Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 14/10/2008


english abstract

Πρωτοσέλιδο Aρχείο Νέων Αρθρα Τεχνολογία HowTo Δίσκοι Αναφοράς Links Contact About

LOCATION BAR►REVIEWS: WEISS MINERFA FIREWIRE DAC...

SITE MAP


REVIEW

FIREWIRE DAC

Weiss Minerva Firewire DAC

ENTYΠΩΣΕΙΣ-ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ...

ΓΕΝΙΚΩΣ...

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ-ΤΕΧΝΙΚΑ

ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ, ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ...

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ...

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

Το Minerva αντικατέστησε το κομμάτι του συστήματος αναφοράς το οποίο χρησιμοποιώ αυτή την στιγμή για να έχω ήχο από το PC, ήτοι το USB DAC UD-10 της Trends Αudio και το Esoteric D-70. Αυτό, πολύ απλά, σημαίνει ότι άλλαξα ταυτόχρονα τόσο το πρωτόκολλο μεταφοράς των δεδομένων από το PC (από USB σε IEEE 1394) όσο και τον ίδιο τον μετατροπέα d/a. Οι δύο συσκευές αναφοράς αντικαταστάθηκαν από τον Μinerva. Ως media player χρησιμοποιήθηκε το Foobar2000 με το plug-in Secret Rabbit στον ρόλο του resampler.
Πριν χρησιμοποιηθεί για πρώτη φορά το Minerva απαιτείται η εγκατάσταση του driver του (στην πραγματικότητα έχω την εντύπωση ότι πρόκειται για το driver του ολοκληρωμένου της Dice). Το συγκεκριμένο λογισμικό προσφέρει μια σειρά από ρυθμίσεις που σχετίζονται με τον ίδιο τον δίαυλο (για παράδειγμα καθορίζει το ποια είναι η master συσκευή, αν υπάρχουν περισσότερες της μίας) ενώ από εδώ, ο χρήστης μπορεί να επιλέξει την συχνότητα χρονισμού του μετατροπέα, το αν αυτός θα κλειδώνει αυτόματα επάνω στο σήμα κάποιας από τις υπόλοιπες (πλην της Firewire) εισόδους ή αν θα συγχρονίζεται εσωτερικά καθώς και το αν θα μπορεί να παρακολουθεί αυτόματα το sample rate των αρχείων. Ο χρήστης μπορεί επίσης να ρυθμίσει το μήκος του buffer (σε δείγματα) ανάλογα με το πόσο “ασταθής” είναι ο υπολογιστής, ανάλογα, δηλαδή, με το βάρος που δέχεται ο επεξεργαστής και την πιθανότητα να  υπάρξουν διακοπές στο stream. Οφείλω να ομολογήσω ότι στο σημείο αυτό το εγχειρίδιο χρήσης του Minerva κινείται σε μάλλον μέτρια επίπεδα: Θα προτιμούσα να έχει λίγες σελίδες ακόμη με αναλυτικές οδηγίες και επιλογές (πέραν αυτών της εγκατάστασης και της “σκέτης” περιγραφής του driver) και μάλιστα με αναφορές σε μερικά από τα δημοφιλή media players που είναι πιθανόν να έχει στη διάθεσή του ο κάθε χρήστης (σε αντιστάθμισμα, πάντως, ο Weiss έχει γράψει ένα πολύ κατανοητό κείμενο γύρω από το jitter και την σημασία του, καθώς και μια καλή περιγραφή για το πρωτόκολλο Firewire υπό το πρίσμα του audio). Πέραν της σύνδεσης μέσω Firewire ή οποία διατηρήθηκε για το μεγαλύτερο μέρος των ακροάσεων, δεν παρέλειψα να ακούσω την συσκευή και μέσω μιας κλασικής ψηφιακής εισόδου. Χρησιμοποίησα για τον σκοπό αυτό το Esoteric P-70 μέσω AES/EBU.
