Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 20/11/2018

avmentor.net
Go to
AVMENTOR.net


Metaxas & Sins: Audiophile, Σχεδιαστής, Ηχολήπτης, Πολυπράγμων...

Metaxas & Sins: Audiophile, Designer, Ηχολήπτης, Πολυπράγμων...
Γράφει ο Δημήτρης Σταματάκος

Πριν, ακόμη, δοκιμάσω οτιδήποτε έχει σχεδιάσει ο Κώστας Μεταξάς και σχετίζεται με το audio, είχα την τύχη να δοκιμάσω μια... πένα του. Κυριολεκτώ. Έχω μια πένα Metaxas & Sins την οποία χρησιμοποιώ, πλέον, σε τακτική βάση. Για κάποιον που περνάει πάνω από την μισή του μέρα επάνω σε κάποιο πληκτρολόγιο, ο στυλογράφος είναι ένα ευχάριστο διάλειμμα, μια γλυκόπικρη υπενθύμιση της πραγματικής γραφής (και των τραυματικών εμπειριών από τα σχολικά χρόνια) και μια πολύ καλύτερη επαφή με το νοητό επίπεδο της δημιουργικότητας που ονομάζουμε “λευκό χαρτί”. Δεν δοκιμάζω πένες συστηματικά και δεν είμαι ειδήμων, αλλά έχω πέντε-έξι από αυτές και τις χρησιμοποιώ. Ξέρω τι με βολεύει. Η πένα του Μεταξά κάθεται στο χέρι άψογα, είναι καλά ζυγισμένη, έχει το σωστό βάρος και χρησιμοποιεί μια πολύ καλή μύτη του Peter Bock που της επιτρέπει να τρέχει στο χαρτί εξαιρετικά. Το μελανοδοχείο της είναι το παραδοσιακό, με έμβολο, και όχι οι συνήθεις φύσιγγες. Το φινίρισμα είναι άψογο. Ακόμη και ο απλός χρήστης καταλαβαίνει, με την πρώτη, ότι έχει να κάνει με ένα σοβαρό προϊόν, το οποίο συνδυάζει μια συγκεκριμένη άποψη περί αισθητικής με μια συστηματική προσέγγιση της τεχνικής πλευράς.

Metaxas & Sins: Audiophile, Designer, Ηχολήπτης, Πολυπράγμων... Metaxas & Sins: Audiophile, Designer, Ηχολήπτης, Πολυπράγμων...

Όλα τα παραπάνω δεν αφορούν, απλώς, την Stylos -όπως ονομάζεται- αλλά, έχω την υποψία, σχετίζονται με μια συνολική θεώρηση των πραγμάτων από τον ίδιο τον Κώστα Μεταξά, σε ό,τι αφορά τα προϊόντα που σχεδιάζει. Οι ιδέες του είναι ξεκάθαρες, οι γραμμές του απολύτως αναγνωρίσιμες και η επιμονή του με την τελειότητα, στο μέτρο του δυνατού, δεν μπορεί να κρυφτεί. Με βάση αυτά, είναι απορίας άξιον το ότι δεν ανήκει στο star system των σχεδιαστών του χώρου, παρά το γεγονός ότι είναι ένας από τους παλαιότερους (ξεκίνησε το 1982) και είναι ίσως κάτι που λείπει από αυτό που ονομάζουμε “high end”, δηλαδή κάποιος που μπορεί να αναγνωρίσει την σχέση μιας συσκευής με τον ίδιο τον χώρο που ζούμε, ως προέκταση και συμπλήρωμα του εσωτερικού της κόσμου. Δεν αποκλείω το γεγονός να είχαμε αποφύγει μερικά αισθητικά ατυχήματα του απώτερου ή και του πρόσφατου παρελθόντος (και κατά πάσα πιθανότητα του μέλλοντος), αν ο Μεταξάς είχε κάνει σχολή ή αν απλώς κάποιος τον ρωτούσε τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνεις όταν σχεδιάζεις ένα σασί μιας πανάκριβης συσκευής.
Είναι δύσκολο να δεις μια φορά ένα προϊόν της Metaxas & Sins και να το ξεχάσεις. Με κύριο χαρακτηριστικό τις έντονες καμπύλες, τα σασί που φιλοξενούν τις συσκευές της εταιρίας δημιουργούνται από μασίφ αλουμίνιο το οποίο έχει υποστεί επεξεργασία μέσω CNC, για να αποκτήσουν μορφή και αισθητική που ξεπερνούν κατά πολύ αυτό που θα μπορούσε να θεωρήσει κανείς ως μέσο όρο, προσεγγίζοντας περισσότερο την ιδέα του έργου τέχνης και εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα πολύ καλές επιδόσεις σε θέματα θωράκισης.

Metaxas & Sins: Audiophile, Designer, Ηχολήπτης, Πολυπράγμων...

