Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 05/02/2013

avmentor.eu
Go to
avmentor.eu

ΗΧΕΙΟ ΔΑΠΕΔΟΥ

Geometric Harmony Tower

Thumbnail

Η ανηχοϊκή μέτρηση της απόκρισης του ηχείου (από τα 400Hz και πάνω) δείχνει μια προσεγμένη στον τομέα αυτό σχεδίαση με την συνολική απόκλιση της ευαισθησίας να μην ξεπερνά τα +/- 2.5dB μέχρι τα 10kHz. Από το σημείο αυτό αρχίζει σταδιακά ένας σαφής τονισμός με την ευαισθησία να επιστρέφει στην μέση τιμή λίγο πάνω από τα 20kHz. Η σχετική καμπύλη χαρακτηρίζεται από μικρές σε εύρος και πλάτος αποκλίσεις των οποίων η επίδραση στην τονική ισορροπία του ηχείου αναμένεται να είναι ελάχιστη, ενώ απουσιάζει παντελώς οποιαδήποτε μεγάλου εύρους βύθιση που θα μπορούσε να αποτελεί “ηχητική ταυτότητα”. Κατά τη μελέτη του σχετικού διαγράμματος, δώστε σημασία στο γεγονός ότι δεν χρησιμοποιείται εξομάλυνση τρίτου της οκτάβας.
Το διάγραμμα της ψευδοανηχοϊκής απόκρισης το οποίο προκύπτει με splicing μετρήσεων near field και ανηχοϊκής στα 400Hz επιβεβαιώνει την αρχική εντύπωση που αποκομίζει κανείς από την ανηχοϊκή μέτρηση, ότι δηλαδή το Tower είναι ένα πολύ ισορροπημένο, από πλευράς απόκρισης, ηχείο. Τα σημεία -3dB του σχετικού διαγράμματος βρίσκονται λίγο κάτω από τα 40Hz στην περιοχή των χαμηλών και κοντά στα 22kHz ψηλά και η μέση ευαισθησία υπολογίστηκε στα 89,8dBSPL/1m/2.83Vrms. Αρκετά ενδιαφέρον έχει επίσης η μέση απόκριση του ηχείου η οποία υπολογίζεται με βάση τον μέσο όρο μιας σειράς μετρήσεων γύρω από τον άξονα, τόσο σε οριζόντιο όσο και σε κατακόρυφο επίπεδο. Η σχετική καμπύλη κινείται στο όριο του ιδανικού, καθώς διατηρεί πλήρως την μορφή της και παρουσιάζει μόνο μια σταδιακή πτώση της ευαισθησίας αυξανόμενης της συχνότητας κάτι που δείχνει ότι δεν υπάρχουν σοβαρά προβλήματα από την συνεργασία των μονάδων σε αποστάσεις ακράοσης και ότι το ηχείο ακτινοβολεί στον χώρο με ομοιογένεια.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/2.83V/m). Ανηχοϊκή μέτρηση σε απόσταση 2m (συχνότητες πάνω από τα 400Hz)

Διάγραμμα ευαισθησίας (dBSPL/2.83V/m) με εξομάλυνση 0.33oct.. Συνδυασμός far field/near field ψευδοανηχοϊκής μέτρησης. Μέτρηση επί του άξονα (κόκκινη καμπύλη) και μέση τιμή μετρήσεων εκτός άξονα (Listening Window, πράσινη καμπύλη).

Η εμπέδηση του ηχείου χαρακτηρίζεται από σχετικώς υψηλή ελάχιστη τιμή (8.9Ω στα 235Hz) αλλά ανεβαίνει αρκετά ψηλά στις πολύ χαμηλές συχνότητες. Το εύρημα αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα ότι το Tower αν και δεν είναι ένα δύσκολο φορτίο, από την άποψη των απαιτήσεων σε ρεύμα, εν τούτοις απαιτεί έναν ενισχυτή με καλή τιμή συντελεστή απόσβεσης, ώστε να μην υπάρχουν μεγάλες διακυμάνσεις στην απόκριση του τελευταίου. Επίσης, η μέγιστη τιμή της φάσης (-62.5 μοίρες χωρητική) αναμένεται να οδηγήσει σε σχετικώς υψηλές θερμικές απώλειες το στάδιο εξόδου. Επομένως, με δεδομένη και την ευαισθησία του, το Tower δεν θα πει “όχι” σε έναν ενισχυτή με λίγα βατ, απλώς αυτός θα πρέπει να είναι καλοσχεδιασμένος.
Το διάγραμμα αποσβεννυμένων φασμάτων περιλαμβάνει μια σειρά από συντονισμούς με σχετικά μικρό εύρος και μικρούς χρόνους απόσβεσης, που δεν αναμένεται να έχουν μεγάλη επίδραση στην απόδοση του ηχείου. Από τα ευρήματα, το σημαντικότερο φαίνεται να βρίσκεται στην περιοχή γύρω από τα 3kHz (με χρόνο απόσβεσης 2.4mS για στάθμη μικρότερη των -25dB). Ο δεύτερος από την άποψη του εύρους συντονισμός βρίσκεται μεταξύ 5-6kHz αλλά σβήνει πολύ ταχύτερα, κοντά στο 1.8mS.

