Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 09/12/2003 


english abstract

WEGA theatre

Πρωτοσέλιδο Aρχείο Νέων Αρθρα Τεχνολογία HowTo Δίσκοι Αναφοράς Links Contact About

LOCATION BAR►ΗOW TO►ΨΗΦΙΑΚΑ CAMCORDERS ΣΕ ΑΠΛΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ► ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ...

AV BLOG 

SITE MAP

ΨΗΦΙΑΚΑ CAMCORDERS ΣΕ AΠΛΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Eισαγωγή
Τα Βασικά...
Formats, Συνδέσεις, κ.λπ
Η Λήψη και τα Εφέ
Η Επεξεργασία (post processing, μοντάζ)
Τα Βασικά μίας Λήψης...


Βασικά για την λήψη...

ΚΟΡΥΦΗ...

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠOMENH...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

Σε αυτή τη σελίδα: Oι Βασικές κινήσεις της κάμεραςPanning-Tilting-Rolling-Tracking, Mise-En-Scene (σκηνοθεσία) και μοντάζΤο κάδρο και οι περιορισμοί του (¨4:3, 16:9)Κλειστή και Ανοικτή φόρμα, Τα τρία επίπεδα της σύνθεσης μίας λήψης

H κίνηση της κάμερας
H στατική απεικόνιση μίας σκηνής (στατική με την έννοια ότι η σχέση κάμερας περιβάλλοντος χώρου και αντικειμένου παραμένει σταθερή) σπάνια δίνει την αίσθηση της πληρότητας.  Από την άλλη, η συνεχής κίνηση, η αλλαγή της προοπτικής ή ακόμη και η -χωρίς σχέδιο και λογική- αλλαγή του κεντρικού θέματος μίας σκηνής μπορεί εύκολα να γίνει κουραστική ή, απλώς, να μην επιτρέψει την μεταφορά της ιδέας ή των γεγονότων.  Μία καλή ιδέα είναι να έχετε πάντοτε στο μυαλό σας τις βασικές κινήσεις της κάμερας και να προσπαθείτε να αναγάγετε την λήψη σας σε μία (αρχικώς) ή σε ένα συνδιασμό των κινήσεων αυτών. Οι βασικές κινήσεις είναι τέσσερεις. To Pan, το Tilt, το Roll και το Track (ή Dollie)
Στο panning η κάμερα ακολουθεί ένα αντικείμενο καθώς αυτό κινείται παράλληλα με τον ορίζοντα της σκηνής.
Στο tilting η κάμερα ακολουθεί ένα αντικείμενο καθώς αυτό κινείται κάθετα στον ορίζοντα της σκηνής

ΚΟΡΥΦΗ...

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠOMENH...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

Στο panning η κάμερα ακολουθεί ένα αντικείμενο καθώς αυτό κινείται παράλληλα με τον ορίζοντα της σκηνής, ενώ στο tilting η κάμερα ακολουθεί ένα αντικείμενο καθώς αυτό κινείται κάθετα στον ορίζοντα της σκηνής.  Το panning και το tilting είναι οι περισσότερο συνηθισμένες κινήσεις μπορούν να γίνουν με την κλασική κεφαλή κάθε τριπόδου και -εννοείται- το κινούμενο αντικείμενο μπορεί να μην υπάρχει αλλά να υπονοείται. Για παράδειγμα, "αντικείμενο" μπορεί να είναι το βλέμμα του εικονολήπτη καθώς σαρώνει τον χώρο ψάχνοντας για κάτι.  Το rolling είναι μία σχετικώς ασυνήθιστη κίνηση της κάμερας κατά την οποία  η θέση του αντικειμένου δεν αλλάζει αλλά αλλάζει ο προσανατολισμός του μέσα στο κάδρο (δημιουργείται η εντύπωση ότι περιστρέφεται).   Τέλος στο tracking η κάμερα κινείται σε μία τροχιά (απ΄όπου και ο όρος) που είναι ευθύγραμμη (το πιο συνηθισμένο) ή καμπύλη. Φυσικά δεν είναι απαραίτητη η ύπαρξη κάποιου μηχανισμού κίνησης αφού μπορεί κανείς να μετακινήσει την κάμερα και "με τα πόδια".  Το αντικείμενο μπορεί να είναι σταθερό (όπως ας πούμε στις λήψεις ενός τηλεπαιχνιδιού, όπου μία κάμερα σε γερανό κινείται επάνω από το κοινό) ή και κινούμενο (όπως συμβαίνει με τα trackings στο στίβο ή τις λήψεις ενός ποδοσφαιρικού αγώνα με Steadicam που κινείται παράλληλα με τους παίκτες).
Το rolling είναι μία σχετικώς ασυνήθιστη κίνηση της κάμερας κατά την οποία  η θέση του αντικειμένου δεν αλλάζει αλλά αλλάζει ο προσανατολισμός του μέσα στο κάδρο.
Στο tracking η κάμερα κινείται σε μία τροχιά  που είναι ευθύγραμμη ή καμπύλη.

