Δικτυακός τόπος για τις Τεχνολογίες Audio, Video, HiFi, High End, Home Entertainment
Greek site for Audio Video & Home Entertainment technologies
Tελευταία Ενημερωση/Last Update: Τρίτη, 22/07/2008


english abstract

Πρωτοσέλιδο Aρχείο Νέων Αρθρα Τεχνολογία HowTo Δίσκοι Αναφοράς Links Contact About

LOCATION BAR►AΡΘΡΑ►ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ HISAYOSHI NAKATSUKA ΤΗΣ ZYX...

AV BLOG 

SITE MAP


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Hisayoshi Nakatsuka (ZYX)
Μιλάμε με τον, μάλλον ιδιόρρυθμο, άνθρωπο της ZYX ο οποίος μας αποκαλύπτει την σημασία της διατήρησης της χρονικής ακρίβειας σε μια κεφαλή και τις δυσκολίες που συναντά όποιος κυνηγήσει τις παραμορφώσεις στον άξονα των... “z”!
Συνέντευξη: Δημήτρης Σταματάκος
Ας ξεκινήσω με μια ερώτηση με προφανή απάντηση... Τί προτιμάτε να ακούτε; Βινύλιο ή CD;
Θα προτιμούσα να μου απαντήσετε εσείς στο ερώτημα αυτό. Εσείς τί προτιμάτε; (γέλια)
Δεκτόν...Ακούω και βινύλιο και CD. Εξαρτάται, θα έλεγα, από την ώρα, την διάθεση και ίσως το είδος της μουσικής. Ακροατές που έχουν ηλικία πάνω από τα 40 είναι σχεδόν σίγουρο ότι ξεκίνησαν τις συλλογές τους με βινύλια. Ανήκοντας σε αυτούς, επιλέγω να ακούσω κάποια πράγματα σε αναλογικό φορμά. Ωστόσο, δεν σας κρύβω πως με ενοχλεί το γεγονός ότι το βινύλιο έχει γίνει μια περίεργη μόδα και ότι πολύ συχνά ασήμαντοι ή και κακοί δίσκοι πωλούνται πανάκριβα μόνο και μόνο επειδή υπηρετούν την μόδα αυτή. Συμφωνείτε με αυτή την διαπίστωση;
Συμφωνώ, πράγματι. Στο show του Μονάχου, στο χολ 3 ή 4 δεν θυμάμαι αυτή την στιγμή υπήρχε ένα κατάστημα που πωλούσε βινύλια. Ήθελα να αγοράσω, αλλά όπως λέτε το κόστος ήταν μεγάλο... Έχω ακούσει πάντως ότι για την Ευρώπη μια καλή αγορά βινυλίου όπου μπορεί κανείς να βρει καλούς δίσκους σε λογικές τιμές είναι η Γαλλία.
Ποιά είναι η κατάσταση της αγοράς στην Ιαπωνία;
Μα, νομίζω, ότι και στην Ιαπωνία λίγο πολύ κάτι ανάλογο συμβαίνει. Υπάρχει μια αρκετά ενεργή αγορά παλαιών και νέων δίσκων με μια τεράστια ποικιλία τιμών που μπορεί να ξεκινά από μερικά ευρώ και να φτάνει σε πολλές δεκάδες ή και εκατοντάδες ευρώ, την οποία θα πρέπει κανείς να ψάξει πολύ προσεκτικά αν θέλει να βρει αξιόλογα πράγματα σε λογικές τιμές. Αυτό, όμως, που θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικό δεν είναι τόσο η άνθιση μιας αγοράς μεταχειρισμένων, όσο η δημιουργία νέων δίσκων από καταξιωμένους κατασκευαστές όπως, ας πούμε, η Cisco Records με τους Super Analog.
Πώς ξεκινήσατε να ασχολείστε με τις κεφαλές;
Ξεκίνησα την καριέρα μου πριν από 40 χρόνια και παραπάνω, ως μηχανικός της Kenwood, στο τμήμα σχεδίασης των κεφαλών. Την εποχή εκείνη προσπαθούσαμε να σχεδιάσουμε μια φωτο-ηλεκτρική κεφαλή η οποία θα μετέτρεπε οπτικά σήματα σε ηλεκτρικά και θα ιχνηλατούσε τον δίσκο χωρίς μηχανική επαφή. Θα ήταν μια κεφαλή εξαιρετικά γραμμική αλλά το μειονέκτημά της ήταν ότι βασιζόταν σε έναν μηχανισμό πλάτους, το σήμα της δηλαδή ήταν ανάλογο με το πλάτος τους ίχνους...

