126o Συνέδριο AES |
ΜΟΝΑΧΟ, 7-10 ΜΑΪΟΥ 2009 |
|
Με
τους κατασκευαστές και τους εν δυνάμει χρήστες της τεχνολογίας ήχου
να τηρούν μια -δικαιολογημένα- συντηρητική στάση απέναντι στα
πράγματα, το εφετινό ευρωπαϊκό συνέδριο του AES ήταν κάπως
“μαζεμένο”, με κυριότερο θύμα την παράλληλη έκθεση. Ο παλμός δεν
έλειψε πάντως, όπως δεν έλειψαν και οι νέες ενδιαφέρουσες
ιδέες... | |
|
Στην πραγματικότητα, ήταν κάτι
που όλοι, λίγο-πολύ το περιμέναμε: Μεσούσης της συζήτησης για την
οικονομική κρίση, δεν θα ήταν δυνατόν ένας μεμονωμένος κλάδος να
συμπεριφερθεί διαφορετικά. Στο Μόναχο τα περισσότερα μεγάλα ονόματα
επέλεξαν μια συντηρητική παρουσία ενώ δεν έλειψαν και μερικές ηχηρές
απουσίες. Την αίσθηση μείωσης του όγκου επέτεινε, κατά την άποψη του
υπογράφοντος, και η “νέα ιδέα” αλλαγής των ημερών, με το συνέδριο να
τελειώνει το Σαββατοκύριακο και την έκθεση να διαρκεί τις τρεις τελευταίες
ημέρες κάτι που οι διοργανωτές δήλωσαν ότι δοκίμασαν με επιτυχία στο
συνέδριο της Αμερικής. Είναι σαφές ότι η μείωση των ημερών της έκθεσης
ήταν αίτημα των εκθετών οι οποίοι προτίμησαν την μεγαλύτερη ροή και το
μικρότερο κόστος σε βάρος της πιο χαλαρής διαδικασίας που παραδοσιακά
χαρακτήριζε την συγκεκριμένη διοργάνωση, αλλά αυτή η επιλογή αποσύνδεσε
ακόμη περισσότερο την εκθεσιακή διαδικασία από το συνεδριακό κομμάτι κάτι
το οποίο, πιθανόν, θα αποδειχθεί λάθος: Από την μία, η έκθεση ούτως ή
άλλως δεν μπορεί να συγκριθεί με παρόμοιες διοργανώσεις που γίνονται επί
τούτου στην Ευρώπη και από την άλλη, όπως είχα την ευκαιρία να διαπιστώσω,
όλο και λιγότεροι επισκέπτες της έκθεσης (ιδιαίτερα σπουδάζοντα μέλη) δεν
παίρνουν χαμπάρι τι γίνεται στο συνεδριακό κομμάτι! |
Το επιστημονικό κομμάτι ήταν
αρκετά σφαιρικό, περιλαμβάνοντας ανακοινώσεις από ένα μεγάλο φάσμα
ερευνητικών χώρων. Προσωπικά, ενδιαφέροντα βρήκα τα “Effects of
Loudspeaker Directivity on Perceived Sound Quality” (Evans,
Dyreby, Bech, Zielinski, Rumsey), “Subjective Validity of Figures
of merit for Room Aspect Ratio Design” (Wanking, Fazenda),
“A Study of Low-Frequency Near and Far Field Loudspeaker
Behaviour” (Vanderkooy, Rousseau), “The Analog Microphone
Interface and its History” (Wuttke), “Influence of Level
Setting on Loudspeaker Preference Ratings” (Koehl, Paquier) καθώς
επίσης και το “Subjective and Objective Evaluation of the Audio
Vacuum-Tube Amplifiers” (Dobrucki, Maleczek, Kin). Στα
Workshops, σαφώς ξεχώρισε η (κάπως χαλαρή είναι η αλήθεια) προσπάθεια των
Choisel (Philips), Sporer (Fraunhofer) και Wickelmaier (Πανεπιστήμιο του
Tubingen) να φωτίσουν κάποιες πλευρές της στατιστικής επεξεργασίας των
δεδομένων από ακουστικές δοκιμές στο “Lies, Damn Lies and
Statistics”, ενώ ενδιαφέροντα ήταν επίσης τόσο το “War on
Music” (Lund) με θέμα κάποιες κρίσιμες παραμέτρους στην τρέχουσα
μουσική παραγωγή και τα προβλήματα που εισάγουν (στάθμη και μείωση της
πληροφορίας) όσο και το “Blu-ray – The Next (and Only?) Chance for