Αυτή την στιγμή, η εταιρία προσφέρει έναν ολοκληρωμένο ενισχυτή (Ikarus), έναν στερεοφωνικό τελικό ενισχυτή (Solitaire, ο οποίος μπορεί να παραγγελθεί και ως ολοκληρωμένος με υψηλότερη ισχύ από αυτή που διαθέτει ο Ikarus), έναν προενισχυτή με αρθρωτή αρχιτεκτονική (Opus, με σασί το οποίο έχει υποστεί επεξεργασία μέσω CNC πέντε αξόνων) και ένα μονομπλόκ τελικό (Soliloquy). Στα κυκλώματά του, ο Μεταξάς συμπαθεί ιδιαίτερα την dual mono αρχιτεκτονική, τα κορυφαία υλικά και προσέχει ιδιαίτερα τις λεπτομέρειες (δηλαδή την εσωτερική καλωδίωση, τους διακόπτες, τα ποτενσιόμετρα και την ποιότητα των τυπωμένων) χωρίς να δημιουργεί αίσθηση υπερβολής. Είναι φίλος των διακριτών ημιαγωγών και της αρθρωτής κατασκευής (στις φωτογραφίες του Opulence, ενός προενισχυτή που παρουσίασε το 1988, διακρίνει κανείς αρθρώματα) και χρησιμοποιεί προσεγμένα τροφοδοτικά παντού. O Opus, μάλιστα, έχει το δικό του conditioner (MIPS, Mains Isolated Power Supply), ένα κύκλωμα που βασίζεται σε ένα τελικό στάδιο του Ikarus και έναν ταλαντωτή ακριβείας στα 200Hz για να δημιουργήσει εξαρχής την εναλλασσόμενη τάση που απαιτείται, απομονώνοντας πλήρως τον προενισχυτή από το δίκτυο.
Ίσως η καλύτερη επίδειξη σχεδιαστικής τόλμης (στο επίπεδο της αισθητικής), να είναι μια από τις πλέον πρόσφατες ιδέες του Μεταξά: Ο ανθρωπόμορφος ενισχυτής ακουστικών Marquis “Memento Mori” ήταν μια από τις κινήσεις του Έλληνα από την Αυστραλία που τον έφεραν στο επίκεντρο της προσοχής.
Με τα ηχεία, ο Μεταξάς φαίνεται να έχει μια ιδιαίτερη σχέση. Ο ίδιος γράφει ότι τα θεωρεί ως “αντίστροφα μικρόφωνα” (κάτι που δεν απέχει ιδιαίτερα από την πραγματικότητα, από τεχνικής άποψης) και, εννοείται, τα αντιμετωπίζει με τον γνωστό απόλυτο τρόπο. Οι σχεδιάσεις του βασίζονται στις κορυφαίες μονάδες της Accuton για όλες τις θέσεις και ο κάτοχος ενός από τα ηχεία του μπορεί να επιλέξει το επίπεδο των μονάδων από την αρχή (κεραμικές, από αλουμίνιο ή από διαμάντι) ή να κάνει αργότερα την αναβάθμιση που θέλει. Η ιδέα της σφαιρικής μπάφλας είναι πανταχού παρούσα, από το μικρότερο μόνιτορ (Macrophone) μέχρι το κορυφαίο τρίδρομο Siren, σε μια προσπάθεια ελαχιστοποίησης των περιθλάσεων και δημιουργίας μιας καμπίνας που παρέχει τις ιδανικές συνθήκες λειτουργίας στα μεγάφωνα. Στα χέρια του Μεταξά, βεβαίως, οι απλές σφαιρικές επιφάνειες της θεωρίας μετατρέπονται σε γλυπτά με τμήματα που κατασκευάζονται, κατά την προσφιλή του συνήθεια, από μονοκόμματο αλουμίνιο. Ακόμη και το Macrophone, σε συνδυασμό με το stand του ξεχωρίζει, ενώ τόσο τα Diva όσο και τα Siren ανήκουν στα προϊόντα που οδηγούν την ιδέα “ηχείο” σε ένα άλλο επίπεδο.

Metaxas & Sins: Audiophile, Designer, Ηχολήπτης, Πολυπράγμων...