"Έχω υπολογίσει ότι αλλάζοντας κάθε μια από τις παραμέτρους αυτές μπορεί να καταλήξει κανείς σε 15.000 περίπου διαφορετικούς ήχους από τα ίδια υλικά. Και βεβαίως από αυτούς τους συνδυασμούς μόνο ο ένας είναι σωστός."

Αλλά, μαντεύω, εσείς προτιμάτε έναν μηχανισμό ταχύτητας...
Μα είναι προφανές! Έτσι όπως είναι κατασκευασμένοι οι δίσκοι, με βάση την έμφαση RIAA και την τεχνολογία που ανέκαθεν χρησιμοποιούσαμε στα LPs, αυτό που χρειαζόμαστε είναι ένας μηχανισμός του οποίου η έξοδος να είναι ανάλογη με την ταχύτητα της ταλάντωσης και όχι με το πλάτος της. Αυτό τον μηχανισμό τον έχουν οι δυναμικές κεφαλές. Εκείνη την εποχή, όπως θα ξέρετε, το να σχεδιάσεις μια δυναμική κεφαλή δεν ήταν μονόδρομος. Υπήρχαν και οι πιεζοηλεκτρικές ή κρυσταλλικές κεφαλές, με ακίδες που ήθελαν μεγάλες δυνάμεις ανάγνωσης πολλών γραμμαρίων. Εγώ, τότε, επέλεξα να ασχοληθώ με τις δυναμικές κεφαλές κινητού πηνίου.
Συνεχίσατε την δουλειά σας στην Kenwood;
Όχι, αποφάσισα να πάω σε έναν κατασκευαστή στη Δανία και να εργαστώ εκεί για δύο χρόνια σχεδιάζοντας κεφαλές κινητού πηνίου. (σ.σ.: Ο Hisayoshi Nakatsuka δεν ήταν και πολύ πρόθυμος να αποκαλύψει το όνομα της εταιρίας, αλλά μια μικρή έρευνα έφερε στο φως ένα δίπλωμα ευρεσιτεχνίας με το όνομά του δίπλα σε αυτό της Ortofon, το 1976...). Μετά τα δύο αυτά χρόνια επέστρεψα στην Ιαπωνία και εργάστηκα σε μια εταιρία η οποία κατασκεύαζε τμήματα και ολόκληρες κεφαλές για εταιρίες όπως η Sumiko. Εκεί κατασκευάζαμε τις ακίδες και τα ηλεκτρικά μέρη για πολλά προϊόντα και για πρώτη φορά ανακάλυψα ένα ενδιαφέρον φαινόμενο: Ο ήχος των δυο καναλιών της κάθε κεφαλής δεν ήταν ποτέ ίδιος. Μιλάω για σημαντικές διαφορές που μπορεί κανείς να ακούσει περιστρέφοντας το ρυθμιστικό της ισορροπίας αριστερά και δεξιά και σχετίζονται με την τονική ισορροπία, ιδιαίτερα στις υψηλές συχνότητες, χωρίς μάλιστα να φαίνεται κάποιο πρόβλημα στις συμβατικές μετρήσεις της απόκρισης συχνότητας που όλοι οι κατασκευαστές κάνουμε. Αποφάσισα να βρω μια λύση στο πρόβλημα και μου πήρε δέκα χρόνια!
Μιλήστε μου λίγο γι' αυτό...