Η ποιότητα κατασκευής είναι η γνωστή της ελβετικής εταιρίας. Τα πάντα έχουν θετική αίσθηση.
Αν και σε κάθε δοκιμή το υλικό που χρησιμοποιήται είναι κρίσιμο, στην περίπτωση του Minerva είναι διπλά κρίσιμο, επειδή τα τεχνικά του χαρακτηριστικά (δηλαδή το φορμά και το sampling rate των αρχείων) φωτίζουν δύο εντελώς διαφορετικές πλευρές του.
Ξεκινώντας από την απλούστερη εκδοχή, χρησιμοποίησα τον DAC για να ακούσω αρχεία υψηλής ανάλυσης (24bit, 96-176.4kHz κατά περίπτωση και σε φορμά PCM ή FLAC). Τέτοια αρχεία δεν είναι πλέον κάτι το αξιοπερίεργο. Μπορείτε να τα αγοράσετε και ενίοτε να τα βρείτε δωρεάν στο διαδίκτυο. Αυτές οι ακροάσεις έγιναν με το Foobar2000 σε κατάσταση “flat” δηλαδή με το upsampler εκτός. Αυτή δεν ήταν μια τυπική επιλογή, αλλά κάτι που προήλθε από δοκιμή: Προσωπικά, εκτίμησα ότι ένα αρχείο high resolution ακούγεται καλύτερα χωρίς upsampling και ακόμη και στα 96kHz, αυτό που πήρα με αυτή την επιλογή ήταν μια πιο ανάγλυφη, μεγάλη και κοντινή εικόνα. Κάτω από αυτές τις συνθήκες το σύστημα απογειώθηκε: Οι λεπτομέρειες μιας ηχογράφησης υψηλής ανάλυσης είναι πραγματικά μια εμπειρία που θα πρέπει να έχετε για να την αντιληφθείτε σε όλο της το εύρος. Δεν αναφέρομαι μόνο στην εξαιρετική εικόνα και στην αίσθηση του χώρου αλλά και στο πόσο ξεκούραστος, άνετος και ταυτόχρονα δυναμικός είναι ο ήχος ακόμη -αν μου επιτρέπετε την κακία- και στο γενικώς ξενέρωτο “υλικό αναφοράς” που μέχρι στιγμής είναι διαθέσιμο (δε λέω, καλά τα πολλά kHz, αλλά αυτές τις κυρούλες με τις κιθάρες δεν τις χωνεύω με τίποτε, κι όσο για το Gloria -έλεος όχι άλλη θρησκευτική μουσική...). Με τόσο μεγάλες διαφορές είναι πραγματικά δύσκολο να πεις αν το αποτέλεσμα οφείλεται στον Minerva ή στο αρχείο, υποπτεύομαι όμως  ότι οφείλεται και στα δύο, επειδή όταν χρησιμοποίησα τον DAC της Weiss ως απλό μετατροπέα Firewire-AES/EBU και τροφοδότησα με αυτόν το Esoteric D-70 το αποτέλεσμα που πήρα ήταν ελάχιστα καλύτερο σε θέματα sound stage σε σχέση με αυτό που πήρα με το Minerva στην θέση του DAC, επίδοση που κρίνω ως εξαιρετική με βάση την διαφορά κόστους των δύο συσκευών. Την ποιότητα του Μinerva επιβεβαίωσα και με ολιγόχρονη ακρόαση μέσω της εισόδου AES/EBU, όπου φάνηκε ότι στην εντελώς συμβατική αποστολή αναπαραγωγής CDs κινείται σε εξαιρετικά επίπεδα με βάση την τιμή του (και -για να είμαι ειλικρινής τον "σκέτο" μόνο Burr Brown που χρησιμοποιεί...). Με βάση όλα τα παραπάνω, έχουμε το πρώτο συμπέρασμα της δοκιμής: Το Minerva είναι ένας εξαιρετικός “τρίτος” δρόμος προς το κορυφαίο ψηφιακό audio (με τους άλλους δύο να είναι τα πανάκριβα upsampled cd players και τα SA-CDs αντιστοίχως). Επιτρέπει την πρόσβαση σε υλικό υψηλής ανάλυσης και ταυτόχρονα στέκεται στο ύψος του υλικού αυτού χωρίς να εισάγει προβλήματα.