Συναντήθηκα με τον Κώστα Μεταξά στην έδρα του επί ελληνικού εδάφους, κάπου στην Χαλκίδα, εκεί όπου διατηρεί ένα από τα εργαστήριά του και έναν χώρο επίδειξης. Είχα την ευκαιρία να ακούσω τόσο τα Macrophone όσο και τα Diva και το αποτέλεσμα ήταν αρκούντως εντυπωσιακό, κυρίως σε θέματα ρεαλισμού και φυσικότητας. Σύμφωνα με τα όσα μου είπε, πολύ σύντομα ένα Siren θα είναι διαθέσιμο για ακροάσεις στον νέο χώρο που ετοιμάζει στην Αθήνα. Μιλώντας για “ακροάσεις”, ένα από τα ισχυρότερα εργαλεία της Metaxas & Sins είναι η πρόσβασή της σε μια σειρά πρότυπων, μινιμαλιστικών, ηχογραφήσεων που έχει κάνει ο ίδιος ο Μεταξάς. Πλήρως αναλογικό, χωρίς επεξεργασία, με κορυφαία μικρόφωνα (Bruel&Kjaer και Neumann), γραμμένο με μηχανές της Stellavox, το υλικό αυτό του προσφέρει την αναφορά με βάση την οποία κάνει τις σχεδιαστικές του επιλογές. Όπως και στο design, έτσι και στην ηχοληψία, ο Μεταξάς έχει άποψη και δεν την κρύβει. Ό,τι είχα την ευκαιρία να ακούσω ήταν εξαιρετικά φυσικό, παρόν στον χώρο, με εξαιρετική την αίσθηση της στερεοφωνικής εικόνας. Μια σειρά από αρχεία, μαζί με βίντεο που δείχνουν το setup κάθε ηχογράφησης, μπορεί να βρει κανείς στον δικτυακό τόπο της εταιρίας.

Metaxas & Sins: Audiophile, Designer, Ηχολήπτης, Πολυπράγμων...

Ηχολήπτης με έφεση στην απλότητα, πρόσβαση σε μαγνητόφωνα της Stellavox και θαυμαστής του Georges Quellet, ο Μεταξάς δεν θα μπορούσε να απέχει από την αναγέννηση των αναλογικών συστημάτων. H Metaxas & Sins είναι από τις ελάχιστες (δηλαδή μια από τις δύο...) εταιρίες που παρουσίασαν συσκευή open reel, για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες, εκπλήσσοντας τους επισκέπτες στο εφετινό Μόναχο με το GQT (Georges Quellet Tribute), ένα φορητό R2R βασισμένο στο Stellavox SM8. To μαγνητόφωνο χρησιμοποιεί ταινίες 1/4 της ίντσας σε ταχύτητα 15ips και είναι πλήρως μηχανικό, δεν χρησιμοποιεί, δηλαδή κάποιο ψηφιακό σύστημα ελέγχου του τρανσπόρτ. Στα σκαριά (για την ακρίβεια ανακοινώθηκε αυτές τις ημέρες και αναμένεται να παρουσιαστεί επισήμως στο σόου του Μονάχου, το 2019) βρίσκεται και ένα ακόμη, μεγαλύτερο μοντέλο, το T-RX, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο ως φορητό όσο και στον χώρο του στούντιο. Πίσω από τις δύο σχεδιάσεις δεν βρίσκεται κάποιο είδος μαγείας ή απλής νοσταλγικής διάθεσης για την αναβίωση των μαγνητοφώνων. Ο Μεταξάς αναφέρει ότι οι νέες σχεδιάσεις πλεονεκτούν έναντι αυτών των περασμένων δεκαετιών επειδή μπορούν να βασιστούν σε πολύ καλύτερης ποιότητας μηχανικά μέρη, όπως είναι για παράδειγμα οι Ελβετικοί κινητήρες πολύ υψηλής ακρίβειας που χρησιμοποιεί ο ίδιος και στις καλύτερης ποιότητας μηχανουργικές επεξεργασίες. Εκτός από άσκηση βιομηχανικού design η οποία -εν πολλοίς- ανατρέπει τις συμβατικές ιδέες περί reel-to-reel, το T-RX βασίζεται σε ένα μονοκόμματο μεταλλικό σασί πάχους 10 χιλιοστών το οποίο εξασφαλίζει εξαιρετική ακαμψία.

Metaxas & Sins: Audiophile, Designer, Ηχολήπτης, Πολυπράγμων...

Στην ίδια λογική, των κορυφαίας ποιότητας υλικών και των κορυφαίων μηχανικών μερών, τέλος, βασίζεται και το ζευγάρι Perambulator/Combobulator, δηλαδή το σύστημα πλατό/βραχίονα της εταιρίας. Ο κινητήρας είναι πολύ υψηλής ακρίβειας και μεταφέρει την κίνηση στην περιφέρεια ενός ακρυλικού πλατό. Ο βραχίονας είναι κατασκευασμένος από τιτάνιο με το αντίβαρο να είναι ειδικά σχεδιασμένο ώστε να μειώνει την αδράνεια, καθώς κατανέμει την μάζα κοντά στους άξονες περιστροφής.
Η Metaxas & Sins αναμένεται να κάνει αισθητή την παρουσία της στην ελληνική αγορά τους επόμενους μήνες, με έναν χώρο επίδειξης στην Αθήνα.

info: Τηλέφωνο επικοινωνίας (για την ελληνική αγορά): 694-3619.271, http://www.metaxas.com/