|
REVIEW |
CD
PLAYER |
Ayre
CX-7eMP |
|
|
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ-ΤΕΧΝΙΚΑ... |
|
Αν κοιτάξει κανείς τις
φωτογραφίες των προηγούμενων μοντέλων, το CX-7eMP διαφέρει ελάχιστα,
σε θέματα αισθητικής, από το πρώτο της σειράς. Η Ayre έχει
διατηρήσει την λιτή εμφάνιση με τα ομαδοποιημένα πλήκτρα στην δεξιά
πλευρά (το On είναι από αυτά) και την τοποθέτηση του μηχανισμού
ανάγνωσης και της μεγάλης, ευανάγνωστης οθόνης στο μέσον τις
συσκευής. Το player αποπνέει υψηλή ποιότητα χωρίς ακρότητες. Από
πλευράς δυνατοτήτων σύνδεσης βρήκαμε balanced και single
ended αναλογικές εξόδους καθώς και μια ψηφιακή έξοδο
AES/EBU με το κλασικό βύσμα XLR. Η Ayre πιστεύει
στα balanced κυκλώματα και το δείχνει με σαφήνεια. Ο χρήστης μπορεί
να ενεργοποιήσει την AES/EBU μέσω ενός μικρού διακόπτη στην πίσω
πλευρά αλλά η έλλειψη μιας coaxial -τουλάχιστον- εξόδου ψηφιακού
σήματος δημιουργεί, όσο να'ναι, μια προδιάθεση για μουρμούρα. Σαφώς
αρκεί ένας απλός προσαρμογέας για να πάρεις έξοδο σε S/PDIF (το
αναφέρει και η ίδια η εταιρία) αλλά με βάση την τιμή της συσκευής,
θα θέλαμε ένα ακόμη βύσμα... |
|
Θα μπορούσε να χαρακτηρίσει κανείς την εμφάνιση του
CX-7eMP ως κλασική. Η μόνη διαφοροποίηση είναι η ομαδοποίηση
των πλήκτρων δεξιά, η οποία περιλαμβάνει και το πλήκτρο on/off
(που θα πατήσετε μερικές φορές κατά λάθος, τουλάχιστον στην
αρχή). | |
Στο εσωτερικό, τα
πράγματα είναι πιο ενδιαφέροντα. Το μεγαλύτερο μέρος του κυκλώματος
περιλαμβάνεται σε δύο πλακέτες και ο υπόλοιπος χώρος του σασί
καταλαμβάνεται από τον μηχανισμό ανάγνωσης του οπτικού δίσκου της
Teac (CD-5010 A) και τους δύο μετασχηματιστές τροφοδοσίας. Ο
μηχανισμός ανάγνωσης προέρχεται από την σειρά για χρήση σε
υπολογιστές της Teac αλλά δίνει αρκετές δυνατότητες
παραμετροποίησης, ανάμεσά τους και η ταχύτητα ανοίγματος, την οποία
εκμεταλλευόμενη η Ayre έχει δώσει μια λιγότερη επιθετική (και πιο
αθόρυβη) συμπεριφορά. Η έξοδος του Teac είναι η κλασική ATAPI και η
μεταφορά των σημάτων γίνεται μέσω ενός καλής ποιότητας θωρακισμένου
πολύκλωνου καλωδίου. Η αρχική επεξεργασία του σήματος γίνεται από
ένα custom dsp υλοποιμένο γύρω από ένα ολοκληρωμένο FPGA της
Xιlinx (από τη σειρά Spartan) στο οποίο έχει ανατεθεί και
το ψηφιακό φίλτρο και από εκεί και πέρα αναλαμβάνει ο μετατροπέας
D/A. Εδώ χρησιμοποιήται το αγαπημένο τσιπ της εταιρίας, ο
PCM1738 της Burr Brown. Αν θέλει να είναι κανείς λεπτολόγος
και επικριτικός, θα μπορούσε να πει ότι είναι καιρός η Ayre να
αντικαταστήσει το εν λόγω ολοκληρωμένο με κάτι νεώτερο καθώς
βρίσκεται στην αγορά από το 2002. Η έξοδος του DAC (ρεύματος όπως
συνηθίζει η Burr Brown) οδηγείται σε μια τετράδα τελεστικών
ενισχυτών της Analog Devices (AD844) η οποία
υλοποιεί τόσο τον μετατροπέα ρεύματος σε τάση όσο και το buffer της
εξόδου. To player διατηρεί την balanced λογική από τον μετατροπέα
μέχρι και την έξοδο αλλά προσφέρει και single ended εκδοχή. Το
κύκλωμα δεν χρησιμοποιεί πυκνωτές σύζευξης και η έξοδος ρυθμίζεται
ως προς την εκτροπή μέσω μικρών trimmers που βρίσκονται επάνω στο
τυπωμένο κύκλωμα. Η Ayre αναφέρει ότι το αναλογικό στάδιο δεν
χρησιμοποιεί ανάδραση, εννοώντας, προφανώς, την απουσία ενός βρόχου
ολικής ανάδρασης, καθώς δεν έχει τύχει να δούμε ακόμη τελεστικό
ενισχυτή να λειτουργεί σε ανοικτό βρόχο (και προφανώς ούτε και η
Analog Devices...). Τα υλικά είναι καλής ποιότητας, χωρίς
υπερβολές και η ψηφιακή έξοδος είναι απομονωμένη μέσω ενός