ΓΕΝΙΚΩΣ...

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ-ΤΕΧΝΙΚΑ

ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ, ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ...

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ...

ΚΟΡΥΦΗ

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►

Αυτές είναι οι ρυθμίσεις που προσφέρει ο οδηγός του μετατροπέα. Δεν είναι ούτε λίγες ούτε και προφανείς. Το εγχειρίδιο χρήσης θα πρέπει να γίνει λίγο πιο σαφές και να προσφέρει πληροφορίες ρυθμίσεων για όλα τα δημοφιλή players.
Η δεύτερη πλευρά του Μinerva είναι ο ρόλος του σε ένα upsampled σύστημα υψηλού επιπέδου. Στην περίπτωση αυτή χρησιμοποίησα το Resampler της Secret Rabbit και αρχεία τυπικής ανάλυσης (16bit/44.1kHz) σε φορμά PCM καθώς επίσης και “κλασικά” MP3s. Επέλεξα sampling rate 176.4kHz (επειδή είναι ακέραιο πολλαπλάσιο του 44.1) και τον αλγόριθμο Medium Sinc Interpolator. Στην περίπτωση αυτή, το Minerva ρυθμίστηκε με το χέρι στα 176.4 kHz σε αντίθεση με την ακρόαση αρχείων υψηλής ανάλυσης χωρίς upsampling όπου το είχα αφήσει “ελεύθερο” να συγχρονίζεται κάθε φορά με το sample rate του αρχείου, λειτουργία η οποία κάποιες φορές δεν λειτούργησε πολύ σωστά αν και δεν μπορώ να πω αν αυτό οφείλεται στο λογισμικό ή σε κάτι που παρέλειψα εγώ επειδή δεν αναφέρεται στο εγχειρίδιο (διαμαρτυρήθηκα ήδη γιαυτό νομίζω, ε;).
To αποτέλεσμα όλων των παραπάνω ήταν μια σαφής βελτίωση στην υποκειμενική ποιότητα των αρχείων: Αρχεία wav (16/44.1kHz) απέκτησαν μια αίσθηση εγγύτητας στον ακροατή, πιο συγκεκριμένη εικόνα και περισσότερες λεπτομέρειες σε σχέση με την απλή αναπαραγωγή τους. Επειδή αυτό το “περισσότερες λεπτομέρειες” ακούγεται λίγο παράδοξο, οφείλω μια εξήγηση: Ούτε το upsampling ούτε και ο Minerva εμφανίζουν από το πουθενά data που δεν υπάρχουν. Απλώς, το πιθανότερο είναι ότι η γενική τους συμπεριφορά και η αίσθηση που δημιουργούν σου επιτρέπουν να επικεντρωθείς πιο εύκολα σε κάτι που ούτως ή άλλως υπάρχει απλώς πριν ήταν καλυμμένο από το υπόλοιπο πρόγραμμα. Σε όλες τις περιπτώσεις αυτό που πήρα ήταν ήχος επιβλητικός αλλά ταυτοχρόνως φασματικά ακριβής, σε σωστή κλίμακα από πλευράς μεγέθους εικόνας και τόσο ξεκούραστος ώστε μπορούσες να ακούσεις σε εξαιρετικά υψηλές στάθμες χωρίς το παραμικρό ίχνος κόπωσης. Ακόμη περισσότερο φάνηκε να ωφελούνται τα αρχεία MP3. Ακούστε μέσα από το Minerva ένα προσεκτικά rippαρισμένο πρόγραμμα με σχετικά υψηλό bitrate και προσπαθήστε να επιχειρηματολογήσετε υπέρ της κακής του ποιότητας. Ματαίως... Υπάρχουν σημαντικές διαφορές με τον ασυμπίεστο ήχο -δεν υπάρχει αμφιβολία- αλλά αυτές γίνονται σαφείς μόνο συγκριτικά. Όλα αυτά, κάνουν τον Minerva όχι απλώς έναν πολύ καλό αλλά έναν εξαιρετικό DAC, ο οποίος κινήθηκε πολύ πιο κοντά στον Esoteric D-70 σε σύγκριση τόσο με τον Musical Fidelity X-DACv8 όσο και με τον BelCanto Dac3 με την παρατήρηση -βεβαίως- ότι και οι δύο αυτές συσκευές είναι σημαντικά χαμηλότερου κόστους (το Minerva στοιχίζει 3.000 ευρώ) και αναφέρονται εδώ κυρίως επειδή προσφέρουν δυνατότητα σύνδεσης data (μέσω USB).
Τελικώς...
...αν ανήκετε σε εκείνους που βλέπουν ξεκάθαρα το μέλλον του audio υψηλών απαιτήσεων και διακρίνουν ότι το μέλλον αυτό έχει στην βάση του έναν υπολογιστή, τότε ο Minerva είναι μια δικαίωση: Ανοίγει διάπλατα τους ορίζοντες του ψηφιακού ήχου επιτρέποντας την αναπαραγωγή αρχείων υψηλής ανάλυσης, τα οποία είναι πλέον διαθέσιμα στο διαδίκτυο αλλά παράλληλα προσφέρει και την ελευθερία που προέρχεται από την χρήση μιας πλατφόρμας υπολογιστή όπου όλα είναι δυνατά και είναι στο χέρι του χρήστη να κάνει το κέφι του, κινούμενος από τις esoteric επιλογές τύπου Foobar2000/Secret Rabbit μέχρι το κοινότοπο στάνταρντ των iTunes ! Και όλα αυτά, σημειώστε, χωρίς να απεμπολούνται οι βασικές αξίες ενός DAC επάνω στις οποίες στηρίζεται η κορυφαία απόδοση. Δεν υπάρχουν πολλά περισσότερα να ζητήσει κανείς. (αν και στο δρόμο όλο και κάτι θα σκεφτούμε...)

Δημήτρης Σταματάκος

Συζητείστε το στα forums του avmentor...                                                    

ΓΕΝΙΚΩΣ...

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ-ΤΕΧΝΙΚΑ

ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ, ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ...

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ...

ΚΟΡΥΦΗ

...ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ

ΕΠΟΜΕΝΗ...

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ...►


Πρωτοσέλιδο | Αρχείο Νέων | Αρθρα | Τεχνολογία | HowTo | Δίσκοι | Links | Contact | Αbout


©Δημήτρης Σταματάκος/Ακραίες Εκδόσεις 2008
Σχετικά με το avmentor.gr (προβλήματα, παρατηρήσεις κ.λπ): webmaster@avmentor.gr Eπαφή με την σύνταξη (ύλη, σχόλια, ερωτήσεις κ.λπ): contact@avmentor.gr