Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 22/01/2008


english abstract

Πρωτοσέλιδο Aρχείο Νέων Αρθρα Τεχνολογία HowTo Δίσκοι Αναφοράς Links Contact About

LOCATION BAR►AΡΘΡΑ►ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ JOHN JEFFRIES ΤΗΣ LUMLEY...

AV BLOG 

SITE MAP


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
John Jeffries (Lumley)
Για την Lumley και τον John Jeffries δεν θα βρείτε εύκολα πολλές πληροφορίες. Το γνωστότερο προϊόν της εταιρίας είναι το Stratosphere, ένα πλατό που θεωρείται από πολλούς ως ένα από τα κορυφαία συστήματα που υπάρχουν την στιγμή αυτή ενώ και το Air Pod, ένας μηχανισμός στήριξης που παράγεται, σήμερα, από την Clearaudio με επιτυχία είναι πνευματικό παιδί του Jeffries. Αν ισχύει αυτό που λέγεται, ότι δηλαδή δεν υπάρχει καπνός χωρίς φωτιά, μια συζήτηση με τον ίδιο τον John γύρω από όλα αυτά τα θέματα δεν μπορεί παρά να έχει ενδιαφέρον. Και νομίζω ότι αυτά που άκουσα κατά την διάρκεια της συνέντευξης, ήταν πράγματι ενδιαφέροντα, καθώς προβάλλουν μια απλή στην κατανόηση αλλά ενίοτε δύσκολη στην υλοποίησή της φιλοσοφία προσέγγισης του αναλογικού ήχου. Σε μια αποστροφή του λόγου του, ο Jeffries αναφέρεται στην κοινή λογική που πρέπει να βρίσκεται πίσω από κάθε σχεδίαση. Πόσο εύκολο είναι αυτό και ποιοι είναι, τελικώς, οι παράγοντες που καθορίζουν σήμερα το πόσο καλά θα ακουστεί ένα αναλογικό σύστημα; Ο άνθρωπος της Lumley έχει τον λόγο...
Συνέντευξη: Δημήτρης Σταματάκος
Το πλατό Stratosphere είναι ένα είδος θρύλου στον χώρο των αναλογικών συστημάτων. Το είδαμε για πρώτη φορά στην έκθεση Sound & Vision Show 2007. Μιλήστε μου καταρχήν γιαυτό.
Το αρχικό Stratosphere έχει πλέον ηλικία 17 ετών. Το σχεδίασα στις αρχές των 90s' και βασίστηκε στο σύστημα ανάρτησης Air Pod. οι Αir Pod δεν ήταν κάτι το εξωτικό, χρησιμοποιούσε την αρχή της μαγνητικής απώθησης και το Stratosphere χρειαζόταν έξι από αυτά για να στηριχθεί. Το μόνο δύσκολο σημείο του Air Pod, το οποίο είχαμε αντιμετωπίσει με επιτυχία ήταν το να εξασφαλίσουμε ότι δεν θα υπάρχει διαρροή του μαγνητικού πεδίου έξω από το σύστημα. Το αποτέλεσμα ήταν να έχουμε ένα πλατό που στηριζόταν, κυριολεκτικώς, στον αέρα.
Πώς κατέληξε το Air Pod στην Clearaudio;
H Clearaudio κατασκευάζει το Air Pod με βάση μια συμφωνία που έχουμε κάνει. Ξεκινήσαμε να τα κατασκευάζουμε στην Βρετανία, αλλά δυστυχώς δεν μπόρεσα να βρω κάποιον που να επιτυγχάνει την ποιότητα που θα ήθελα. Γνώριζα τον Peter Suchy και συμφωνήσαμε να το κατασκευάσει. Κάνει πολύ καλύτερη δουλειά από αυτή που μπορούσαμε να κάνουμε εμείς. Για να επιστρέψω στο Stratosphere, το Air Pod είναι η ουσία της ανάρτησής του. Αυτό που ήθελα να κάνω είναι να μην υπάρχει τίποτε άλλο εκτός από ένα στρώμα αέρα μεταξύ της βάσης και του ίδιου του πλατό. Φυσικά, ακόμη κι έτσι, υπάρχουν ταλαντώσεις που διαδίδονται μέσω του αέρα. Το καλύτερο θα ήταν να είχαμε κενό...
