| |||||||||
| |||||||||
|
LOCATION BAR►AΡΘΡΑ►ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ DANIEL WEISS ΤΗΣ WEISS... |
AV BLOG ► |
SITE MAP ► |
|
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | |||
Daniel Weiss (Weiss) | |||
| |||
Συνέντευξη: Δημήτρης Σταματάκος | |||
Πείτε μου, καταρχήν,
μερικά πράγματα για την Weiss και την ιστορία της ως
εταιρία... Η Weiss ξεκίνησε το 1984 ως εταιρία για τον επαγγελματικό ήχο, την ίδια εποχή που το CD έκανε τα πρώτα του βήματα στην αγορά. Υπήρχε, λοιπόν, χώρος για συστήματα ψηφιακής επεξεργασίας ήχου και cd-mastering. Εκείνη την εποχή εργαζόμουν στην Studer και μάλιστα στο ψηφιακό της τμήμα. Έφυγα από εκεί για να ξεκινήσω την Weiss. Το κομμάτι του high-end audio ξεκίνησε,φυσικά, αρκετά αργότερα, το 2001. | |||
Πόσο δύσκολο ήταν
τότε να ξεκινήσει κανείς στον χώρο του ψηφιακού audio; Στην πραγματικότητα δεν ήταν πολύ δύσκολο. Όπως ήδη σας είπα βρισκόμουν στην Studer, όπου είχα προσληφθεί το 1979, και μαζί με μια ομάδα νέων, τότε, ανθρώπων είχαμε φτιάξει ένα ξεχωριστό κομμάτι μέσα στην εταιρία που είχε σαν βασική του απασχόληση το ψηφιακό audio. Ήμασταν όλοι νέοι στη Studer και ήμασταν κάτι σαν αξιοπερίεργο: Μια ομάδα “ψηφιακών” σε μια κατ' εξοχήν “αναλογική” εταιρία! Αυτό, όμως είχε ως αποτέλεσμα όταν δημιουργηθεί η τεράστια αγορά του CD να είμαστε έτοιμοι... | |||
Είχατε
συνειδητοποιήσει τότε ότι το CD και ο ψηφιακός ήχος πρόκειται να
αποτελέσουν αυτό που σε μερικά χρόνια θα θεωρούσαμε
mainstream; H αλήθεια είναι πως ναι. Στον επαγγελματικό χώρο έγινε αμέσως σαφές ότι ο ψηφιακός ήχος θα ήταν μια πολύ μεγάλη υπόθεση, από την στιγμή μάλιστα που βγήκε στην αγορά το CD. Από τότε φαινόταν ότι η ποιότητα θα μπορούσε να γίνει πολύ υψηλή, αν και εκείνη την περίοδο είχαμε αρκετά προβλήματα με τους μετατροπείς d/a και a/d. Φανταστείτε, ότι στην αρχή τα ψηφιακά μαγνητόφωνα λειτουργούσαν στα 16bit/44.1kHz. Αντιλαμβάνεσθε τα προβλήματα στην μετέπειτα επεξεργασία... | |||
Τί ήταν πιο δύσκολο
να σχεδιάσετε και να κατασκευάσετε τότε; Τους μετατροπείς a/d ή τους
d/a; Εκείνη την εποχή δεν είχα ασχοληθεί τόσο έντονα με αυτό το κομμάτι, ίσως επειδή δεν υπήρχε η ποικιλία των τσιπ και των δυνατοτήτων που έχουμε σήμερα! Φανταστείτε ότι το καλύτερο τσιπ που είχαμε στα χέρια μας ήταν το 1541 της Philips, ένα 14άμπιτο dac το οποίο και χρησιμοποιούσαμε σε όλες τις επαγγελματικές συσκευές. Εξακολουθεί να χρησιμοποιήται, από όσο γνωρίζω, και σήμερα σε πολλές σχεδιάσεις non-oversampling. Τα υπόλοιπα εξαρτήματα που είχαμε στην διάθεσή μας ήταν υλικά για συσκευές μέτρησης και κάτι πανάκριβα υβριδικά ολοκληρωμένα για στρατιωτικές εφαρμογές. | |||
| |||
Αφού το αναφέρατε,
