Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 18/12/2007


english abstract

Πρωτοσέλιδο Aρχείο Νέων Αρθρα Τεχνολογία HowTo Δίσκοι Αναφοράς Links Contact About

LOCATION BAR►AΡΘΡΑ►ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ TONY MINASIAN ΤΗΣ TONIAN LABS... 

AV BLOG 

SITE MAP


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Tony Minasian (Tonian Labs)
Η Tonian Laboratories ειδικεύεται στην κατασκευή ηχείων με πολύ μεγάλο συντελεστή απόδοσης και ευαισθησίες που φθάνουν τα 98dB, βασιζόμενη σε μια ιδιαίτερη αρχιτεκτονική καμπίνας που ονομάζεται ημι-ανοικτή μπάφλα. Μιλάμε με τον ιδρυτή της, τον Tony Minasian, ο οποίος μας εξηγεί γιατί δεν σχεδιάζει ποτέ 4ωμα ηχεία, γιατί η ανάρτηση των κώνων με λάστιχο είναι κακή επιλογή και γιατί, τελικώς, ο σχεδιαστής των ηχείων πρέπει να γνωρίζει και από ηχογραφήσεις...
Συνέντευξη: Δημήτρης Σταματάκος
Η Tonian είναι μια εταιρία νέα στην ελληνική αγορά, επομένως ας ξεκινήσουμε με τα βασικά: Μιλήστε μου λίγο για εσάς και την φιλοσοφία σας...
Η φιλοσοφία μας βασίζεται στην σχεδίαση και την κατασκευή ηχείων με υψηλό συντελεστή απόδοσης και ξεκινήσαμε πριν από επτά περίπου χρόνια. Στην πραγματικότητα, εγώ σχεδίαζα σε ιδιωτική βάση, ηχεία εδώ και εικοσιπέντε χρόνια. Δεν πιστεύω καθόλου στις σχεδιάσεις τριών ή και περισσότερων δρόμων διότι θεωρώ ότι χρωματίζουν τον ήχο. Ψάχνουμε επίσης αρκετά και την πλευρά των ηχογραφήσεων και της σχετικής τεχνολογίας και κατασκευάζουμε κάποιους ακουστικούς φακούς που χρησιμοποιούνται σε μικρόφωνα. Αυτό μας έδωσε την ευκαιρία να μάθουμε ότι το τυπικό ηχείο της αγοράς δεν μπορεί τελικώς να αποδώσει με ακρίβεια αυτό που συλλαμβάνει το μικρόφωνο.
Γιατί νομίζετε ότι συμβαίνει αυτό;
Στην πραγματικότητα αυτό που προσπαθεί να κάνει το ηχείο είναι να αναπαράγει την ακουστική πίεση που δημιούργησε η πηγή κατά την ηχογράφηση. Αν αυτή η πηγή είναι δύο, τρία ή τέσσερα όργανα αυτό είναι πιθανόν. Αλλά αν μιλάμε για μια μεγάλη ορχήστρα αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο και τις περισσότερες φορές απλώς δεν γίνεται. Θα έλεγα μάλιστα ότι πιθανόν δεν υπάρχει ούτε μέσα στον ίδιο το δίσκο. Ένα άλλο θέμα είναι αυτό της ταχύτητας. Στην Tonian πιστεύουμε ότι αν το ηχείο δεν έχει επαρκή ταχύτητα, δεν πρόκειται να ακουστεί ποτέ όπως ακούγεται μια ορχήστρα στην πραγματικότητα, επειδή η μουσική είναι κάτι που εξελίσσεται πολύ γρήγορα. Για όλους αυτούς τους λόγους καταλήξαμε σε ένα δικό μας στιλ σχεδίασης αυτό της ημι-ανοιχτής μπάφλας (semi-open baffle). H αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει πολύ λογισμικό σχεδίασης για τέτοιου είδους ηχεία γιαυτό και δεν είναι ιδιαίτερα γνωστή αρχιτεκτονική.