Ποιό ήταν το επόμενο βήμα στην σχεδίαση του Stratosphere;
οι επόμενο βήμα ήταν να εξασφαλίσουμε ότι το υπόλοιπο σύστημα ήταν βελτιστοποιημένο ώστε να μην μεταδίδονται αυτοί οι ελάχιστοι κραδασμοί, μέσω του αέρα, στην βελόνα. Το ίδιο το πλατό, όπως και η βάση, είναι κατασκευασμένα από αλουμίνιο του τύπου που χρησιμοποιήται στην βιομηχανία των αεροσκαφών και το πλατό είναι κοίλο και γεμισμένο με ένα ειδικό υλικό που εξασφαλίζει μείωση των ταλαντώσεων και των κωδωνισμών με αποτέλεσμα να είναι ιδιαίτερα αδρανές. Το έδρανο είναι, θα έλεγα, κλασικό με την μόνη διαφορά ότι χρησιμοποιούμε για την στήριξή του ένα ειδικό πολυμερές υλικό το οποίο εξασφαλίζει -επίσης- μεγάλη απόσβεση. Ο άξονας είναι κατασκευασμένος από ανοξείδωτο χάλυβα με επικάλυψη Τιτανίου και το σφαιρίδιο που χρησιμοποιούμε είναι από κεραμικό υλικό. Το αποτέλεσμα είναι ότι δεν υπάρχει πουθενά στο έδρανο επαφή μετάλλου με μέταλλο. Μια άλλη τεχνική την οποία χρησιμοποιούμε είναι ο διαχωρισμός του άξονα του πλατό από τον άξονα του δίσκου.
Πώς γίνεται αυτό;
Στην πραγματικότητα το πλατό μας αποτελείται από δύο μέρη κατασκευασμένα από ακρυλικό υλικό, μεταξύ των οποίων παρεμβάλλεται ελαστικό υλικό. Το έδρανο καταλήγει στο κάτω πλατό, ενώ στο επάνω είναι κολλημένος ο άξονας στον οποίο εφαρμόζει ο δίσκος. Έτσι έχουμε ένα ακόμη τρόπο να κόψουμε τους κραδασμούς πριν αυτοί φθάσουν στον δίσκο. Επίσης αποφεύγουμε, αν και μπορούμε να το κάνουμε, να συνδέσουμε τον βραχίονα με το υπόλοιπο σύστημα. Απλώς τον ακουμπάμε δίπλα, στην σωστή θέση.
Δεν είναι λίγο επικίνδυνη αυτή η διάταξη;
Μέχρι στιγμής δεν έχω ακούσει να τον παρασύρει κανείς και να τον ρίχνει κάτω! Η βάση του είναι πολύ βαριά και χρησιμοποιούμε σημεία στήριξης από σιλικόνη τα οποία ύστερα από λίγη ώρα κολλάνε στην επιφάνεια στήριξης. Σαφώς, αν προσπαθήσεις, μπορείς να τον ρίξεις...
Ναι, και ένα σωρό κόσμος θα περνάει την ώρα του αλλάζοντας συνεχώς την θέση του βραχίονα και ψάχνοντας για διαφορές... (γέλια)
Το γεγονός ότι ο βραχίονας είναι ελεύθερος προσφέρει μια ευκολία στις ρυθμίσεις και κάνει την μεταφορά του πλατό, επίσης, μια εύκολη διαδικασία. Στην πραγματικότητα, το Stratosphere είναι, μάλλον, το απλούστερο πλατό στο στήσιμό του. Αν κάποιος αποσυσκευάσει όλα του τα εξαρτήματα και να τοποθετήσει στο πάτωμα, η τελική συναρμολόγηση δεν θα απαιτήσει πάνω από δύο λεπτά! Δεν μετράω τον χρόνο που χρειάζεται για να τοποθετηθεί η κεφαλή βεβαίως...