Thumbnail Thumbnail

Μέτρο και φάση της εμπέδησης (πράσινη και κόκκινη καμπύλη αντιστοίχως).

Βηματική απόκριση

Η βηματική απόκριση του ηχείου δείχνει μια γρήγορη σχεδίαση και φαίνεται, επίσης, να δικαιώνει την Geometric Harmony σε ότι αφορά το time alignment που έχει ενσωματώσει στην καμπίνα. Με την μέτρηση να γίνεται σε απόσταση 2m από την μπάφλα, το ηχείο είναι σχεδόν χρονικώς ευθυγραμμισμένο (επομένως έχουμε κάθε λόγο να πιστεύουμε ότι αυτό μπορεί, τελικώς, να επιτευχθεί με μικρές μεταβολές στην απόσταση ακρόασης, σε αυτή την περιοχή). Η μετάβαση από το τουίτερ στο μιντ/γούφερ γίνεται αρκετά ομαλά και η απόσβεση του συστήματος εμφανίζεται, επίσης, χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα.
Το κύριο χαρακτηριστικό της πολικής απόκρισης του Tower είναι η ασυμμετρία σε σχέση με τον άξονα του ηχείου (ο οποίος, συμβατικά, στην συγκεκριμένη μέτρηση είναι ο γεωμετρικός του άξονας, για λόγους που άπτονται της μεθοδολογίας της συγκεκριμένης μέτρησης). Το ηχείο δείχνει να συμπεριφέρεται καλύτερα σε αρνητικές γωνίες οι οποίες αντιστοιχούν σε θέσεις που μπορεί να πάρει ο ακροατής όταν το ζεύγος τοποθετηθεί σωστά, δηλαδή με την γραμμή μεταφοράς στην εξωτερική πλευρά. Οι ανωμαλίες στην εκπομπή στις πολύ υψηλές συχνότητες (8kHz και 16kHz) και για θετικές γωνίες, οφείλονται κατά πάσα πιθανότητα στην επίδραση που έχει η το μέρος της καμπίνας που περιλαμβάνει την γραμμή μεταφοράς και στο γεγονός ότι το τουίτερ δεν είναι συμμετρικά τοποθετημένο, ευρήματα που απλώς επιβεβαιώνουν μια λογική υπόθεση, ότι δηλαδή δεν θα πρέπει να τοποθετήσετε το Tower... ανάποδα (το δεξί ηχείο αριστερά, και το αριστερό ηχείο δεξιά)! Αν επικεντρωθεί κανείς στο αριστερό ημιεπίπεδο του διαγράμματος της πολικής απόκρισης, διαπιστώνει ότι έχει να κάνει με ένα ηχείο του οποίου η ακτινοβολία στον χώρο είναι ομαλή και χωρίς δυσάρεστες εκπλήξεις (άλλωστε μια πρώτη ένδειξη είχαμε από την καμπύλη της μέσης απόκρισης). Αυτό σημαίνει ότι η θέση ακρόασης μπορεί να βρίσκεται σε αρκετά μεγάλη απόσταση, αφού το πεδίο αντήχησης που αναμένεται να δημιουργηθεί (σε τυπικά καλές συνθήκες ακουστικής) είναι από την άποψη του φασμτικού περιεχομένου, όμοιο με αυτό της αρχικής εκπομπής. H γωνία για μείωση της στάθμης κατά 6dB είναι περίπου 20 μοίρες, επομένως φαίνεται καλή ιδέα να στρέψει κανείς το Tower προς την θέση ακρόασης αν θέλει να διατηρήσει την απόκριση του ηχείου όπως αυτή είναι στον άξονα.

Thumbnail Thumbnail

Διάγραμμα CSD (αποσβεννυμένων φασμάτων), ανηχοϊκή μέτρηση στον ακουστικό άξονα.

Διάγραμμα πολικής απόκρισης στο οριζόντιο επίπεδο. Συχνότητες: 1kHz (κόκκινη καμπύλη), 2kHz (πράσινη καμπύλη), 4kHz (γκρι καμπύλη), 8kHz (πορτοκαλί καμπύλη) και 16kHz (μοβ καμπύλη)