Πώς ακριβώς κατασκευάζετε τα ηχεία σας;
Τα ηχεία της Tonian, κατ' αρχήν δεν χρησιμοποιούν στο εσωτερικό τους υλικά απόσβεσης ώστε να είναι ακουστικώς νεκρά. Αντιθέτως, αυτό που αναζητούμε είναι το ηχείο να έχει ανακλαστική συμπεριφορά...
Χρησιμοποιείτε δηλαδή κάποια ιδιαίτερα υλικά ή αφήνετε απλώς την ξύλινη κατασκευή να κάνει τη δουλειά αυτή;
Ναι χρησιμοποιούμε κάποια πρόσθετα υλικά από πλαστικό και κόντρα πλακέ θαλάσσης διότι ενώ θέλουμε ανακλαστική συμπεριφορά στο εσωτερικό, ταυτόχρονα θα θέλαμε να αποφύγουμε την δημιουργία ισχυρών στάσιμων κυμάτων. Επίσης φροντίζουμε να μην υπάρχει επαφή των υλικών αυτών με τις πλευρές της καμπίνας.
Και πώς το κάνετε αυτό;
Εννοείται ότι τα υλικά κάπου στηρίζονται, χρησιμοποιούμε κάποιες εσωτερικές ενισχύσεις για τον σκοπό αυτό. Απλώς δεν κολλάμε τα υλικά αυτά στο εσωτερικό των τοιχωμάτων. Επίσης ένα άλλο σημείο στο οποίο δίνουμε μεγάλη σημασία, επειδή είναι κατά την γνώμη μας πολύ κρίσιμο, είναι τα crossovers. Το τυπικό crossover έχει μια συχνότητα συντονισμού που βρίσκεται στην περιοχή των 1.8-3kHz. Χρησιμοποιώντας τέτοια φίλτρα είναι δύσκολο να ζητάς από τα τουίτερ σου να παίξουν σωστά μια ηχογράφηση πιάνου. Το πιάνο είναι ίσως το δυσκολότερο όργανο για ένα ηχείο, κι αν αυτό ακούγεται καλά, τότε το ηχείο είναι καλό.
Ενδιαφέρον αυτό, αλλά γιατί το λέτε;
Θα έλεγα ότι τα περισσότερα όργανα με αντηχεία και μεγάλες επιφάνειες παράγουν ήχο μέσω των ταλαντώσεων των τοιχωμάτων τους και το πιάνο είναι ένα από τα μεγαλύτερα σε μέγεθος όργανα. Το να προσπαθείς να αποδώσεις την ηχητική πίεση που δημιουργεί μια μεγάλη επιφάνεια με ένα μεγάφωνο τόσο μικρό όσο ένα τουίτερ είναι κάτι πραγματικά δύσκολο. Γι' αυτό το λόγο εμείς χρησιμοποιούμε κροσόβερς με πολύ υψηλότερη συχνότητα κρος, κοντά στα 8kHz και με τον τρόπο αυτό προσπαθούμε να μειώσουμε το έργο που καλείται να φέρει το τουίτερ σε πέρας...
Αυτό βεβαίως σημαίνει ότι θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε ένα γούφερ που φτάνει τα 8kHz...
Εννοείται! Χρησιμοποιούμε ειδικές μονάδες με μεγάλο εύρος. Ανάμεσα στους κατασκευαστές των μεγαφώνων μας είναι η Fostex και η Eminence. Κάτι το οποίο είναι εντελώς αντίθετο με την φιλοσοφία μας είναι τα τετράωμα ηχεία. Το βρίσκω πραγματικά τρελό το να σχεδιάζεις ηχεία με εμπέδηση 4Ω, επειδή είναι εξαιρετικά δύσκολο να παίξει κάτι τέτοιο! Δεν θα το έκανα ποτέ...