μικρού μετασχηματιστή, όπως προβλέπεται. Η τροφοδοσία ξεκινά από δύο
μετασχηματιστές και καταλήγει σε τρία διαφορετικά τροφοδοτικά, ένα
για το ψηφιακό κομμάτι της συσκευής, ένα για τα κυκλώματα ελέγχου
και το drive και ένα για το αναλογικό στάδιο. |
|
Ο χρήστης έχει στη διάθεσή του single ended και
balanced εξόδους καθώς και μια ψηφιακή έξοδο
AES/EBU. |
|
O διακόπτης δεξιά επιλέγει το είδος του ψηφιακού
φίλτρου (Listen και Measure). Ο διακόπτης αριστερά ενεργοποιεί
την ψηφιακή έξοδο. | |
Όπως θα περίμενε
κανείς, το πιο κρίσιμο κομμάτι της συσκευής είναι το dsp. Εδώ,
σύμφωνα με την εταιρία, πραγματοποιήται uspampling/oversampling σε
δύο στάδια, πρώτα στα 176.4kHz και στη συνέχεια στα 1.44ΜΗz (πάντα
με μήκος λέξης 24bit), αλλά το πλέον ενδιαφέρον είναι φυσικά το
ψηφιακό φίλτρο. Η έμπνευση για την Ayre, με βάση αυτά που ίδια
αναφέρει, είναι μια ανακοίνωση του Peter Craven της
Algol σε κάποιο συνέδριο του AES η οποία πήρε και τη μορφή
δημοσίευσης στο JAES με τίτλο “Antialias Filters and System
Transient Response at High Sample Rated”. Εκεί ο Craven προτείνει
την χρήση ειδικά σχεδιασμένων φίλτρων αποκοπής (χρησιμοποιεί μάλιστα
τον όρο apodizing filters για να τα περιγράψει) τα οποία βελτιώνουν
την συμπεριφορά ενός ψηφιακού συστήματος στο πεδίο του χρόνου. Ο
Craven είχε στο μυαλό του εγγενώς oversampled συστήματα (δηλαδή
συστήματα με συχνότητες δειγματισμού μεγαλύτερες της ελάχιστης κατά
Shannon) αλλά η Ayre εφάρμοσε τις ιδέες του στην περίπτωση του CD το
οποίο λειτουργεί με όριο τα 22.05kHz. Στο site τους μπορείτε να
βρείτε ένα επεξηγηματικό κείμενο αλλά η κεντρική ιδέα
βρίσκεται στην βέλτιστη επιλογή ανάμεσα στον
αναπόφευκτο προ-κωδωνισμό (pre-ringing) ενός φίλτρου γραμμικής φάσης
με πολύ μεγάλη κλίση και σε έναν απλό κωδωνισμό ενός φίλτρου
ελάχιστης φάσης με μικρότερη κλίση. Κατά την Ayre, τον Craven και
τον Bob Stuart (της Μeridian), ο προ-κωδωνισμός (η ύπαρξη δηλαδή
κυμάτωσης πριν την έναρξη της κυρίως κρουστικής απόκρισης του
φίλτρου) δημιουργεί αφύσικα ακουστικά φαινόμενα (συναντάται άλλωστε
μόνο σε ψηφιακά συστήματα ως υποπροϊόν της επεξεργασίας προηγούμενων
δειγμάτων) σε αντίθεση με τον συμβατικό κωδωνισμό (την ύπαρξη δηλαδή
καθυστέρησης στην απόσβεση της κρουστικής απόκρισης) ο οποίος είναι
περισσότερο “φυσικός” και δεν ακούγεται δυσάρεστα. Ο Stuart δίνει
μια καλύτερη εξήγηση σε αυτό, θέτοντας θέμα φαινομένων
επικάλυψης στο ψυχοακουστικό επίπεδο, ισχυριζόμενος ότι αν
ο κωδωνισμός είναι μικρός, τότε αυτός δεν γίνεται αντιληπτός από τον
ακροατή. Στο επίπεδο της εφαρμογής όλων αυτών, το CX-7eMP
περιλαμβάνει δύο εκδοχές ψηφιακού φίλτρου: Μία με υψηλότερη
συχνότητα αποκοπής την οποία ονομάζει 'Measure” και μια με πιο ήπιο
φίλτρο που ξεκινά όμως χαμηλότερα και την οποία ονομάζει “Listen”.
Εκτός από την διαφορετική συμπεριφορά στο πεδίο της συχνότητας, τα
δύο φίλτρα διαφέρουν και στο πεδίο του χρόνου, με το φίλτρο
“Μeasure” να έχει πιο αργή απόσβεση και κωδωνισμό με μεγαλύτερο
πλάτος. |
|
κυρίως από τους δύο μετασχηματιστές του τροφοδοτικού
και τον οδηγό του οπτικού δίσκου. |
|
Αυτό είναι το κύκλωμα του μετατροπέα d/a με το PCM1738
(στο μέσον και επάνω), το κύκλωμα χρονισμού (δεξιότερα) και το
ξεχωριστό τροφοδοτικό του (κάτω δεξιά). |
|
Το αναλογικό στάδιο υλοποιήται από οκτώ τελεστικούς
AD844 της Analog Devices. Στο επάνω μέρος της φωτογραφίας
φαίνονται τα τρίμερ για την ρύθμιση της εκτροπής στην
έξοδο. |
|
Το DSP της Aure τρέχει σε ένα FPGA της σειράς Spartan
της Xilinx. | |
| |
|