ΚΟΡΥΦΗ...

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠOMENH...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

H σύνθεση της λήψης: Mise-en-Scene (σκηνοθεσία)  και μοντάζ.
H θεωρία της λήψης κινούμενων εικόνων (ή, εν πάση περιπτώσει, μία από τις θεωρίες) αναλύει την λήψη σε τρία βασικά ερωτήματα:   Ποιό είναι το αντικείμενο της λήψης, Πώς θα αντιμετωπιστεί το αντικείμενο αυτό από τον εικονολήπτη και Πώς η λήψη αυτή θα παρουσιαστεί στο κοινό. Τα δύο πρώτα ερωτήματα αφορούν την σκηνοθεσία  (αυτό που στην γλώσσα της κινηματογραφικής θεωρίας ονομάζεται Mise-en-Scene, και για το οποίο περιέργως δεν υπάρχει αγγλικός όρος, αφού, εκεί, ο σκηνοθέτης, Metteur En-Scene στα Γαλλικά, ονομάζεται Director μία έννοια σαφώς πιό γενική) ενώ το τρίτο είναι  υπόθεση post-processing και κυρίως μοντάζ. Με δεδομένο ότι το μοντάζ ξεφεύγει από τον στόχο των παρόντων σελίδων οι οποίες έχουν ως αντικείμενο την λήψη, ας δούμε τα δύο πρώτα ερωτήματα που αφορούν την σύνθεση.   Η σύνθεση μίας εικόνας προς λήψη απαιτεί κατ΄αρχήν να ληφθούν υπ΄όψιν οι περιορισμοί του κάδρου.  Από δημιουργικής άποψης οι περιορισμοί αυτοί μπορεί να είναι πολύτιμοι (να δημιουργούν, για παράδειγμα, μία αίσθηση αναμονής για το τί υπάρχει έξω από αυτό -κάτι που χρησιμοποιήται ευρύτατα σε ταινίες με σκηνές αγωνίας/τρόμου) ή και ενοχλητικοί (να είναι στενό και να μην χωρά το θέμα, ή πολύ ευρύ και να δημιουργεί "θεματικές τρύπες" στην μέση ή στα άκρα που κανονικά θα πρέπει να καλυφθούν).   Σε κάθε περίπτωση, πολλά camcorders προσφέρουν δυνατότητα κάδρου 4:3 και 16:9, επιλογή που θα πρέπει να αντιμετωπίζεται με σοβαρότητα και σωστό προγραμματισμό.   Στην επιλογή του κάδρου και στο στήσιμό του, θα πρέπει να θυμάστε ότι μία "κλειστή φόρμα" (δηλαδή ένα κάδρο που στέκει χωρίς να δημιουργεί ερωτήματα για το τί είναι έξω από αυτό)  είναι απλούστερη, άρα γενικώς προτιμότερη.  Μία "ανοιχτή φόρμα", αντίθετα, όπου το κάδρο υπονοεί ενδιαφέροντα στοιχεία έξω από τα όρια του, δημιουργεί αντιστοίχως και την ανάγκη, κάποια στιγμή να απαντηθούν τα ερωτήματα αυτά (με μία κίνηση της κάμερας ίσως).    Η λήψη κινούμενων εικόνων όμως δεν αφορά μόνο το ίδιο το κάδρο (το επίπεδο που είναι παράλληλο με την επιφάνεια προβολής της λήψης) αλλά και τις τρείς διαστάσεις.  Αν και η δράση συνήθως διαδραματίζεται στο επίπεδο του κάδρου (εξ ου και το κλισέ "σε πρώτο πλάνο") η αίσθηση του προσανατολισμού και το περιβάλλον προφανώς επηρεάζουν το τελικό αποτέλεσμα. Σε γενικές γραμμές το επίπεδο του εδάφους δηλαδή το επίπεδο στο οποίο ανήκει η υποθετική γραμμή του ορίζοντα και το επίπεδο επάνω στο οποίο μπορεί να τοποθετηθεί ο άξονας του βάθους (κάθετο στα δύο άλλα) περιλαμβάνουν στοιχεία τα οποία προβαλόμενα στο κάδρο δίνουν την συνολική σύνθεση.
Mία λήψη έχει ως κεντρική περιοχή έκφρασης ένα επίπεδο (το πλάνο) αλλά η σύνθεσή της και η συνολική της αισθητική πηγάζει από τις τρείς διαστάσεις.  Η σωστή λήψη πρέπει να λάβει υπ όψιν της όλα τα επίπεδα της εικόνας.

