Κάποιοι εξόχως
κυνικοί τύποι, θα έλεγαν ότι το καλύτερο που έχει να κάνει ο George
Lucas θα ήταν να ασχολείται περισσότερο με τα σενάρια των ταινιών
Star Wars τα οποία πηγαίνουν από το χειρότερο στο ακόμη χειρότερο
αντί να ασχολείται με την τεχνολογία του κινηματογραφικού
ήχου. Κάποιοι άλλοι, θα μιλούσαν για την μεγαλύτερη και πιο
καλά στημένη "αρπαχτή" στην ιστορία της τεχνολογίας του ήχου ή ακόμη
και για "παράγκα" στην βιομηχανία της 7ης τέχνης. Από την
άλλη, αν και τα "THX approved" καλώδια είναι ίσως υπερβολή που
δικαιώνει όλους τους παραπάνω, μία προσπάθεια για
ομογενοποίηση των προδιαγραφών και των δυνατοτήτων δεν θα έβλαπτε
κανέναν. Αυτό που με βεβαιότητα μπορεί να πεί κανείς είναι
ότι το THX δεν αποτελεί βασική τεχνολογία κινηματογραφικού
ήχου όπως το Dolby Digital, και το DTS αλλά περισσότερο μία
συλλογή απόψεων, προθέσεων, και περιφερειακών τεχνολογιών ενός
συγκεκριμένου φορέα, οι οποίες καταλήγουν σε μία δέσμη προδιαγραφών
για τις συσκευές που απαρτίζουν ένα σύστημα κινηματογραφικού ήχου
και θεσμοθετούνται από μία διαδικασία αξιολόγησης μέσα από την οποία
ένα προιόν αποκτά την σφραγίδα "THX" και το δικαίωμα να φέρει
υπερήφανα τον σχετικό λογότυπο στην πρόσοψη. H αρχική ιδέα,
αφορούσε στην δημιουργία μίας ομάδας προδιαγραφών για τις
ίδιες τις κινηματογραφικές αίθουσες (σε θέματα διαστάσεων,
ακουστικής και εγκαταστάσεων) ώστε τα όλο και πιο πολύπλοκα
soundtracks με τα ειδικά εφέ και τα πολλά κανάλια να ακούγονται όπως
υποτίθεται θα έπρεπε να ακούγονται. Η ιδέα, όπως ήταν επόμενο,
πέρασε και στα οικιακά συστήματα με τον Lucas να δηλώνει ότι ένα
σύστημα THX εξασφαλίζει τις βέλτιστες συνθήκες μεταφοράς του
soundtrack στο σπίτι. Η προδιαγραφή THX είναι εξαιρετικά
λεπτομερής και περιλαμβάνει "απαιτήσεις" για κάθε -σχεδόν- παράμετρο
των συσκευών τις οποίες αφορά. Προβλέπει επίσης μία
σειρά από επεμβάσεις στο σήμα κυρίως με την μορφή
ισοστάθμισης και ψηφιακής επεξεργασίας που έχουν σαν στόχο την
βελτιστοποίηση της αναπαραγωγής (Re-equalization, Timbre Matching,
Adaptive Decorrelation, Bass Management Electronic Crossover, Bass
Peak Level Manager, Loudspeaker Position Time Synchronization, κ.λπ,
κ.λπ). Στις προδιαγραφές επίσης περιλαμβάνονται απαιτήσεις
για την κατευθυντικότητα και την πολική απόκριση των
ηχείων, την απόκριση των υπογούφερ κ.λπ. Είναι
σημαντικό, να γίνει κατανοητό ότι οι προδιαγραφές THX
δεν είναι αυτονόητα και καθολικά αποδεκτές (για παράδειγμα
πολλοί κατασκευαστές κορυφαίων συσκευών δεν τις πιστοποιούν για THX)
καθώς επίσης και το γεγονός ότι ένα σύστημα "είναι THX"
μόνον και μόνον όταν ΟΛΕΣ οι συσκευές του είναι THX.
Τούτων λεχθέντων, ας δούμε μερικές παραλλαγές της ιδέας το THX
Surround EX και το THX Ultra-2: To THX Surround
ΕΧ αποτελεί ένα προσάρτημα των προδιαγραφών THX ειδικά
σχεδιασμένο για συστήματα 6.1. Προσφέρει bass management για το
οπίσθιο κανάλι ώστε να μεταφέρονται οι πληροφορίες χαμηλών
συχνοτήτων στο υπογούφερ και προβλέπει την εφαρμογή της
ειδικής ιστοστάθμισης (Re-equalization) σε αυτό. Επίσης,
επιτρέπει την ρύθμιση των περιφερειακών καναλιών (στάθμης και
φασική) ώστε να προσαρμόζονται στον χώρο και στην θέση του ακροατή
και επιτρέπει την δρομολόγηση μονοφωνικών σημάτων surround στα
περιεφερειακά ηχεία και όχι στο οπίσθιο κεντρικό.Το
ΤΗΧ-Ultra2 αποτελεί μία ομάδα προδιαγραφών που
επιτρέπουν την χρήση ενός πολυκαναλικού συστήματος για
κινηματογραφικό ήχο και για πολυκαναλικό ήχο υψηλής ανάλυσης (από
SACD ή DVD-A). Χρησιμοποιήται μία συγκεκριμένη γεωμετρία 7.1
για την τοποθέτηση των ηχείων, απαιτούνται ειδικές "έξυπνες" είσοδοι
που αντιλαμβάνονται το είδος του σήματος και επιτρέπουν την
προσαρμογή του συστήματος και απαιτούνται -επίσης- υπογούφερ που
κατεβαίνουν μέχρι τα 20Hz και ηχεία που μπορούν να αποδώσουν στάθμες
105dB σε χώρους 3.000 κυβικών ποδών (περίπου 80 κυβικών
μέτρων). |