Digital Room Correction από την
Copland |
|
08.07.2005 Tα μεγαλύτερα προβλήματα σε ένα καλής
ποιότητας σύστημα τα δημιουργεί η ακουστική του χώρου όπου αυτό
τοποθετείται. Μια μέτρηση, συνήθως αποκαλύπτει αποκλίσεις της τάξης
των δεκάδων dB οι οποίες δύσκολα μπορούν να διορθωθούν χωρίς ριζική
αναδιάρθρωση του ίδιου του χώρου, κάτι που συνήθως απορρίπτεται λόγω του
μεγάλου κόστους. Οι ψηφιακοί ισοσταθμιστές αποτελούν μία
ενδιαφέρουσα λύση στο πρόβλημα αυτό. Αν και η ιδέα της ψηφιακής
διόρθωσης της ακουστικής δεν είναι καινούρια, η αλήθεια είναι πως δεν
υπάρχουν αρκετά προιόντα, ιδιαίτερα στον χώρο του consumer (έστω και high
end) audio. H πρόταση της Copland βασίζεται σε μία σειρά
αλγορίθμων της Δανέζικης Dynaton η οποία ονομάζει την
τεχνολογία της DRC (προφανώς από το Digital Room Correction). Η
Dynaton δεν δίνει πολλές πληροφορίες γύρω από το DRC, πέραν του ότι είναι
πολύ αποτελεσματικό (φυσικά...) και ότι απαιτεί συγκριτικά "πολύ μικρότερο
αριθμό φίλτρων, περίπου 300, σε σχέση με τα 800-2500 που συνήθως
απαιτούνται". Από αυτή την δήλωση αντιλαμβάνεται κανείς ότι η
εταιρία μάλλον μιλάει για τους συντελεστές του ψηφιακού φίλτρου που τρέχει
τον αλγόριθμο ο οποίος, σημειωτέον, λειτουργεί στο πεδίο του χρόνου και
όχι της συχνότητας όπως θα λειτουργούσε ένας κοινός γραφικός
ισοσταθμιστής. |
|
Στην πράξη, από τα λεγόμενα,αντιλαμβάνόμαστε ότι το
DRC-205 της Copland τοποθετείται μεταξύ της πηγής και του ενισχυτή, ή στον
βρόγχο εγγραφής ενός προενισχυτή/ολοκληρωμένου ή μεταξύ προ και τελικού,
διαθέτει ένα μικρόφωνο μέσω του οποίου προσδιορίζει την ακουστική
συμπεριφορά του χώρου, υπολογίζει την κρουστική απόκριση του συστήματος
"χώρος-ηχεία" και στην συνέχεια εισάγει την κατάλληλη διόρθωση ώστε η
απόκριση αυτή να είναι κατά το δυνατόν τέλεια. Στην θεωρία ένα
τέτοιο σύστημα μπορεί να διορθώσει όλες τις ατέλειες της ακουστικής του
χώρου, τα προβλήματα που εισάγει η θέση των ηχείων αλλά και τα προβλήματα
απόκρισης των ίδιων των ηχείων, αλλά στην πράξη κάθε συσκευή έχει,
βεβαίως, κάποια όρια. Το DRC-205 είναι απλό σην χρήση του, για όποιον
αρκεστεί στα presets, προσφέρει ωστόσο και ένα user interface μέσω
υπολογιστή για τον χρήστη που θα ήθελε να προχωρήσει ένα βήμα ακόμη.
Μέσω αυτού, μπορεί να γίνουν μικρορυθμίσεις στην απόκριση του συστήματος
κατά το δοκούν. Οι μετατροπείς A/D και D/A που
χρησιμοποιούνται είναι 24bit/192kHz. |
|
ΙΝFO:Οrpheus Audio, τηλ.;
210-522.1524, web: http://www.copland.dk |
|