Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 12/04/2011

flag
english
abstract

ΣΤΗΡΙΞΗ ΣΥΣΚΕΥΩΝ

Tandem Rack

Thumbnail

Η μέτρηση ενός ρακ αποδείχθηκε μια ενδιαφέρουσα πρόκληση, από πολλές πλευρές. Η διαδικασία που οδήγησε στις μετρήσεις που φαίνονται στη σελίδα αυτή απέχει πολύ από τα να θεωρηθεί “στάνταρντ” επειδή, ακριβώς, κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να υπάρχει, αν και κάποιοι κατασκευαστές έχουν δημοσιεύσει κατά καιρούς τις δικές τους εκδοχές. Η διαδικασία περιέλαβε μετρήσεις επιτάχυνσης διαφόρων επιφανειών σε μια προσπάθεια να δούμε με τι τρόπο ταλαντώνονται τα διάφορα μέρη του ρακ. Έχοντας σαν δεδομένο ότι μια από τις κατασκευαστικές αρχές της Tandem είναι η απορρόφηση των κραδασμών από τα τροφοδοτικά των συσκευών, αποφασίσαμε να χρησιμοποιήσουμε ακριβώς μια τέτοια πηγή δονήσεων. Ένας τυπικός ολοκληρωμένος ενισχυτής τοποθετήθηκε στο πρώτο ράφι του ρακ και ανέλαβε να οδηγήσει τα τεχνητά φορτία του εργαστηρίου με το 1/3 της μέγιστης ισχύος του (σε μια προσπάθεια να θέσουμε το τροφοδοτικό σε ρεαλιστικές συνθήκες).

Thumbnail Thumbnail

Μέτρηση επιταχύνσεων στο σασί του ολοκληρωμένου ενισχυτή. Εκτός λειτουργίας (γκρι καμπύλη), σε λειτουργία, χωρίς φορτίο (πράσινη καμπύλη), σε λειτουργία, υπό φορτίο (1/3Pmax, 8Ω, κόκκινη καμπύλη).

Συγκριτικό διάγραμμα επιταχύνσεων στο σασί του ολοκληρωμένου ενισχυτή (κόκκινη καμπύλη) και στην επιφάνεια ραφιού από mdf (πορτοκαλί καμπύλη).

Η πρώτη μέτρηση δείχνει τις επιταχύνσεις που αναπτύσσονται στο σασί του ενισχυτή αυτού σε τρεις διαφορετικές περιπτώσεις: Όταν αυτός βρίσκεται εκτός λειτουργίας (το τροφοδοτικό εκτός τάσης, γκρι καμπύλη), όταν αυτός βρίσκεται σε κατάσταση λειτουργίας αλλά χωρίς σήμα στην είσοδο (πράσινη καμπύλη) και, τέλος όταν αυτός βρίσκεται υπό φορτίο (κόκκινη καμπύλη). Ο αισθητήρας επιτάχυνσης είναι τοποθετημένος περίπου στο κέντρο της βάσης του σασί η οποία είναι κατασκευασμένη από μεταλλικό φύλλο όχι ιδιαίτερα μεγάλου πάχους. Επιλέξαμε αυτό το σημείο ώστε οι κραδασμοί να είναι όσο το δυνατόν μεγαλύτεροι. Το διάγραμμα δείχνει ότι υπάρχει σημαντική διαφοροποίηση στις επιταχύνσεις ανάμεσα στις τρεις περιπτώσεις, με σημαντική παρουσία των 50Hz και των αρμονικών. Εδώ, θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο αισθητήρας επιτάχυνσης και το καλώδιό του είναι πιθανόν να “μαζεύουν” και κάποιο ηλεκτρικό θόρυβο λόγω γειτνίασης με τον ενισχυτή αλλά οι επόμενες μετρήσεις δείχνουν ότι η επίδρασή του θορύβου αυτού δεν καλύπτει τις πληροφορίες που μπορούμε να πάρουμε από την διαδικασία και αυτό γιατί η θέση του αισθητήρα ήταν πρακτικώς η ίδια στον χώρο (είχε τοποθετηθεί στο ράφι ακριβώς κάτω από το σημείο που είχε γίνει η μέτρηση στο σασί του ενισχυτή, αλλά τα αποτελέσματα ήταν εντόνως διαφορετικά!

Thumbnail Thumbnail

Συγκριτικό διάγραμμα επιταχύνσεων στο σασί του ολοκληρωμένου ενισχυτή (κόκκινη καμπύλη) και στην επιφάνεια ραφιού της Tandem (πράσινη καμπύλη).