"Το να προσπαθείς να αποδώσεις την ηχητική πίεση που δημιουργεί μια μεγάλη επιφάνεια με ένα μεγάφωνο τόσο μικρό όσο ένα τουίτερ είναι κάτι πραγματικά δύσκολο. Γι' αυτό το λόγο εμείς χρησιμοποιούμε κροσόβερς με πολύ υψηλότερη συχνότητα κρος, κοντά στα 8kHz και με τον τρόπο αυτό προσπαθούμε να μειώσουμε το έργο που καλείται να φέρει το τουίτερ σε πέρας..."

Μιλήστε μου λίγο για τα μοντέλα σας...
Έχουμε αρκετά προϊόντα και ετοιμάζουμε επίσης άλλα έξι μοντέλα. Στο εφετινό Athens Sound & Vision Show δείξαμε το κορυφαίο μας μοντέλο, το TL-M1 MkII μια σχεδίαση με τουίτερ ribbon και ευαισθησία που φθάνει τα 97dBSPL. Στόχος μας είναι να φτιάξουμε παραλλαγές με χαμηλότερο κόστος επιλέγοντας διαφορετική κατασκευή καμπίνας. Θεωρώ ότι θα μπορέσουμε να παρουσιάσουμε ένα μοντέλο του οποίου η απόδοση θα είναι κοντά στο 95% αυτής του TL-M1 MkII αλλά με αισθητά χαμηλότερο κόστος.
Ας μιλήσουμε λίγο γενικώς για την βιομηχανία των ηχείων μέσα στην οποία λειτουργεί και η Tonian. Πώς την βλέπετε να εξελίσσεται;
Καταρχήν θα έλεγα πως δεν εξελίσσεται προς την σωστή κατεύθυνση. Με την είσοδο των πολυκαναλικών συστημάτων, αρχίσαμε να ασχολούμαστε με κάτι καινούριο, πριν ακόμη λύσουμε τα προβλήματα των συστημάτων με δύο ηχεία! Η αγορά κινείται συνεχώς και έχω την εντύπωση ότι οι μεγάλοι κατασκευαστές ασχολούνται μόνο με το να προωθούν συστήματα πέντε ηχείων. Κι αυτό δεν είναι κατά την γνώμη μου καλή ιδέα για την καθαρή μουσική και τείνω να πιστέψω ότι δεν θα μπορέσει κανείς να φτιάξει κάτι καλό.
Σας ακούω πολύ κάθετο στο σημείο αυτό. Γιατί δεν το θεωρείτε καλή ιδέα; Αν χρησιμοποιούσαμε περισσότερα κανάλια;
Τότε το πράγμα θα γινόταν ακόμη χειρότερο. Κατά την γνώμη μου ακόμη και το δικαναλικό stereo ήταν μια όχι καλή επιλογή όταν υιοθετήθηκε αλλά σήμερα χρησιμοποιήται σε τέτοια έκταση ώστε δεν μπορούμε να το καταργήσουμε! Κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις κάποιος μπορεί να ακούσει καλά, αλλά δεν νομίζω ότι το stereo είναι εν τέλει τόσο καλύτερο από το mono όσο νομίζουν μερικοί
Είναι αρκετές οι φωνές διαμαρτυρίας, σχετικά με την κακή συμπεριφορά των σύγχρονων ηχείων, τα οποία είναι χαμηλής ευαισθησίας και εμπέδησης. Πώς το σχολιάζετε αυτό;
Θα σας πω τη γνώμη μου ως εξής: Οι ενισχυτές εισάγουν στο σήμα μεγάλα ποσοστά παραμόρφωσης μόλις ξεπεράσουν μια σχετικά χαμηλή στάθμη ισχύος, εγώ θα έλεγα γύρω στα 6W. Επομένως, ένας βασικός σχεδιαστικός στόχος θα πρέπει να είναι ένα ηχείο που να μην ζητά πολύ μεγάλη ισχύ από τον ενισχυτή του, ανεξαρτήτως των δυνατοτήτων του ενισχυτή αυτού. Αυτό, με την σειρά του, σημαίνει ότι θα πρέπει να σχεδιάσουμε ένα ηχείο με μεγάλο συντελεστή απόδοσης, το οποίο θα μπορεί να επιτύχει υψηλές στάθμες με λίγα βατ. Ίσως πίσω από αυτή την παρατήρηση να βρίσκεται και το γεγονός ότι πολλοί προτιμούν τους πολύ μικρούς ενισχυτές. Εγώ, πάλι, πιστεύω ότι αν το ηχείο δεν ζητά μεγάλη ισχύ, δεν έχει σημασία τι ενισχυτή χρησιμοποιείς. Θα είναι πάντα τέλειος!
Στην επόμενη σελίδα: Περί της εμπέδησης και της τέχνης της ηχογράφησης...
 

 

Πρωτοσέλιδο | Αρχείο Νέων | Αρθρα | Τεχνολογία | HowTo | Δίσκοι | Links | Contact | Αbout


©Δημήτρης Σταματάκος/Ακραίες Εκδόσεις 2007
Σχετικά με το avmentor.gr (προβλήματα, παρατηρήσεις κ.λπ): webmaster@avmentor.gr Eπαφή με την σύνταξη (ύλη, σχόλια, ερωτήσεις κ.λπ): contact@avmentor.gr