Ξεκίνησα απευθυνόμενος σε μια εταιρία μάστερινγκ όπου κατασκεύασα έναν δίσκο τεστ με βάση δικό μου υλικό ώστε να έχω στην διάθεσή μου ένα μέτρο σύγκρισης. Δοκίμασα έναν μεγάλο αριθμό κεφαλών και, πράγματι, διαπίστωσα ότι το φαινόμενο που είχα παρατηρήσει υπήρχε. Τα δύο κανάλια ακούγονταν διαφορετικά. Άρχισα σιγά-σιγά να διαμορφώνω μια ιδέα: Ότι το πρόβλημα θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί αναζητώντας μια αιτία η οποία δεν εμφανίζεται στο κλασικό διάγραμμα απόκρισης, το οποίο -όπως γνωρίζετε- είναι δύο διαστάσεων, με τον άξονα των “x” να απεικονίζει την συχνότητα και τον άξονα των “y” να απεικονίζει το πλάτος. Σκέφτηκα ότι ένα μέγεθος που δεν απεικονίζεται σε αυτά τα διαγράμματα είναι ο χρόνος και αναζήτησα λόγους για τους οποίους αυτό θα έπαιζε κάποιο ρόλο. Το συμπέρασμα στο οποίο τελικώς κατέληξα είναι ότι ο χρόνος, εγγενές μέγεθος σε κάθε μουσικό ήχο αφού αυτός μπορεί να αναλυθεί σε απλούστερες συνιστώσες που σχετίζονται χρονικά, μπορεί να επηρεαστεί από αρκετούς παράγοντες στην σχεδίαση μιας κεφαλής.
Ποιοί είναι αυτοί;
Νομίζω ότι το βασικότερο πρόβλημα στην κατασκευή μιας κεφαλής είναι ο τρόπος που ο σχεδιαστής διαχειρίζεται τα δινορεύματα (σ.σ.: Τα δινορεύματα είναι κυκλικά ρεύματα που αναπτύσσονται στα μαγνητικά υλικά τα οποία χρησιμοποιούνται σε επαγωγικούς μηχανισμούς όπως οι ηλεκτρικοί κινητήρες και -φυσικά- οι κεφαλές. Είναι ανεπιθύμητα επειδή δημιουργούν απώλειες και αποκλίσεις από την ιδανική συμπεριφορά του υλικού. Ο αγγλικός όρος είναι eddy currents). Τα δινορεύματα που αναπτύσσονται στο μαγνητικό μέρος της κεφαλής δημιουργούν ανεπιθύμητες αποσβέσεις επηρεάζοντας τον τρόπο με τον οποίο εξελίσσεται το σήμα στον χρόνο, ενώ προκαλούν και απώλειες στην τάση του σήματος που δημιουργείται, απώλειες οι οποίες εξαρτώνται από την συχνότητα και επομένως μπορούν επίσης να θεωρηθούν ως σημαντικά προβλήματα. Για να γίνει η κατάσταση ακόμη χειρότερη, θα πρέπει να λάβετε υπ' όψιν σας ότι όλα αυτά σχετίζονται άμεσα με τη γεωμετρία ολόκληρης της κατασκευής. Δεν αρκεί που έχουμε το πρόβλημα των δινορευμάτων, αλλά επειδή τα δύο πηνία της κεφαλής, αναγκαστικά καταλαμβάνουν διαφορετικές θέσεις στον χώρο, τα φαινόμενα που επάγονται σε αυτά είναι διαφορετικά. Έτσι εξηγείται και η διαφορετική απόδοση της κεφαλής σε κάθε κανάλι.
Στην επόμενη σελίδα: Μια κεφαλή με 15.000 διαφορετικούς ήχους και ο μονίμως παραμορφωμένος ψηφιακός ήχος...
 

 

Πρωτοσέλιδο | Αρχείο Νέων | Αρθρα | Τεχνολογία | HowTo | Δίσκοι | Links | Contact | Αbout


©Δημήτρης Σταματάκος/Ακραίες Εκδόσεις 2008
Σχετικά με το avmentor.gr (προβλήματα, παρατηρήσεις κ.λπ): webmaster@avmentor.gr Eπαφή με την σύνταξη (ύλη, σχόλια, ερωτήσεις κ.λπ): contact@avmentor.gr