Συγκριτικό διάγραμμα επιταχύνσεων στην επιφάνεια ραφιού από mdf (πορτοκαλί καμπύλη) και στην επιφάνεια ραφιού της Tandem (πράσινη καμπύλη). Εύρος διαγράμματος: 10Hz-20kHz.

Οι επιταχύνσεις στο κέντρο ενός ραφιού από mdf (πορτοκαλί καμπύλη) είναι αισθητά μικρότερες από αυτές που μετρήθηκαν στο σασί του ενισχυτή (κόκκινη καμπύλη). Προφανώς τα σημεία στήριξης του τελευταίου (τα κλασικά που βρίσκουμε σε συσκευές μεσαίου κόστους), παίζουν σημαντικό ρόλο φίλτρου. Τα 50Hz και οι αρμονικές είναι παρούσες αλλά η περιοχή από 200Hz έως 5kHz έχει καθαρίσει σημαντικά, πλησιάζοντας αυτό που μετρήθηκε με τον ενισχυτή σε κατάσταση off και μπορούμε να θεωρήσουμε ότι αντιστοιχούν σε δονήσεις του περιβάλλοντος οι οποίοι μικροί μεν αλλά πάντως ορατοί. Ο αισθητήρας αποδείχθηκε ικανός να “μετρήσει” όχι μόνο τα βήματά μας στον χώρο αλλά ακόμη και βαριά οχήματα που περνούσαν από τον δρόμο!
Η αντίστοιχη μέτρηση με το ράφι της Tandem ήταν ακόμη καλύτερη: Αν και η γενική στάθμη των επιταχύνσεων παρέμεινε περίπου στο ίδιο επίπεδο, οι έντονες κορυφές στην περιοχή των 200Hz-5kHz μειώθηκαν αισθητά όπως μειώθηκαν και οι ενδείξεις στα 50Hz και στις αρμονικές. Η παρατήρηση αυτή μας επιτρέπει την υπόθεση εργασίας ότι αυτό που δεν μετράμε στην επιφάνεια του ραφιού, απορροφάται από την εσωτερική μεταλλική δομή του οδεύοντας προς το δάπεδο, όπως περιγράφει και η Tandem.

Thumbnail Thumbnail

Συγκριτικό διάγραμμα επιταχύνσεων στην επιφάνεια ραφιού από mdf (πορτοκαλί καμπύλη) και στην επιφάνεια ραφιού της Tandem (πράσινη καμπύλη). Εύρος διαγράμματος: 40Hz-1kHz.

Συγκριτικό διάγραμμα επιταχύνσεων στην επιφάνεια ραφιού από mdf (πορτοκαλί καμπύλη) και στην επιφάνεια ραφιού της Tandem (πράσινη καμπύλη). Εύρος διαγράμματος: 40Hz-200Hz.

Επειδή αυτό που έχει αξία είναι η σύγκριση της συμπεριφοράς μεταξύ ενός απλού ραφιού mdf (που μας παραχώρησε η Tandem) και του σύνθετου ραφιού, σύγκριση η οποία θέτει εκτός και τα όποια προβλήματα από ηλεκτρικό θόρυβο, παρατίθενται τρία συγκριτικά διαγράμματα με διαφορετικές οριζόντιες κλίμακες, όπου η πορτοκαλί καμπύλη είναι πάντα το ράφι mdf και η πράσινη το ράφι της Tandem. Προοδευτικά, τα διαγράμματα επικεντρώνονται στις χαμηλές συχνότητες όπου φαίνεται ξεκάθαρα ότι οι επιταχύνσεις είναι, στην δεύτερη περίπτωση, μικρότερες.

Thumbnail

Συγκριτικό διάγραμμα επιταχύνσεων στην επιφάνεια κλασικού κώνου (κόκκινη καμπύλη) και στην επιφάνεια κώνου της Tandem (πράσινη καμπύλη). Εύρος διαγράμματος: 10Hz-2kHz.

Η τελευταία μέτρηση αφορά στον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρονται δύο εναλλακτικά σημεία στήριξης. Αυτό που προσφέρει η Tandem (πράσινη καμπύλη) και ένας κλασικός κώνος που καταλήγει σε αιχμή (τον οποίο, επίσης, μας παραχώρησε η εταιρία). Το σχετικό διάγραμμα δείχνει ότι οι επιταχύνσεις στην περίπτωση του δεύτερου είναι αισθητά υψηλότερες μεταξύ 100 και 500Hz όπου και παρουσιάζονται δύο σαφείς και έντονοι συντονισμοί, οι οποίοι πιθανότατα οφείλονται στην κατασκευή του συγκεκριμένου εξαρτήματος. Συγκριτικά, ο κώνος της Tandem φαίνεται πιο ήρεμος και με περισσότερο ομοιογενή συμπεριφορά.