ΚΟΡΥΦΗ...

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠOMENH...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ:

Eισαγωγή: Ερωτήματα, προβληματισμοί και διλήματα  που θα συναντήσετε "σαν βγείτε στον πηγαιμό για το Camcorder"...

►  Tα Βασικά: Πόσο μετράει το μέγεθος; Από τί εξαρτάται η ποιότητα της εικόνας; τί είναι το ζούμ; Τραβάνε φωτογραφίες τα camcorders; Tί άλλο μπορεί να κάνει;

Formats, Συνδέσεις, κ.λπ: Από το Hi8, στο DVD Recordable και -βεβαίως- στο Mini DV...  Επίσης: Tί είναι όλα αυτά τα βύσματα και τί μπορείτε να τα κάνετε (εκτός από το να τα αγνοείτε...);
Η Λήψη και τα Εφέ: Αρκετά με τη θεωρία.  Δεν παίρνετε τώρα, σιγά-σιγά τη μηχανή να δείξετε τι πουλιά πιάνετε;  
Η Επεξεργασία (post processing, μοντάζ):  Επειδή τα "αμοντάριστα πλάνα" δικαιολογούνται μόνο σε εθνικές καταστροφές (μακρυά από μας...) τα δικά σας πλάνα πρέπει να είναι μονταρισμένα. Δεν το'χατε σκεφτεί, ε;
Τα Βασικά μίας λήψης: Δεν θα σας κάνουμε σκηνοθέτες εδώ. Αλλά αν δεν ξέρετε τί είναι panning και dollie, ποιά είναι τα τρία βασικά ερωτήματα της λήψης, ποιούς περιορισμούς βάζει το μέγεθος του κάδρου και τί είναι ανοιχτή και κλειστή φόρμα, πώς θα ξεχωρίσετε από αυτούς που "τραβάνε" μόνο ιδρωμένους γαμπρούς;


Πρωτοσέλιδο | Αρχείο Νέων | Αρθρα | Τεχνολογία | HowTo | Δίσκοι | Links | Contact | Αbout


©Δημήτρης Σταματάκος/Ακραίες Εκδόσεις 2003
Σχετικά με το avmentor.gr (προβλήματα, παρατηρήσεις κ.λπ): webmaster@avmentor.gr Eπαφή με την σύνταξη (ύλη, σχόλια, ερωτήσεις κ.λπ): contact@avmentor.gr