"Το CD σαφώς βελτιώνεται και ακούγεται πολύ καλά αλλά, κατά τη γνώμη μου, είναι ένα μέσο επικεντρωμένο στην ευκολία χρήσης και όχι στην απόλυτη ποιότητα.  Αν θέλεις να ακούσεις μουσική για να χαλαρώσεις, βάζεις ένα CD, αλλά αν θέλεις να κάνεις μια απόλυτη ακρόαση, καταφεύγεις ακόμη στο βινύλιο."

Έχω τις πληροφορίες μου, ότι θέλετε να μιλήσετε και για τον ιμάντα που χρησιμοποιήτε...
Ναι πράγματι! Πρόκειται για μια λύση πολύ υψηλής τεχνολογίας (γέλια). Δοκιμάσαμε πολλά υλικά από μετάξι μέχρι νεοπρένιο και καταλήξαμε στο νάιλον, ένα υλικό το οποίο είναι διαθέσιμο παντού.
Εννοείτε “νάιλον” όπως λέμε “πετονιά του ψαρέματος”;
Κανονικά δεν το λέμε, αλλά πράγματι πρόκειται ακριβώς γι΄ αυτό που λέτε...
Γιατί να μην το λέτε;
Είναι πολλοί αυτοί που πιστεύουν ότι θα έπρεπε να χρησιμοποιούμε ένα καλύτερο υλικό. Δεν λέω, φυσικά, ότι δεν μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει ιμάντα από κάποιο άλλο υλικό αλλά νομίζω ότι το νάιλον είναι το καλύτερο και ακόμη ο χρήστης δεν θα χρειαστεί ποτέ να αναζητήσει ένα συγκεκριμένο ανταλλακτικό.
Πώς ενώνετε τις δύο άκρες;
Χρησιμοποιούμε έναν ειδικό κόμπο που δεν δημιουργεί μεγάλη ανωμαλία στην επιφάνεια, αλλά κάποιοι μας έχουν προτείνει την συγκόλληση των δύο άκρων. Η αλήθεια είναι ότι εγώ προτιμώ τον κόμπο. Πρόκειται για μια ευθύγραμμη ένωση η οποία απλώς διπλασιάζει στο σημείο αυτό το πάχος του νήματος χωρίς να δημιουργεί κάποιο πρόβλημα. Είναι πρακτικώς αδύνατον ακόμη και να δεις τον κόμπο όταν το πλατό γυρίζει. Ο κινητήρας που χρησιμοποιούμε είναι ένας κορυφαίας ποιότητας AC, σε ένα πολύ βαρύ περίβλημα και το τροφοδοτικό του έχει υποστεί κάποιες ειδικές μετατροπές ειδικά για εμάς από μια εταιρία στην Βρετανία. Υπάρχει ηλεκτρονικός έλεγχος των στροφών και σχεδιάζουμε επίσης ένα νέο κύκλωμα που ελπίζουμε να προσφέρει ακόμη καλύτερη ποιότητα. 
Πώς κατασκευάζετε τη βάση του πλατό;
Η κατασκευή της βάσης είναι πραγματικά πολύ απλή. Χρησιμοποιούμε πλαστικούς σωλήνες τους οποίους γεμίζουμε με αφρώδες υλικό. Όταν το συναρμολογήσουμε όλο αυτό, έχουμε στα χέρια μας μια βάση η οποία είναι ακριβώς αυτό που θέλουμε.
Ακούγεστε πολύ σίγουρος όταν μιλάτε για αναλογικά συστήματα. Ποιά νομίζετε ότι θα είναι η τύχη τους τελικώς; Πιστεύετε ότι θα εξακολουθήσουν να μας απασχολούν και στο μέλλον;
Ναι είμαι πολύ σίγουρος γιαυτό Το CD σαφώς βελτιώνεται και ακούγεται πολύ καλά αλλά, κατά τη γνώμη μου, είναι ένα μέσο επικεντρωμένο στην ευκολία χρήσης και όχι στην απόλυτη ποιότητα.  Αν θέλεις να ακούσεις μουσική για να χαλαρώσεις, βάζεις ένα CD, αλλά αν θέλεις να κάνεις μια απόλυτη ακρόαση, καταφεύγεις ακόμη στο βινύλιο. Ένα θέμα το οποίο με προβληματίζει, πάντως, είναι το θέμα της ποιότητας των δίσκων. Υπάρχουν πολλές εξαιρετικές δουλειές, κάποιες από τις οποίες έχουν ηλικία δεκαετιών αλλά υπάρχουν και αρκετές επανεκδόσεις που δεν στέκονται στο ύψος τους. Είναι, μεν, πιο ήσυχες αλλά έχω την αίσθηση ότι δεν είναι τόσο μουσικές.
Ποιό νομίζετε ότι είναι το σοβαρότερο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει σήμερα κάποιος που σχεδιάζει ένα αναλογικό σύστημα;
Η απάντηση στο ερώτημα αυτό είναι μάλλον απλή, αλλά έχω την εντύπωση ότι δεν θα σας ικανοποιήσει: Το σημαντικότερο πρόβλημα μας είναι να επιτύχουμε ένα σωστό ποιοτικό φινίρισμα του τελικού προϊόντος Οφείλεται, νομίζω, στον μικρό όγκο παραγωγής των αναλογικών συστημάτων, επειδή είμαι σε θέση να γνωρίζω ότι τα προβλήματα αυτά τείνουν να εξαφανίζονται όταν η παραγωγή εξαρτημάτων φθάνει σε μεγάλους αριθμούς. Πάντως εμείς προσπαθούμε πολύ σκληρά να διατηρήσουμε ένα υψηλό επίπεδο ποιότητας στο φινίρισμά μας. Θα αναφέρω το παράδειγμα της βαφής: Τα Stratosphere δεν παράγεται σε εκατοντάδες κομμάτια αλλά μάλλον σε δεκάδες. Το να πετύχεις άψογη βαφή σε τόσο μικρούς αριθμούς είναι πολύ δύσκολο.
Στην επόμενη σελίδα: Περί ποιότητας υλικών, βραχιόνων και της κατάστασης των εταιριών δίσκων...
 

 

Πρωτοσέλιδο | Αρχείο Νέων | Αρθρα | Τεχνολογία | HowTo | Δίσκοι | Links | Contact | Αbout


©Δημήτρης Σταματάκος/Ακραίες Εκδόσεις 2008
Σχετικά με το avmentor.gr (προβλήματα, παρατηρήσεις κ.λπ): webmaster@avmentor.gr Eπαφή με την σύνταξη (ύλη, σχόλια, ερωτήσεις κ.λπ): contact@avmentor.gr