θεωρείτε τους non-oversampling dacs καλή ιδέα; Έχω την εντύπωση ότι είναι θέμα επιλογής του σχεδιαστή και του πού θέλει να τοποθετήσει αυτός το φίλτρο του. Στους μετατροπείς που χρησιμοποιούν oversampling το φίλτρο είναι ψηφιακό, στην περίπτωση των non-oversampling το φίλτρο είναι αναλογικό και μπαίνει στην έξοδο. Βεβαίως, υπάρχει και η τάση να μην χρησιμοποιήται φίλτρο καθόλου, επιλογή με την οποία εγώ δεν συμφωνώ, επειδή αφήνει να περάσουν προς τα ηχεία υψηλές συχνότητες. | |||
Σε προσωπικό επίπεδο
έχετε κάποια προτίμηση; Η αλήθεια είναι ότι δεν έχω συγκρίνει τις δύο αρχιτεκτονικές σε πραγματική χρήση, αλλά από τεχνικής πλευράς, το oversampling προσφέρει πολύ καλύτερο έλεγχο στην έξοδο του μετατροπέα. Μπορείς δηλαδή να πετύχεις αυτό ακριβώς που θέλεις. Στην θεωρία, το ίδιο μπορεί να γίνει και με ένα αναλογικό φίλτρο, αλλά στην πράξη αυτό είναι πολύπλοκο και υπάρχουν φυσικοί περιορισμοί. | |||
Τί σας ώθησε στο να
δημιουργήσετε το audiophile/high-end κομμάτι της Weiss; Κατ' αρχήν κάποιος μας το πρότεινε και το βρήκαμε καλή ιδέα... Όπως γνωρίζετε το πρώτο προϊόν που βγάλαμε για αυτό το κομμάτι της αγοράς ήταν ένας μετατροπέας και τον καιρό που έπεσε η ιδέα στο τραπέζι εμείς είχαμε ήδη έναν κορυφαίο μετατροπέα d/a για τον επαγγελματικό χώρο. Αυτός χρειάστηκε μικρές μόνο αλλαγές για να μπει και στην αγορά του high-end. | |||
Ποιές ήταν αυτές οι
αλλαγές; Καταρχήν τοποθετήσαμε εισόδους και εξόδους RCA ώστε να μπορεί να συνδεθεί εύκολα με τα οικιακά συστήματα, αλλάξαμε την πρόσοψη με κάτι καλύτερο και καταργήσαμε τον τηλεχειρισμό. ο οποίος, όπως ίσως γνωρίζετε, στα επαγγελματικά συστήματα είναι ενσύρματος. | |||
Έχοντας εμπειρία και
από τους δύο χώρους, πλέον, έχετε την εντύπωση ότι η έννοια του “καλού”
είναι διαφορετική στον ένα από ό,τι στον άλλο; Ναι, είναι πολύ πιθανόν και αυτό διότι υπάρχουν διαφορετικά κριτήρια και επίπεδα γνώσης. Οι άνθρωποι που ανήκουν στον επαγγελματικό χώρο συνήθως γνωρίζουν αρκετά πράγματα γύρω από την ψηφιακή επεξεργασία, όπως είναι το jitter ή το dithering για παράδειγμα, ενώ αντιθέτως οι άνθρωποι του χώρου των consumer συσκευών ενδιαφέρονται βασικώς για το πώς ακούνε τη μουσική τους. Στους δεύτερους είναι λίγο δύσκολο να εξηγήσεις γιατί μια επιλογή είναι καλή, ή τι ρόλο παίζει το χαμηλό jitter, όταν δεν γνωρίζουν κάτι γι' αυτό... | |||
Χρειάζεται δηλαδή
ένας διαφορετικός κώδικας επικοινωνίας... Θα μπορούσε να συμβαίνει κι αυτό, πάντως εμείς στην Weiss προσπαθούμε απλώς να ενημερώσουμε και τον απλό χρήστη γύρω από τα πράγματα αυτά. Αν δείτε ένα εγχειρίδιο χρήσης κάποιας από τις συσκευές μας δεν είναι καθόλου απλοποιημένο. Προσπαθούμε μέσα από αυτό να ενημερώσουμε τον χρήστης όσο καλύτερα γίνεται. | |||
Νομίζετε ότι είναι
εφικτό κάτι τέτοιο; Αν ο άλλος ενδιαφέρεται, γιατί όχι; | |||
Στην επόμενη σελίδα: Περί της αξίας του transport, του SA-CD και του πολυκαναλικού ήχου... | |||
|
Πρωτοσέλιδο | Αρχείο Νέων | Αρθρα | Τεχνολογία | HowTo | Δίσκοι | Links | Contact | Αbout
|