High Resolution Music Media” (Muller, Prent), με επιχειρήματα
υπέρ της χρήσης του συγκεκριμένου οπτικού δίσκου ως εναλλακτική λύση για
τα SA-CD και DVD-Audio. Από τα tutorials ενδιαφέρον βρήκα το
“Βinaural Audio Technology – History, Current Practice and
Emerging Trends” (Schulein) με σημαντικά ιστορικά στοιχεία και
καλοφτιαγμένα ηχητικά παραδείγματα. Τέλος, η εναρκτήρια ομιλία είχε επίσης
το ενδιαφέρον της: Ο Gerhard Thoma, διευθυντής του
τμήματος προγραμμάτων ακουστικής της BMW μοιράστηκε με το ακροατήριο τις
εμπειρίες της εταιρίας από την σχέση ήχου και αυτοκινήτων, με μερικά
διδακτικά ηχητικά παραδείγματα που αποδεικνύουν την σημασία της ακουστικής
αίσθησης που αποκομίζει ο οδηγός και της άποψης που σχηματίζει για ένα
αυτοκίνητο καθώς και τον τρόπο με τον οποίο η ακουστική ενός κινητήρα
μπορεί -πλέον- να μεταβάλλεται ανάλογα με τις απαιτήσεις τις στιγμής. Η
γλαφυρή περιγραφή του, για το πως απέτυχε ένα μεγάλο σπορ μοντέλο της
εταιρίας επειδή ο ήχος του δεν ήταν όσο έπρεπε τραχύς και επιθετικός
προκάλεσε αρκετά χαμόγελα στην αίθουσα... |
Η παρουσία των ερευνητών από
Ελληνικά εκπαιδευτικά ιδρύματα ήταν και εφέτος ενδιαφέρουσα. Το πρόγραμμα
των ανακοινώσεων περιελάμβανε: “Elevator: Emotional Tracking Using
Audio/Visual Interaction” (Ψαρράς, Φλώρος, Στραπατσάκη, Ιόνιο
Πανεπιστήμιο), “Αudio Content Annotation, Description and
Management Using Joint Detection, Segmentation and Classification
Techniques” (Βεγίρης, Δημουλάς, Παπανικολάου, Πανεπιστήμιο
Θεσσαλονίκης), “Testing and Simulation of a Thermoacoustic
Transducer Prototype” (Κουτσιουμπάς, Μουρτζόπουλος, Σπηλιόπουλος,
Βράδης, Βασιλαντωνόπουλος, Πανεπιστήμιο Πάτρας), “Single Channel
Sound Source Distance Estimation Based on Statistical and Source-Specific
Features” (Γεωργαντή, May, van de Par, Harma, Moυρτζόπουλος.
Philips, Πανεπιστήμιο Πάτρας, Πανεπιστήμιο Eindhoven), “Improved
Localization of Sound Sources Using Multi-Band Processing of Ambisonic
Components” (Δημουλάς, Καλλίρης, Αβδελίδης, Παπανικολάου,
Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης), “Spatial Audio Content Management
within the MPEG-7 Standard of Ambisonic Localization and Visualization
Descriptions” (Δημουλάς, Καλλίρης, Αβδελίδης, Παπανικολάου,
Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης), “Hierarchical Perceptual
Mixing” (Τσιφλίδης, Παπαδάκος, Μουρτζόπουλος, Πανεπιστήμιο
Πάτρας) και -τέλος- “Epidaurus: Comments on the Acoustics of the
Legendary Ancient Greek Theater” (Γούσιος, Σεβαστιάδης,
Χουρμουζιάδου, Καλλίρης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης). Για την έκθεση,
σας έχω ήδη προετοιμάσει: Ήταν μάλλον περιορισμένης έκτασης (σαφώς όχι και
περιορισμένου ενδιαφέροντος, πάντως) και νομίζω ότι απογοήτευσε κάποιους
από τους επισκέπτες που (κακώς κατά τη γνώμη μου) ήλθαν μόνον γι αυτήν. Ρίξτε μια ματιά στις
φωτογραφίες. |
Δημήτρης Σταματάκος |
|