηχεία που στοχεύουν το απόλυτο. | |||
Κρίνοντας από το
ΧΝ270, το οποίο είχα την ευκαιρία να δοκιμάσω πριν από λίγο καιρό η
σημασία που δίνετε στην καμπίνα δεν είναι μικρή... Ναι, αν και όπως είπα, δεν είναι το σημαντικότερο κομμάτι όσον αφορά στην ποιότητα αυτή καθαυτή. Στην κατασκευή των καμπινών μας χρησιμοποιούμε MDF και στις περισσότερες περιπτώσεις τρία διαφορετικά υλικά για την απόσβεση, άσφαλτο, ύφασμα και αφρώδες υλικό ώστε να καλύπτουμε ένα μεγάλο εύρος απορρόφησης. | |||
Έχω πληροφορίες ότι
προτιμάτε τα ηχεία κλειστού τύπου... Ναι! (γέλια). Προτιμώ τις κλειστές καμπίνες, άλλωστε το πρώτο ηχείο της Xavian ήταν κλειστό. Σχετικά με το θέμα αυτό μπορώ να σας πως κάτι παρόμοιο με αυτό που είπα για τα φίλτρα: Ότι, δηλαδή, καλό είναι να χρησιμοποιούμε μια απλή κατά το δυνατόν λύση. Και η κλειστή καμπίνα είναι, εδώ, μια τέτοια λύση. Με το bass reflex, κατά κάποιο τρόπο, βάζεις ένα ακόμη μουσικό όργανο στο σύστημά σου. | |||
Με δεδομένο ότι όλες
οι σχεδιάσεις ηχείων είναι τελικώς ένας συμβιβασμός, ποιό είναι κατά τη
γνώμη σας το σημαντικότερο πρόβλημα ενός ηχείου; Τί θα θέλατε να
εξαφανιστεί σαν από θαύμα μέσα σε μια νύχτα; Θα ήθελα να είχα μια μπάφλα η οποία να εξαφανίζεται και να μην τη “βλέπω” στην απόδοση του ηχείου. Αυτό δεν είναι καθόλου απλό. Υπάρχουν αυτή τη στιγμή κάποια συνθετικά υλικά τα οποία μπορούν να χυτευθούν και τα οποία υπόσχονται εξαιρετική συμπεριφορά στον τομέα αυτό και, επίσης, προσφέρουν την δυνατότητα να σχεδιάσει κανείς ενδιαφέροντα σχήματα, φεύγοντας από το κλασικό, πρισματικό ηχείο. Ωστόσο αυτή τη στιγμή δεν είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε σε τέτοιες λύσεις και θα παραμείνουμε στην κλασική ξύλινη καμπίνα. Πάντως κάνουμε κάποιους πειραματισμούς με ένα επίσης εξωτικό υλικό, το οποίο αποτελείται από στρώσεις χαρτιού και φύλλων αλουμινίου υπό μεγάλη πίεση. Είναι ένα εξαιρετικά αδρανές υλικό, θα το έλεγα ακουστικό νεκρό. Οι δοκιμές μας ίσως οδηγήσουν σε κάποιες εφαρμογές στην πράξη, αλλά δεν είμαι αυτή τη στιγμή έτοιμος να πω κάτι παραπάνω. | |||
Στην επόμενη σελίδα: Ηχεία Δαπέδου, Ραφιού και άλλα διλήμματα... | |||
|
Πρωτοσέλιδο | Αρχείο Νέων | Αρθρα | Τεχνολογία | HowTo | Δίσκοι | Links | Contact | Αbout
|