Ο όγκος, στην
περίπτωση των ηχείων, παίζει τον ρόλο του. Είναι δεδομένο ότι η
κλασική σχεδίαση ηχείου με ηλεκτροδυναμικά μεγάφωνα αποδίδει
περισσότερο όσο ο όγκος της καμπίνας ανεβαίνει και η διάμετρος των
μεγαφώνων αυξάνει ενώ παράλληλα είναι, επίσης, διαπιστωμένο ότι τα
μικρά ηχεία τείνουν να έχουν περισσότερες ιδιομορφίες, να είναι
δυσκολότερα στην οδήγησή τους και περισσότερο αναίσθητα. Αν ισχύουν
όλα αυτά, γιατί να ασχολούμαστε με μικρά ηχεία; Ο λόγος είναι
εκνευριστικά απλός: Το μικρό ηχείο τοποθετείται πολύ ευκολότερα σε
οποιονδήποτε χώρο και για να είμαστε πιο σαφείς, μπορεί να
τοποθετηθεί σε χώρους όπου ένα, σεβαστό κατά τα άλλα, ηχείο δαπέδου
θα ασφυκτιά και δεν θα μπορεί να αποδώσει σύμφωνα με τις δυνατότητές
του. Ακόμη και σε μέτριους χώρους, ένα μικρό ηχείο μπορεί να
τοποθετηθεί πιο σωστά: Να μην ισαπέχει από τους τοίχους (δηλαδή, με
άλλα λόγια να μην το παραχώσετε σε μια γωνία όπου θα μπασάρει
ανελέητα...), να μην κρύβεται πίσω από έπιπλα και να έχει την σωστή
σχέση με το δεύτερο ηχείο του ζεύγους και τον ακροατή. Θυμάστε
εκείνον τον παλιό κανόνα του ισοπλεύρου τριγώνου; Εξακολουθεί να
ισχύει. Από την άλλη πλευρά, η αγορά ενός μικρού ηχείου θέλει την
προσοχή της. Σε γενικές γραμμές τα ηχεία μικρού όγκου είναι πιο
αναίσθητα και με μικρότερα περιθώρια για υψηλές στάθμες επομένως θα
πρέπει να προσέξετε τόσο τον ενισχυτή που θα χρησιμοποιήσετε όσο και
την απόσταση από την οποία θα το ακούτε, καθώς αυτή είναι και το
βασικό κριτήριο της στάθμης που μπορείτε να επιτύχετε. Για την
συγκεκριμένη δοκιμή επιλέξαμε δέκα ηχεία από γνωστούς κατασκευαστές,
προσπαθώντας να δημιουργήσουμε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα. Έξι από
αυτά ήταν ηχεία μικρού όγκου, με ύψος μπάφλας κάτω από 350 χιλιοστά
και γούφερ μέχρι 140 χιλιοστά. Τα ηχεία αυτά μπορούν να τοποθετηθούν
τόσο σε κάποιο ράφι όσο και ελεύθερα στον χώρο με την χρήση κάποιας
βάσης. Τα υπόλοιπα τέσσερα ηχεία ήταν κλασικά ηχεία βάσης, με ύψος
μπάφλας πάνω από 350 χιλιοστά και μεγαλύτερα γούφερ. Χωρίς να είναι
αδύνατον, δεν είναι καλή ιδέα να τα στριμώξετε σε κάποια βιβλιοθήκη,
αν θέλετε να πάρετε το καλύτερο από αυτά. Οι τιμές κυμάνθηκαν από
το πολύ λογικό επίπεδο των 400 ευρώ μέχρι μια υψηλή κατηγορία τιμής
πάνω από τα 3.000 ευρώ. Τέσσερα μοντέλα είχαν κόστος μεταξύ 400 και
1.000 ευρώ, τρία μοντέλα είχαν κόστος μεταξύ 1.000 και 2.000 ευρώ,
δύο μοντέλα στοίχιζαν μεταξύ 2.000 και 3.000 ευρώ, ενώ το ακριβότερο
ηχείο της δοκιμής κόστιζε 3.600 ευρώ. |